10520
Sök

Fick hem en trasig kondensor

139 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Köpte en kondensor då den gamla läckte på min calibra, från en bilskrot i tyskland genom ebay så det brukar ju vara säkert.

Jag ställde frågor om varan och dem sa till mig att kondensorn är provtryckt och helt tät och att jag skulle få 4 veckors garanti och ifall den ändå skulle vara trasig så skulle jag skicka tillbaka den.

Så jag köpte den till ett kap pris och nu fem veckor senare då jag äntligen hade tid att montera den plus ett byte av ett trasig ac rör så fick jag allt på plats, provfyllde med vanlig luft(vet att jag måste vakumsuga systemet sen men det måste jag i vilket fall som helst ändå) och det visade sig att det läckte i skarvarna mellan rören och kondensorn, efter lite pulande hittade jag en tillfällig lösning bara för att försäkra mig om att det inte läcker någon annanstans vilekt det visst gjorde.

För trycket faller från 3 till 0 bar på 1-2 timmar och jag lägger örat vid grillen och hör att det pyser någonstans vid kondensorn samtidigt som det luktar kompressorolja framför kondensorn.

Så vad ska man göra nu när när man har blivit 600 kronor fattigare på en kondensor som inte går att skicka tillbaka längre?

Vet att jag iallafall kan ge snubben jag köpte kondensorn av, ett negativt omdöme vilket inte är så kul för säljarna när det gäller o göra affärer på e-bay.

Har lagt ut en hel del pengar på att få ac:n fixad och detta förgäves och jag behöver verkligen en fungerande ac. När det e över 25 grader ute så är det till och med fortfarande för varmt i bilen med rutorna full nerdragna i 110 km/h och sen e jag less på all den fukt som samlas i bilen på vintern.

Så jag har funderat på att laga den gamla kondensorn genom en sneakmetod, det är nämligen så att man kan se var läckan finns då det är oljigt på det stället så jag tänkte om man kunde peta bort några kylflänsar och täta med något hårt gummi och sen en slangklämma över?

Tänkte nämligen testa innan jag lägger ut mer pengar på en sprillnas ny kondensor för den läcker trots allt mindre än den nya kondensorn

1 867 Inlägg
9 juni 2009
Köp en ny? de brukar inte kosta jättemycket, Mekonomen fixar en till dig.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

460 Inlägg
9 juni 2009
varför beställa en kompressor från en bilskot i tyskland och hoppas på att den är hel.? måst ju finnas i sverige beg, eller ny. eller skiljer det mycket mot dom tyska priserna?

139 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Pilsk skrev:
varför beställa en kompressor från en bilskot i tyskland och hoppas på att den är hel.? måst ju finnas i sverige beg, eller ny. eller skiljer det mycket mot dom tyska priserna?

kondensor;)

Det finns flera sorters kondensorer till calibra och den bästa och billigaste jag hitta på bildelsbasen skulle bildemo ha 2000 kr för.

Och risken skulle nog vara minst lika stor här i sverige att man får hem en trasig kondensorn.

460 Inlägg
9 juni 2009
aha.... fan att man är som vaken när man läser.. okej men det måst ju vara lättare med garantier och sådant.

3 235 Inlägg
10 juni 2009
Om hålet är litet kan man lage den.
En vän av mig hade läckage i kondensorn, och han satte den under vakuum och la epoxy över hålet.
Vakuum gjorde så att limmet sögs in, och efter att det härdat hade han en tät kondensor.
Det höll i alla fall en hel sommar, men efter det vet jag faktiskt inte.
Kan vara värt att testa.

KTM 660
537 Inlägg
10 juni 2009
Om man har 4 veckors garanti så borde man ju inte vänta 5 med att montera och kolla grejerna.
Jobbigt läge iaf.
Men jag skulle nog testa engolfs metod.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 juni 2009
JockeRX7 skrev:
Om man har 4 veckors garanti så borde man ju inte vänta 5 med att montera och kolla grejerna.
Jobbigt läge iaf.
Men jag skulle nog testa engolfs metod.

Håller med, du hade ju garanti i 4 veckor och provar efter 5 och upptäcker att den läcker då kan du ju inte ge han dålig cred

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

139 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
iofs har ni rätt med det är med att jag borde provat produkten tidigare. Så det får jag ta på mig även om jag inte kunde tidigare MEN det är fortfarande säljarens ansvar att varan följer säljarens beskrivningar.

I det här fallet så var den ju inte provtryckt trots att han påstod att den var det och helt tät.

Pysläckor kan inte uppstå som en transportskada iallafall

Volvo Fantast
194 Inlägg
10 juni 2009
Du har rätt såna skador borde inte uppkomma under transport
men prata med han först och säg som det är han kanske löser in den
och du får en ny, annars får du väl hota med bad cred

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Avstängd
41 Inlägg
10 juni 2009
silver tejp skall fungera S<

139 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
bbblan skrev:
silver tejp skall fungera S<

du va ju schnygg, ge fan i att skriva här om du inte har något att komma med -P15

btw så skippar jag o laga den gamla kondensorn, hittar inte läckan lägnre och risken finns väl att det uppstår nya läckor inom en snar framtid så jag kollar på ett par nya kondensorer för strax under 1000 lappen, måste bara hitta rätt modell

Olika
907 Inlägg
10 juni 2009
Vart läcker den nya kondensorn ?
Det är inte helt ovanligt att kopplingarna läcker, speciellt om kopplingarna varit isär, ofta hjälper det tydligen att bara byta O-ringar för några kronor/st.
Observera att det är speciellt gummi i O-ringarna.

Mvh
Fredrik

139 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
fredriq skrev:
Vart läcker den nya kondensorn ?
Det är inte helt ovanligt att kopplingarna läcker, speciellt om kopplingarna varit isär, ofta hjälper det tydligen att bara byta O-ringar för några kronor/st.
Observera att det är speciellt gummi i O-ringarna.

någonstans på framsidan.

Man känner också att det luktar kompressorolja i grillen och man hör att det pyser fram i grillen om man pumpar upp ett ganska högt tryck.

Kollade även kopplingarna, dem läckte från början p.g.a dåliga O-ringar men däremot så la jag på packningsmassa som en TILLFÄLLIG lösning tills jag har försäkrat mig om att det inte finns andra läckor för innan jag fyller på systemet med riktig gas så kommer jag byta ut dessa o ringar.

Så efter jag tätade kopplingen så luktade det ingen kompressor olja där och det pyste ingenting där heller

3 235 Inlägg
10 juni 2009
Spraya vatten över det stället där det pyser, så ser du var det bubblar.
Du kan ju fylla systemet provisorikt med gasol och mäta vilotrycket vid en given temperatur,sen köra en vecka. Sjunker inte trycket om en vecka är det tätt. Gasol kostar ju inte många kronor...

Sök