6833
Sök

Køpråd: Pendlarbil med fokus på totalkostnad

1 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Jag ska børja pendla till Oslo veckovis från Helsingborg. Jag skall alltså køra i runda slængar 110 mil i veckan, vilket innebær ca 5200 mil om året.

Jag ska nu inhandla en bil, och funderar lite på vad jag ska køpa.

Jag har tænkt att lægga 70.000-100.000 kronor.

Vad som ær viktigt før mig ær att den ger en billig driftskostnad dær førbrukningen såklart ær den viktigaste faktorn. Hur stor bilen skall vara ær inte jætteviktigt eftersom jag kør ensam, men det ska ju inte vara en aygoliknande sak. Det gør inget om den ær bekvæm. Eftersom jag i stort sett kommer att køra slut på bilen på 3-4 år (beroende på miltal nær jag tar øver) så vill jag inte lægga mer pengar æn max 100.000 kronor. Det ær en avskrivning på 33000 per år.

Ett absolut krav ær att dær ær farthållare.

Har ni några tips? Har sjælv kollat på Peugeot 307 Diesel 04-06, V50 2.0 D och Saab 9.3 TID.

Tack på førhand!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
Diesel verkar vettigt, men jag hade satsat på en stadig bil i din situation. Det betyder ofta samma sak som stor bil, även om det finns små bilar som är stabilare än en del stora.

En liten men stabil bil (även när det svänger numera, vältning är svårt numera) är Mercedes A-klass, detta konstaterades även när teknikens världs Jonas Borglund tog en lång tur i en sådan och konstaterade att han kom fram helt utvilad. A170 cdi är alltså ett tips, nackdelen är höga repkostnader i vissa fall då det är tråångt under huven på dessa.

Andra bra bilar är Passat 1.9 tdi, Volvo V70 D5(V50 håller sämre och är dyrare att serva medans V70 är mkt bekvämare), Audi A4 1.9 tdi (mer lyx och kvalitet än passat) eller varför inte en Mercedes C-klass?
Undvik E-klass av de modeller som är aktuella för dig, då de rostar som f*n. C-klass är inte känslig på samma vis men där förekommer å andra sidan en del el-fel.

Men eftersom jag gillar Bmw hade jag förmodligen själv köpt en 530D eller en 730D, stabila och körglada bilar som jag vet håller, av egen och andras erfarenhet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök