Don't drink & drive's

Karl-Bertil
17 juni 2009 · 518 Inlägg

har man råd med drickat så har man råd med taxi brukar jag säga.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
WoozyDozz
17 juni 2009 · 918 Inlägg

Min morbror körde full och han krockade, som tur var så dog ingen.

sigge_
17 juni 2009 · 170 Inlägg

Jag har åkt med två som har varigt fulla. Jag var oxå full båda gångerna .Som tur var körde han inte på någon eller körde av vägen. Jag kommer inte jöra om det inte dom heller...

Gbg
Phaetoon
17 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Kalaspinglan skrev:
Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!
Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

Han blev av med sina bästa kompisar och sin flickvän samt bankade huvudet i väggen några år.
Det mentala straffet han fick var nog värst.

Man tycker ju att alla fordon i yrkestrafik borde vara utrustade med alkolås.
Dom är ju inte direkt krångliga att använda.
Det bästa vore väl om man samtidigt behövde stoppa in ett körkort i en kortläsare för att kunna köra bilen (med loggningsfunktion). Inte lika kul att stjäla en bil då. För att inte tala om att det kanske skulle bli lite svårare för biltjuvar att stjäla en bil för en joyride.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tiger1978 Fattig student
17 juni 2009 · 1 282 Inlägg

Mortalis skrev:
Alkolås ska isf tilldelas de som ngn gång åkt fast för rattfylleri, till självkostnadspris. Är nykterist så blir rätt förbannad om de kommer pracka på mig att köpa ett alkolås tongue
Grovt rattfylleri däremot ska de inte ens få röra en bil igen.

Detta är redan ett faktor om du får en dom på rattfylla, iallafall i Halland.. Man får bekosta ett alkolås själv men då får du behålla kortet.. Dock kostar detta ca 50.000 och det måste vara en viss verkstad som monterar det..
Tycker att det skulle vara lag i alla bilar, bilprovningen kunde kollat loggen i den och haft rapporteringskrav till länstyrelsen.. Tror det hade räddat många liv samt att man hade troligen fått bort fler högrisktagare från vägarna då det bara är en bråkdel som torskar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
blacken
17 juni 2009 ·

Tiger1978 skrev:

Mortalis skrev:
Alkolås ska isf tilldelas de som ngn gång åkt fast för rattfylleri, till självkostnadspris. Är nykterist så blir rätt förbannad om de kommer pracka på mig att köpa ett alkolås tongue
Grovt rattfylleri däremot ska de inte ens få röra en bil igen.

Detta är redan ett faktor om du får en dom på rattfylla, iallafall i Halland.. Man får bekosta ett alkolås själv men då får du behålla kortet.. Dock kostar detta ca 50.000 och det måste vara en viss verkstad som monterar det..
Tycker att det skulle vara lag i alla bilar, bilprovningen kunde kollat loggen i den och haft rapporteringskrav till länstyrelsen.. Tror det hade räddat många liv samt att man hade troligen fått bort fler högrisktagare från vägarna då det bara är en bråkdel som torskar..

Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

Phaetoon skrev:

Kalaspinglan skrev:
Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!
Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

Han blev av med sina bästa kompisar och sin flickvän samt bankade huvudet i väggen några år.
Det mentala straffet han fick var nog värst.

Man tycker ju att alla fordon i yrkestrafik borde vara utrustade med alkolås.
Dom är ju inte direkt krångliga att använda.
Det bästa vore väl om man samtidigt behövde stoppa in ett körkort i en kortläsare för att kunna köra bilen (med loggningsfunktion). Inte lika kul att stjäla en bil då. För att inte tala om att det kanske skulle bli lite svårare för biltjuvar att stjäla en bil för en joyride.

Men det är rätt lite straff ändå, med tanke på att han orskade ngr människors liv
och deras anhöriga stor sorg och saknad är inte ngr år så mkt. Men jag vet inte
vad som är bäst för en som orsakat en sån tragedi sad
Vet att i dom nya färdskrivarna i lastbilar så måste man använda sej av körkortet,
men om det är alkolås i dom, de har jag inte en aning om!?

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Kalaspinglan
17 juni 2009 · 697 Inlägg

blacken skrev:

Tiger1978 skrev:

Mortalis skrev:
Alkolås ska isf tilldelas de som ngn gång åkt fast för rattfylleri, till självkostnadspris. Är nykterist så blir rätt förbannad om de kommer pracka på mig att köpa ett alkolås tongue
Grovt rattfylleri däremot ska de inte ens få röra en bil igen.

Detta är redan ett faktor om du får en dom på rattfylla, iallafall i Halland.. Man får bekosta ett alkolås själv men då får du behålla kortet.. Dock kostar detta ca 50.000 och det måste vara en viss verkstad som monterar det..
Tycker att det skulle vara lag i alla bilar, bilprovningen kunde kollat loggen i den och haft rapporteringskrav till länstyrelsen.. Tror det hade räddat många liv samt att man hade troligen fått bort fler högrisktagare från vägarna då det bara är en bråkdel som torskar..

Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Kanske är typiskt Sweden, men det finns nog en grupp som håller på länge att
köra påverkade utan att åka dit sad
Men om man redan från början bygger bilen med alkolås, borde det ju bli billigare!?

Audi 80 V6 2,8 "S2 Replikan" (1992)
Skoda Octavia 5E "Kollegan" (2015)
Sanizz
17 juni 2009 ·

Ja kommer tydligt ihåg när vi fick besök av "dont`t drink & drive" bussen i skolan. Den innehöll starka bilder från olyckor där personer varit alkoholpåverkade. Det var ingen trevlig syn kan jag säga, speciellt när man var så ung.

Jag själv dricker inte alls ofta, men när jag väl gör det så är jag väldigt noga med att inte köra även dagen därpå båda för min och andra säkerhet. Något jag är stolt över.

blacken
17 juni 2009 ·

Kalaspinglan skrev:

blacken skrev:

Tiger1978 skrev:
Detta är redan ett faktor om du får en dom på rattfylla, iallafall i Halland.. Man får bekosta ett alkolås själv men då får du behålla kortet.. Dock kostar detta ca 50.000 och det måste vara en viss verkstad som monterar det..
Tycker att det skulle vara lag i alla bilar, bilprovningen kunde kollat loggen i den och haft rapporteringskrav till länstyrelsen.. Tror det hade räddat många liv samt att man hade troligen fått bort fler högrisktagare från vägarna då det bara är en bråkdel som torskar..

Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Kanske är typiskt Sweden, men det finns nog en grupp som håller på länge att
köra påverkade utan att åka dit sad
Men om man redan från början bygger bilen med alkolås, borde det ju bli billigare!?

Nä billigare blir det aldrig och dilemmat ligger i den andra änden så att säga. Och dom kommer ju runt alkolåsen dom små kräken som vill köra på lyset..

Och "kvar" då så blir det vi som inte krökar och kör. Med en massa elektroniskt skit i våra bilar som garanterat kommer att strula rejält förr eller senare, när man ska iväg med skrindan..

Senast redigerat av blacken (17 juni 2009)

Tiger1978 Fattig student
18 juni 2009 · 1 282 Inlägg

Kalaspinglan skrev:

blacken skrev:

Tiger1978 skrev:

Detta är redan ett faktor om du får en dom på rattfylla, iallafall i Halland.. Man får bekosta ett alkolås själv men då får du behålla kortet.. Dock kostar detta ca 50.000 och det måste vara en viss verkstad som monterar det..
Tycker att det skulle vara lag i alla bilar, bilprovningen kunde kollat loggen i den och haft rapporteringskrav till länstyrelsen.. Tror det hade räddat många liv samt att man hade troligen fått bort fler högrisktagare från vägarna då det bara är en bråkdel som torskar..

Typiskt  Svenskt resonemang,  bara för att en del kör på lyset så ska det drabba alla som äger ett fordon med en massa onödiga kostnader och skit som strular.  Visst alkolås på dom som kör på lyset det är rimligt, men att vi som inte gör det ska få en onödig kostnad nä,nä. Och alkolås är inte lösningen på "problemet", utan den finns i den andra änden av dilemmat så att säga..

Kanske är typiskt Sweden, men det finns nog en grupp som håller på länge att
köra påverkade utan att åka dit sad
Men om man redan från början bygger bilen med alkolås, borde det ju bli billigare!?

Tackar, äntligen en som fattar vad jag menar, problemet är ju dock att alla redan får betala för dom som "råkar" orsaka en olycka. "Svensson" drabbas av förhöjda försäkringspremier!!
Alkolås på alla bilar hade bara varit mer nytta än nått annat för alla, kostnad eller ej eller fusk eller inte..
Tro mig det går att fuska på leverprover med, vill man ha en sån som fuskar med en sån allvarlig sak på vägarna?
Nä bättre att ta dom redan när dom sätter sig bakom ratten, inte efter en olycka..
Konstigt att säga typiskt svenskt resonomang när vi är en modell för trafiksäkerhet i övriga världen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
soyd
18 juni 2009 · 1 853 Inlägg

Kontraktet är på skrivet... Nykterist på grund av att jag tycker att alkohol är helt meningslöst.... Bättre å lägga pengar på annat... smile

/mvh soyd

Mack Forum- och sitemoderator
18 juni 2009 · 26 149 Inlägg

soyd skrev:
Kontraktet är på skrivet... Nykterist på grund av att jag tycker att alkohol är helt meningslöst.... Bättre å lägga pengar på annat... smile

/mvh soyd

Samma här. Dricker inte..alkoholen smakar ju ändå råttgift.. (nej jag har aldrig druckit råttgift, men jag kan tänka mig hur det smakar..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
te_wik Forummoderator
18 juni 2009 · 12 813 Inlägg

MilleN skrev:
Börjar bli alkolås på de flesta körskolebilarna nu också.

Hade det inte varit så dyrt hade jag gärna haft det i min privata bil.

När jag körde med körskola de få gångerna jag körde så tog han alkotest 3/6 gånger.
Två av gångerna tog han testet efter att jag kört klart.

Detta var ju innan det blev obligatoriskt, om det ens har blivit det ännu.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bmx
18 juni 2009 · 7 100 Inlägg

beklagar till er alla som har blivit av med någon pga rattfyllerister!

själv har man ALLDRIG vart full,tycker inte om sprit eller nå sånt skit,tycker de känns då jävla meningslöst att hålla på och dricka mm

skrev på kontraktet ja smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Boostrider Försöker iaf
18 juni 2009 · 1 998 Inlägg

Jävligt dumt mä folk som ska köre fulle. Har tage tag i vissa å skaka om dom å sagt: Kör du nu då jävlar. Funkar ganska bra. Vägrar de så försök prata om konsekvenserna. Försök inte ta nycklarna direkt. Då kan de bli missuppfattningar å bråk osv.

Dricker rimliga mängder öl. Varannan helg ungefär. Är bara en gång ja kört tidigt dagen efter. Va när man hade traktor. Men hade ju mindre än 6 månader kvar tills 18 årsdagen så då körde ja laglig. Alltså spärrat så de gick bara 30 som tur va.

Men på senare tid har man mognat en hel del å måste ja köra bil dagen efter så försöker ja ta de så sent på eftermiddan de går.

Å ja blir aldrig bakfull heller så ja vet inte hur många promille ja har. Men efter 10 öl dagen före så kommer man igenom en poliskontroll kl 1900 dagen efter iaf... Visade inte de minsta på mätaren

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
_Wallis_
18 juni 2009 · 4 506 Inlägg

Det står säkert ngn stans redan, men 16st dör i Sverige varje dag pga rattfylla.

Min kompis pappa blev påkörd av ett par ynglingar som var ute och körde rattfulla.
Polarens pappa körde mc och dem frontade med han om jag förstod allt rätt. 

En utav min systers barndomskamrater körde ihjäl sig när han körde rattfull, rätt av en motorvägs avfart.

Pappas arbetskamrat körde ihjälsig på snöskoter, han satt där bak när dem körde hem och så kom det en bom som inte var stängd innan, dem han inte reagera i tid och föraren böjde sig ner. Men pappas arbetskamrat som satt där bak han inte förstå något och fick bommen i halsen/huvudet och dog.

Och sedan så känner man till diverse folk som har kört rattfulla, Folk som annars inte är kriminella eller har ett udda sätt att tänka på annars, allt från vuxna till yngre. De finns över allt och det är jävligt sjukt..

Kan du andas kan du dö.
Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 juni 2009 · 999 Inlägg

Beklagar sorgen!

_Wallis_ skrev:
Det står säkert ngn stans redan, men 16st dör i Sverige varje dag pga rattfylla.

Knappast, 2008 dog det totalt 397st personer i trafiken http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … n-1.11597.

Skulle det dö 16st/dag blir det 5840st/år

_Wallis_
18 juni 2009 · 4 506 Inlägg

weeeman skrev:
Beklagar sorgen!

_Wallis_ skrev:
Det står säkert ngn stans redan, men 16st dör i Sverige varje dag pga rattfylla.

Knappast, 2008 dog det totalt 397st personer i trafiken http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … n-1.11597.

Skulle det dö 16st/dag blir det 5840st/år

Skumt, hörde de på nyheterna..
Kanske skulle vara "hamlar på sjukhus" ist då?? Får ta och kolla lite djupare på det.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.
_Wallis_
18 juni 2009 · 4 506 Inlägg

Hittade inget sådär direkt som stämmer överens med den fakta som jag nämde i tidigare inlägg.
Kan kanske bero på hur dem räknar, 397st kanske enbart är bilisterna (föraren) eller ngt kan ej säga ngt säkert. Mitt minne värkar ha spelat mig ett spratt..

Hittade lite annan skrämmande fakta:
RATTFYLLERIETS OMFATTNING
- Varje timme dygnet runt görs 525 onyktra resor i Sverige. Det blir 4,6 miljoner om året. *

- Varje år dödas cirka 125 människor i Sverige på grund av alkohol i trafiken. **

- Varje år skadas mer än 1 000 människor  svårt i Sverige i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor. **

Hur många anhöriga och närstående som drabbas av ovanstående siffror finns det ingen statistik på...

* Källa: VTI 2008
** Källa: Vägverket 200

Senast redigerat av _Wallis_ (18 juni 2009)

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang