4979
Sök

Kicker soloX 18" sluten låda??

Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2009
även om steget lämnar 7500wrms i 1ohm så kommer du inte kunna köra basarna i 1 ohm, om inte jag minns fel så ha solox18 dubbla 1ohms spolar så då får du belastning antingen 0,167 eller 6 ohm, i 6 ohm lär du aldrig få ut tillräckligt och steget kommer inte hålla i 0,167 ohm heller, eller hur har du tänkt lösa detta.

Sen blir det för många basar och såna stora så behövs mycke luft också, det kan bli att bilen bli alldeles för liten ist också.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 468 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
aah d där me ohmen va nå ja inte riktigt visste. trodde d gick 4 till 2 till 1 ohm. rätta mig om ja har fel? kan man inte koppla om basen spolar nåt?
Annars får ja välla ta hem ett till slutsteg?

snurbo_diesel skrev:
även om steget lämnar 7500wrms i 1ohm så kommer du inte kunna köra basarna i 1 ohm, om inte jag minns fel så ha solox18 dubbla 1ohms spolar så då får du belastning antingen 0,167 eller 6 ohm, i 6 ohm lär du aldrig få ut tillräckligt och steget kommer inte hålla i 0,167 ohm heller, eller hur har du tänkt lösa detta.

Sen blir det för många basar och såna stora så behövs mycke luft också, det kan bli att bilen bli alldeles för liten ist också.

Egen företagare
864 Inlägg
18 juni 2009
jag är inte helt säker hur det är med ohmen, kan kanske finnas med 2x2 ohm spolar också. men det blir även då för låg eller hög belastning.
Skulle du få allt att lira bra ihop skulle du behöva ett steg per bas, de som hade en sån här matade på effekt som helvete och de vill bara ha mer.
Sen minst 1 batteri per 1000watt i bilen, så du skulle behöva runt 30 batterier, och sen laddningen, det måste bli några sjukt stora generatorer på 400a eller nått sånt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 468 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
vet du om man kan sätta dit typ lastbilgeneratorer eller ja typ som kan hålla den ampeeren? volten går väl att reglera med relä?
snurbo_diesel skrev:
jag är inte helt säker hur det är med ohmen, kan kanske finnas med 2x2 ohm spolar också. men det blir även då för låg eller hög belastning.
Skulle du få allt att lira bra ihop skulle du behöva ett steg per bas, de som hade en sån här matade på effekt som helvete och de vill bara ha mer.
Sen minst 1 batteri per 1000watt i bilen, så du skulle behöva runt 30 batterier, och sen laddningen, det måste bli några sjukt stora generatorer på 400a eller nått sånt.

2 665 Inlägg
18 juni 2009
Vad ska du med 3lådor till om du ska ha 2st basar??

Montera dem isobarik så blir lådan hälften så stor.

Koppla spolarna i serie om det är 1ohm spolar. Då ger steget hälften av effekten. Men effekten är bara resultatet av ström o spänning. Visst låter mycket watt häftigt men det är inte hela sanningen, det är växelspänningen som flyttar konen.
Spänningen blir densamma med 2ohm eller troligen högre och med en strömförbrukning som är hälften!
Betyder ju att du bara behöver 500kg batterier för att spela lika högt.

Reglera volten med relä. Snälla läs lite ellära! Relä är av o på! Reglera spänning görs ofta med transistorer!
Senast redigerat av Rickard-v (18 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 468 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
jo det e uh sant faktiskt. men jag vill åt dom här watten oxå. och då kommer man juh till en ström fråga. Om man vill se vad det verkligen går för kanske man kan ta hjälp ibland av en batteriladdare om man står stilla o spelar på. för varför ska man ha 15.000 watt i slutsteg om man inte kan sitta i bilen? räcker juh med kanske 5000 watt om man ska åka runt o lira lite. eller hur? eller måste man ha 500kg batteier även om man tar lite hjälp av laddare?

smile

Rickard-v skrev:
Vad ska du med 3lådor till om du ska ha 2st basar??

Montera dem isobarik så blir lådan hälften så stor.

Koppla spolarna i serie om det är 1ohm spolar. Då ger steget hälften av effekten. Men effekten är bara resultatet av ström o spänning. Visst låter mycket watt häftigt men det är inte hela sanningen, det är växelspänningen som flyttar konen.
Spänningen blir densamma med 2ohm eller troligen högre och med en strömförbrukning som är hälften!
Betyder ju att du bara behöver 500kg batterier för att spela lika högt.

2 665 Inlägg
18 juni 2009
Ska du åka runt o lira lite räcker det med 500watt. Då har du passerat 130db och det trycker på bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
18 juni 2009
Kicker SoloX basaran har 2x2 eller 2x4 ohms talspolar att välja mellan.

MVH//Björn

1 468 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Okej. jag tror nog min har 2x4 ohm.
Det kan man väl få ner till 2 ohm va? om man kör med 2 basar alltså?

dbakuten skrev:

MVH//Björn

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juni 2009
Leo86 skrev:
Okej. jag tror nog min har 2x4 ohm.
Det kan man väl få ner till 2 ohm va? om man kör med 2 basar alltså?

dbakuten skrev:

MVH//Björn

1, 4 och 16 ohm är vad du kan få det till med 4x4 ohm...

4/4=1 (Alla parallellt)
8/2=4 (Spolarna i serie och basarna parallellt)
2x2=4 (Spolarna parallellt och basarna i serie)
4x4=16 (Alla spolar i serie)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

247 Inlägg
18 juni 2009
Leo86 skrev:
Hej. är på jakt efter 2 soloX 18 extra för att ha lite roligt då jag nu har lite mer pengar för tillfället.

MEN för att slippa ha så jäääääääääävla stor låda. kan man inte ha en sluten låda till dom? eller ska man kanske ha 3 lådor som man bara sätter ihop så dom inte spelar med samma luft?

allt ska juh så småning om in i en golf 2a............ hoppas jag iaf.
Har juh min volvo kombi just nu men ja har juuh 2 barn med =O

TIPS????

vore jag dig skulle jag strunta i solo x basarna och köra två av dessa basar i stället skulle tro att du kommer spela likvärdigt med dessa två 12er jag har hört och vet att dom kan spela grymmmmmtttt och dom är ju lite mer lättplacerade med en 2*18 . det är ju fränare med två tior/tolvor som låter som dubbla 15 eller 18!! http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=410

big_smile

:):) 740:):)

1 468 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
men solox basarna ser fan mycke häftigare ut tongue
740Glt16valve skrev:
Leo86 skrev:
Hej. är på jakt efter 2 soloX 18 extra för att ha lite roligt då jag nu har lite mer pengar för tillfället.

MEN för att slippa ha så jäääääääääävla stor låda. kan man inte ha en sluten låda till dom? eller ska man kanske ha 3 lådor som man bara sätter ihop så dom inte spelar med samma luft?

TIPS????

vore jag dig skulle jag strunta i solo x basarna och köra två av dessa basar i stället skulle tro att du kommer spela likvärdigt med dessa två 12er jag har hört och vet att dom kan spela grymmmmmtttt och dom är ju lite mer lättplacerade med en 2*18 . det är ju fränare med två tior/tolvor som låter som dubbla 15 eller 18!! http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=410

big_smile

Basknarkare
470 Inlägg
18 juni 2009
740Glt16valve skrev:
Leo86 skrev:

TIPS????

big_smile

XXX basarna är mer för Välljud än "spela högt"

Däremot 2 RE SX eller MT basar skulle ja rösta på då big_smile och då kan du även få 1ohm.s last om du vill på SX:en MT har ja för mig har 4x0.7 ohm på varje bas smile. Och dom tar nog gärna emot om de nu är ärliga 6-7kw.. har testat med 3 kw på en 15" SX och hade kunnat gett mer om så funnits smile

Team Carbonize

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2009
Om du kör på 3st SoloX med dubbla 2Ohms spolar så kan du få 1,34Ohms last, med dubbla 4Ohms spolar så kan du få 2,67Ohm. smile Men som redan sagts, satsa på 1-2 basar och en bra låda till dom och mata på med rejält med effekt! Kommer garanterat låta både mer och bättre än 3 basar i felbyggda lådor med för lite effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

247 Inlägg
18 juni 2009
Leo86 skrev:
men solox basarna ser fan mycke häftigare ut tongue
740Glt16valve skrev:
Leo86 skrev:

TIPS????

big_smile

okej hehe men xxx basarna är feta dom med jag ska köra ¨på två såna om ja ska byta big_smile

:):) 740:):)

7 281 Inlägg
18 juni 2009
Men steget lämnade väl 7000w vid 18v eller något sådant också?
Då måste du lösa det, samt fixa laddning till det OCH lyckas hålla spänningen uppe när du väl spelar.
Mycket ström = mycket batterier = mycket plats och vikt.

Alltså det räcker med 1 bas och vettig effekt för att basa på så innåthelvete.
Visst det SER coolt ut med en massa men vad är det för mening om lådorna blir skit samt att dom inte får sin behövda effekt?

1 468 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
7500w-rms i    18 volt och 400 ampeere. jo jag har fått lite uträkningar av andra kontakter och dom säger för att kunna få spänningen hela tiden så behövs det 800 kilo batterier i lösa celler som håller rätt ampeere. men riktigt så mycke kan ja aldrig få ut. men ja borde kunna få ut tillräckligt iaf.
Brains skrev:
Men steget lämnade väl 7000w vid 18v eller något sådant också?
Då måste du lösa det, samt fixa laddning till det OCH lyckas hålla spänningen uppe när du väl spelar.
Mycket ström = mycket batterier = mycket plats och vikt.

Alltså det räcker med 1 bas och vettig effekt för att basa på så innåthelvete.
Visst det SER coolt ut med en massa men vad är det för mening om lådorna blir skit samt att dom inte får sin behövda effekt?

4 693 Inlägg
18 juni 2009
Haha!!! 800 kg batterier smile Varför vill du just ha 3 st? Om jag hade vart du och skulle ha bilen som bara ljudbil så hade jag byggt en vägg till 2 st basar vid B-stolpen och en port mellan sätena. Det skulle bli finfint tror jag big_smile Den tredje basen ger du mig när jag har hjälpt dig att bygga allt wink
Senast redigerat av Softis (18 juni 2009)

Booyakasha!

53 Inlägg
19 juni 2009
1 soloX18 i Portadlåda med 6st typ Optimabatt så spelar du så lack o rutor flyger bort. men glömm inte övriga högtalare o steg till lilla bilen/bara bas är ju inte så kul,hejhej

Team dBAkuten

Bas älskare
716 Inlägg
19 juni 2009
om det bara är te.x du och en person till som åker i bilen kan du ju ta bort baksätena.

Sök