Köpte en kondensor då den gamla läckte på min calibra, från en bilskrot i tyskland genom ebay så det brukar ju vara säkert.
Jag ställde frågor om varan och dem sa till mig att kondensorn är provtryckt och helt tät och att jag skulle få 4 veckors garanti och ifall den ändå skulle vara trasig så skulle jag skicka tillbaka den.
Så jag köpte den till ett kap pris och nu fem veckor senare då jag äntligen hade tid att montera den plus ett byte av ett trasig ac rör så fick jag allt på plats, provfyllde med vanlig luft(vet att jag måste vakumsuga systemet sen men det måste jag i vilket fall som helst ändå) och det visade sig att det läckte i skarvarna mellan rören och kondensorn, efter lite pulande hittade jag en tillfällig lösning bara för att försäkra mig om att det inte läcker någon annanstans vilekt det visst gjorde.
För trycket faller från 3 till 0 bar på 1-2 timmar och jag lägger örat vid grillen och hör att det pyser någonstans vid kondensorn samtidigt som det luktar kompressorolja framför kondensorn.
Så vad ska man göra nu när när man har blivit 600 kronor fattigare på en kondensor som inte går att skicka tillbaka längre?
Vet att jag iallafall kan ge snubben jag köpte kondensorn av, ett negativt omdöme vilket inte är så kul för säljarna när det gäller o göra affärer på e-bay.
Har lagt ut en hel del pengar på att få ac:n fixad och detta förgäves och jag behöver verkligen en fungerande ac. När det e över 25 grader ute så är det till och med fortfarande för varmt i bilen med rutorna full nerdragna i 110 km/h och sen e jag less på all den fukt som samlas i bilen på vintern.
Så jag har funderat på att laga den gamla kondensorn genom en sneakmetod, det är nämligen så att man kan se var läckan finns då det är oljigt på det stället så jag tänkte om man kunde peta bort några kylflänsar och täta med något hårt gummi och sen en slangklämma över?
Tänkte nämligen testa innan jag lägger ut mer pengar på en sprillnas ny kondensor för den läcker trots allt mindre än den nya kondensorn