4015
Sök

Kicker soloX 18" sluten låda??

Egen företagare
864 Inlägg
16 juni 2009
en sak till, det finns 2 soloX 18 till salu på blocket. http://www.blocket.se/goteborg/2st_Kick … =7&w=3

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 468 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Vad heter dom batterierna?
men får göra lådan så stor som möjligt bara tills d inte finns mer plats.
Dom MÅSTE juh inte gå i absolut maxade lådan för 3 soloX utan så stor som möjligt så det iaf räcker till att magen vänder sig utochin.
Sen e juh en annan stor fråga. generator.
KAn man överdimmitionera en generator eller måste man lägga ut 20.000 på sådana med?
Tokken skrev:
Finns ju 16V batterier.. men frågan är ju igen.. Är det värt det i din blöjexpress?
Vänta med inkopplingarna tills du kan hinka ner grejerna i golfen istället.. Där jag dessutom
är extremt tveksam till att du får ner 3 st soloX i vettiga PORTADE lådor.. drygt 600Liter..
Sen tycker inte jag att autostudiosteget räcker till 3 st SoloX.. vad dBakuten än säger..

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 juni 2009
Mig veteligen så har jag aldrig sagt att ett Autostudiosteg E-7000 skulle orka driva 4st SoloX18" på ett bra sätt. Möjligtvis en st.

Sen så Funkar 10-12" SoloX basarna mycket bra i sluten låda. 18" så har jag inte testat det ännu men jag ser inte att det inte skulle gå. Man får inte samma verkningsgrad som portad men i bil till musik å varför inte?

MVH//Björn

1 468 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
allt förutom framsätena ska ut ur bilen i så fall.
Borde juh räcka en bit i så fall smile

snurbo_diesel skrev:
ska du ha dom i en sluten låda kommer de bli ännu mer tungdrivna, så bättre du satsar på en soloX 18 i 300l portad låda, det kommer bli ett jäkla tryck med 1 sån. men iaf, vill du ha 2 så får du fimpa baksäte och ha allt som baslåda i golfen.
En kompis till mig de byggde vägg med en soloX 18 i en golf 1 med jätte port och första provspelningen flög nån/några rutor ur.
Men som evilaudio säger, stor portat låda är mycke bättre och så bli de något mer lättdrivna. Sen behövs jätte mycke effekt.

Egen företagare
864 Inlägg
16 juni 2009
även om man bygger minsta möjliga låda som är anpassad för basen så är de stora.
Jag har ju själv soloX i bilen och den lådan är minsta möjliga som vi kunde bygga men så stor som möjligt för att det skulle gå att lyfta ur och in ur bilen.
Sen så skulle jag rekommendera att till 18tum så runt 66mm tjock låda för att den inte ska flexa sönder. kör själv med 44mm.
De jag nämnde tidigare hade en vägg med 3lager 22mm mdf plus flera gängstänger rakt igenom lådan och drog ihop den så inte den skulle flexa.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 juni 2009
dbakuten skrev:
Mig veteligen så har jag aldrig sagt att ett Autostudiosteg E-7000 skulle orka driva 4st SoloX18" på ett bra sätt. Möjligtvis en st.

Sen så Funkar 10-12" SoloX basarna mycket bra i sluten låda. 18" så har jag inte testat det ännu men jag ser inte att det inte skulle gå. Man får inte samma verkningsgrad som portad men i bil till musik å varför inte?

MVH//Björn

Jag gick mest på det som sagts från början i tråden att han rådfrågat er om just det steget
och fått till svar att det skall räcka till att driva 4st utan problem.

18" SoloX som jag provat i sluten låda lät ankbajs i jämförelse med den portade.
Hifimässigt kaaaanske.. men SoloX köper ju inte jag och spelar Hifi liksom.. Det är Party å inget annat.

SoloX är enligt mig superb till bastung musik.. och då i portad låda.
Slutet förlorar basen hela sin själ och låter mest besvärad och saknar botten totalt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 juni 2009
Leo86 skrev:
..

http://www.kinetikaudio.com/2009/produc … p;P=KHC16V

Är ett exempel..
Senast redigerat av Tokken (16 juni 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 juni 2009
Tokken skrev:
I rest my case.. Det är vad som krävs.. Köp inte en ferrari och stoppa ner en fiatmotor!

HELT off-topic...men köper man en Ferrari köper man en Fiat.......
Fiat äger som du kanske vet numera Ferrari big_smile
Så den piken kan du inte använda längre wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 468 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Kan man te.x skaffa 12 volt batterier te.x Kinetik HC3800 Power Cell som ligger på 12 volt och 134ampeere.

att ta 4 st sådana vilket då blir 536ampeere i 12 volt. blir det snarlikt 18 volt och 400 ampeere?
Tänkte om man kunde jämna ut det genom att ta till mer ampeere och mindre volt? kanske inte funkar så?
Tokken skrev:
Leo86 skrev:
..

Är ett exempel..

1 468 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
hahaha sant =P. men ja förstår ändå vad han menar wink. jag köper hellre som i det fallet en fiat och sätter i en ferarri motor.
Det är för stor motor. men va fan man får väl anpassa?
Om det går vill säga =P
Lonefox skrev:
Tokken skrev:
I rest my case.. Det är vad som krävs.. Köp inte en ferrari och stoppa ner en fiatmotor!

HELT off-topic...men köper man en Ferrari köper man en Fiat.......
Fiat äger som du kanske vet numera Ferrari big_smile
Så den piken kan du inte använda längre wink

7 281 Inlägg
16 juni 2009
Leo86 skrev:
Kan man te.x skaffa 12 volt batterier te.x Kinetik HC3800 Power Cell som ligger på 12 volt och 134ampeere.

att ta 4 st sådana vilket då blir 536ampeere i 12 volt. blir det snarlikt 18 volt och 400 ampeere?
Tänkte om man kunde jämna ut det genom att ta till mer ampeere och mindre volt? kanske inte funkar så?
Tokken skrev:
Leo86 skrev:
..

Är ett exempel..

Amperetimmar och volt är två helt skilda saker, så nej.

Visionär
59 Inlägg
16 juni 2009
Leo86 skrev:
Jag väljer element och bil för att bli unik wink.
För att ha något som ingen annan har.
Något riktigt häftigt tongue
Milliway skrev:
Leo86 skrev:
man blir aldrig nöjd riktigt =P.
När d ena e klart vill man byta mot värre wink

Eller så byter du bil till en ford express och bygger lådor som passar eller nåt. Jag valde element som får plats. Lycka till big_smile

Det är inte häftigt med byggen där man kompromissat så mycke att ursprungstanken gått förlorad.

1 468 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
frågar man inte får man inget veta. alltid finns det juh alternativ.
Men liksom. det är juh heller inget kul om man bygger nåt som alla andra redan har.  smile
Milliway skrev:
Leo86 skrev:
Jag väljer element och bil för att bli unik wink.
För att ha något som ingen annan har.
Något riktigt häftigt tongue
Milliway skrev:

Eller så byter du bil till en ford express och bygger lådor som passar eller nåt. Jag valde element som får plats. Lycka till big_smile

Det är inte häftigt med byggen där man kompromissat så mycke att ursprungstanken gått förlorad.

733 Inlägg
17 juni 2009
jag hade aldrig byggt slutet til solo x ... då hade jag hellre kört med färre basar och portat istället för det är då du kommer få go bas smile och du kommer behöva minst 2000 watt rms/st till basarna och inga billiga watt, sen 6-8 st bra bilstereobatteri för att detta projektet ska vara lönt.

Jag hade satsat på 2 solo x 18" om det hade varit jag som sitter inne med sånna pengar.. jag har själv EN solo x 18" och jag vet hur en sån bas spelar.. så två kommer bli för mycket, men kul så det finns verkligen ingen anledning till att ha 3 stycken.. du kommer ändå inte kunna sitta i bilen när du vrider på ordentligt :p

M.v.h. Emil

4 693 Inlägg
17 juni 2009
Tror det är meningen att man ska kunna vinna i princip varenda tävling man åker på med den.

Booyakasha!

7 281 Inlägg
17 juni 2009
Finns väl ingen mening med 3st solo-x basar i fel låda med för lite effekt?
Då får du det roligare med 1 i bra låda samt lagomt med effekt...

1 468 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
ju mer desto bättre. ja e basälskare som gilalr extrema tryck. o kan man inte sitta i kan man alltid stå utanför =P. vad ska du ha för din soloX?

thulle1 skrev:
jag hade aldrig byggt slutet til solo x ... då hade jag hellre kört med färre basar och portat istället för det är då du kommer få go bas smile och du kommer behöva minst 2000 watt rms/st till basarna och inga billiga watt, sen 6-8 st bra bilstereobatteri för att detta projektet ska vara lönt.

Jag hade satsat på 2 solo x 18" om det hade varit jag som sitter inne med sånna pengar.. jag har själv EN solo x 18" och jag vet hur en sån bas spelar.. så två kommer bli för mycket, men kul så det finns verkligen ingen anledning till att ha 3 stycken.. du kommer ändå inte kunna sitta i bilen när du vrider på ordentligt :p

1 468 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
hahaha lögnare tongue. jag gör detta för skojs skull och har ett eget mål att nå. visst. en o annan tävling kommer d kanske bli i så fall. men inte nåt måste inte. wink
Softis skrev:
Tror det är meningen att man ska kunna vinna i princip varenda tävling man åker på med den.

1 468 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
bara det basar o skakar så varöfr inte?.

Steget lämnar juh 7500w-rms i 1 ohm vilket blir 2500w-rms per bas. d stora problemet är bara att få ut tillräckligt mycket volt och ampeere. men det blir en senare historia. jag tar allt i bakvänd ordning. jag har för fan inte ens en bil o sättat i än =P.

Jag har förljande hittills:
1st SoloX18
1st Autostudio E-7000
1st Amega Q-Comp 60 GOLD med 2 extra basar.

Liksom. jag anpassar bilen efter ljudet. inte ljudet efter bilen wink

Brains skrev:
Finns väl ingen mening med 3st solo-x basar i fel låda med för lite effekt?
Då får du det roligare med 1 i bra låda samt lagomt med effekt...

733 Inlägg
17 juni 2009
Leo86 skrev:
ju mer desto bättre. ja e basälskare som gilalr extrema tryck. o kan man inte sitta i kan man alltid stå utanför =P. vad ska du ha för din soloX?

thulle1 skrev:

Skicka pm om du vill diskutera det mer :p känns dumt att ta det i en tråd

M.v.h. Emil

Sök