Hur mycket vågar man ladda med original stakar å kolvar samt packning utan att allt ska rasa? Och hur mkt kan man ladda med bytta kolvar stakar å packningar? Mvh / Niklas
Ja, min är chippad. Enda jag vet är att det är STT programvara i den, sen vet jag inte mer. Men den ligger inte riktigt stabilt på 1,3 bar. Utan mer upp där i kanske 1000rpm´s ökning, sen ner till 1,1-1,2bar. Men grejen är den att jag inte har fått några spikningar eller något, hade nyligen av toppen och kollade kolvarna, och dom ser nästan som nya ut bortsett från lite sot!
Edit: Jag vet inte om det blir någon direkt skillnad, har inte kört någon original 900 innan
På en 900 turbo ökar man inte laddet själv med hjälp av pysventil man chippar bilar så ökar laddtrycket. Som jag förstår bill du inte chippa utan bara montera pysventil? Du kan ladda 2bar bara du ser till att soppa finns.
Spridarna/motorn räcker till långt mer än 1,4bar om man nu vill se det så, 1,4bar är steg 3 i ng900 och ger 260hk ungefär spridarna räcker till över 300hk. Spridarna sitter i alla 900 och 9000 turbo även Aero.
Ja, min är chippad. Enda jag vet är att det är STT programvara i den, sen vet jag inte mer. Men den ligger inte riktigt stabilt på 1,3 bar. Utan mer upp där i kanske 1000rpm´s ökning, sen ner till 1,1-1,2bar. Men grejen är den att jag inte har fått några spikningar eller något, hade nyligen av toppen och kollade kolvarna, och dom ser nästan som nya ut bortsett från lite sot!
Edit: Jag vet inte om det blir någon direkt skillnad, har inte kört någon original 900 innan
Låter som det är steg 1 eller 2 i din. kan lova att det är stor skillnad mot original. Dom är lite småtrötta original har man bara en bra programvara så ska det laddtrycket inte va någon som helst fara.
Hur mycket vågar man ladda med original stakar å kolvar samt packning utan att allt ska rasa? Och hur mkt kan man ladda med bytta kolvar stakar å packningar? Mvh / Niklas
Ska du mappa själv? Eller ska du bara höja laddet så kan det gå åt helvete med kolvarna mycket tidigare än vad skrivs i tråden.
Ska du mappa själv? Eller ska du bara höja laddet så kan det gå åt helvete med kolvarna mycket tidigare än vad skrivs i tråden.
Funderade på Speedparts steg 3 eller maptun, Med större turbo.. Så tänkte kolla om någon vet hur mkt man vågar ladda.. Mappning kan göras också.. Men tänkte innan man behöver nya kolvar etc
Varför är alla så kåta på laddtryck egentligen?! Bygg motorn ordentligt så behöver du inte 40 bars överladd... Sen skaffar du inte steg 3 med en annan turbo, antingen skaffar du ett chip efter vad du har ändrat med motorn eller så mappar du den.
Funderade på Speedparts steg 3 eller maptun, Med större turbo.. Så tänkte kolla om någon vet hur mkt man vågar ladda.. Mappning kan göras också.. Men tänkte innan man behöver nya kolvar etc
Ja men vad var de du inte förstod? kolvar stakar trionic 5 klarar upp till 450 hk utan några problem.. så byt turbo IC avgassytem större spridare. sen investerar du i ett steg 3 chipp som dom mappar om åt dig sen...
Ja men vad var de du inte förstod? kolvar stakar trionic 5 klarar upp till 450 hk utan några problem.. så byt turbo IC avgassytem större spridare. sen investerar du i ett steg 3 chipp som dom mappar om åt dig sen...
Min saab laddar 1.6 bar
....och det gör det säkert för NIKKELICIOUS att ladda lika mycket eller vadå?
Det många missar här är att laddtrycket är EN parameter som medverkar till att kolvar, stakar och packningen går åt skogen. Inloppstemeratur på luften, bränsle/lufblandningsförhållande,val av bränsle, tändkurva är andra saker som påverkar minst lika mycket.
Så bara för att man laddar lite kan man fortfarande förstöra prylarna.....det är inte säkert att det håller med 1.5bar i motor A när det funkar i motor B.
holler med jonte där fullt ut... liksom finns folk som bara laddar 0,7 å dom har 500pollar lixom.. allt hänger inte bara på laddtryck... För mycket laddtryck/förlite soppa/dålig tändning=RAS