6041
Sök

koaxial .vs. kitsystem.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Hejsan!

har en liten fråga angående koaxialer och kitsystem (mellanregister med separat diskant).
vilket är bäst egentligen? har aldrig förstått varför man ska ha en separat diskant när man kan ha "allt i ett"?? smile

tacksam för svar...

MVH Fredrik

757 Inlägg
17 april 2006
man får en annan ljudbild med separata skrikare och basar. när du väl hör det kommer du förstå vad jag menar smile
beror ju på isej vart man sätter det. sitter det i en hatthylla kanske det inte gör nån större skillnad men sitter det i dörrarna så har du diskanten gögre upp och får en renare ljudbild bla.

rätta mig om jag har fel. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 april 2006
Det "optimala" är egentligen en högtalare med diskanten i mitten av baskonen. Så koaxialer måste inte vara sämre. MEN, oftast så har koaxialer ett enklare delningsfilter vilket är en nackdel. Sen så kan man i en del monteringsfall ha nytta av att kuna placera diskanten lite annorlunda än vad du kan om du har en koaxial.

mvh Jonas

_Fredde_volvo_ skrev:
Hejsan!

har en liten fråga angående koaxialer och kitsystem (mellanregister med separat diskant).
vilket är bäst egentligen? har aldrig förstått varför man ska ha en separat diskant när man kan ha "allt i ett"?? smile

tacksam för svar...

MVH Fredrik

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
17 april 2006
Och med en del kit system kan du fortfarande ha diskanten i mellanregistret om du så känner för det och ha den som en koaxial högtalare fast som folk tidigare sagt du får oftast med bättre delningsfilter.
Senast redigerat av Ronnie.L (17 april 2006)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
men är det någon större skillnad på ljudet i koaxialer och kit system? har fått för mig att koaxialer inte klarar lika höga volymer som kitsystem, stämmer det?? smile

MVH Fredrik

10 287 Inlägg
18 april 2006
Teoretiskt skall det inte vara någon skillnad .

Titta halvvägs ner på sidan: http://www.dayton-wright.com/LINKS-DW.html så hittar man Altec Lansing 604 som är en slags urfader för kompetenta koaxialer.
(Kolla även cut-away på Tannoy Westminster Royal - komplicerad låda eller...)

Men så gott som alla koaxialer för bilbruk är drop-in replacement prylar med ofta tveksamma eller dåliga egenskaper.

/Göran

_Fredde_volvo_ skrev:
men är det någon större skillnad på ljudet i koaxialer och kit system? har fått för mig att koaxialer inte klarar lika höga volymer som kitsystem, stämmer det?? smile

MVH Fredrik

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 april 2006
Ja, tyvärr är det så att de flesta bilstereotillverkare satsar mindre på sina koaxer än de gör på kitten.

mvh Jonas

Sharky skrev:
Men så gott som alla koaxialer för bilbruk är drop-in replacement prylar med ofta tveksamma eller dåliga egenskaper.

/Göran

_Fredde_volvo_ skrev:

MVH Fredrik

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök