Volvo 765 TurboDiesel - Rockford Ljudbygge mm - Update 03/11

M1Get
8 juli 2009 · 360 Inlägg

Idag fick jag kontakt äntligen kontakt med en kille på bussgods som kunde säga mig vart mitt paket låg. Det visade sig att den låg här hemma i Gullspång på bussgods-centralen och att den hade legat där ett bra tag.

Fick inte med en bild på lådan då jag slet upp den på engång.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/703663_bw2paw.jpg
Här ser ni dom iaf, köpt dessa begnangat, dock aldrig monterade av förra ägaren vilket syns.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/703664_ocj3r1.jpg
Som ni ser är det en viss storleksskillnad. Så bara fram att börja kapa och slipa i dörren.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/703665_v88hey.jpg

Resten av bilderna jag tog blev så j*vla suddiga så jag skiter i att lägga upp dom. Min första tanke var att försöka slipa upp hålet utan att behöva ta den insidan av dörren. Så började slipa med rondell med slipskiva och det vart sådära. Helt klart godkänt men inget fin-snickeri. Sen när hålet var lagomt stort så märkte jag att det skulle bli svårt att slipa bort all plåt på insidan, så jag tog bort dörrsidan ändå.

Just i skrivande stund har jag skruvat och limmat fast högtalaren på förarsidan. När jag gör samma sak på passagerarsidan ska jag ta den insidan från första början, men man lär sig av sina misstag.

Nu ska jag iväg en sväng, hoppas jag hinner klart med allt idag, om inte blir det imorgon smile

- Andreas

Zajpner Fritidsforskare
8 juli 2009 · 344 Inlägg

Najs!. Kommer nog poppa på bra!. Ska du ljudisolera dörren något?

Mvh//Robin

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
mulleina
8 juli 2009 · 715 Inlägg

står säkert i början men vilken storlek är det?

M1Get
8 juli 2009 · 360 Inlägg

mulleina skrev:
står säkert i början men vilken storlek är det?

Det är Rockford fosgage punch 6,5". Dom gas högtalarna som satt i var 4 tum stora.

M1Get
8 juli 2009 · 360 Inlägg

Zajpner skrev:
Najs!. Kommer nog poppa på bra!. Ska du ljudisolera dörren något?

Mvh//Robin

Ja jag tror det, ska dock läsa på lite mer innom det området smile

Edit:

Kollat lite på dessa: http://www.biltema.se/products/product. … mId=148054

Någon som har någon erfarenhet av dessa Bitumen mattor?

Senast redigerat av M1Get (8 juli 2009)

Zajpner Fritidsforskare
8 juli 2009 · 344 Inlägg

Jag tänkte också köra på sån matta den dagen jag orkar kapa plåt tongue.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
M1Get
9 juli 2009 · 360 Inlägg

Zajpner skrev:
Jag tänkte också köra på sån matta den dagen jag orkar kapa plåt tongue.

Okej:P De e bara ut å kapa vettu smile Gör en epa av skiten näru endåså håller på smile

M1Get
9 juli 2009 · 360 Inlägg

Har nu varit ute och monterat in ena dörrsidan + gjort klart andra dörren. När jag provspelade ljudet så fick jag en liten chock av hur rent och bra det lät. Gemför man med dom gas högtalarna som satt i är det som natt och dag. Dock så kan det självklart bli bättre, och det ska det bli med smile

Kan lägga upp lite bilder från dagens lilla arbete:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/704196_o0od0r.jpg
Passargerarsidan. Som ni ser fick jag slipa bort lite ovanför hålet med, det för att få plats med gallret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/704197_0chbad.jpg
Såhära vart resultatet. Som ni ser så slipade jag lite för mycket ovanför gallret.

Fick dock ingen bra bild på hur dom ser ut på plats. Det är såklart bara tillfälligt. Längre fram ska man försöka sig på att plasta lite och även försöka få tag på ett till par 6,5or och sätta dubbla i varje dörr.

Är riktigt sugen på att göra något liknande det hära: http://i19.tinypic.com/61la8w9.jpg

Senast redigerat av M1Get (9 juli 2009)

egget_90 Skrot handare
9 juli 2009 · 66 Inlägg

du får komma och ströga förbi i skövde i hälgen så får man höra hur det låter:P härligt jobbat

Egget|
Rquired Allmänt envis
9 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Plasta dörrsidor låter som ett lämpligt projekt, känns kanske inte så kul när där är lite skador i dörrsidan? Dessutom ser det fräckt ut smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
M1Get
10 juli 2009 · 360 Inlägg

Rquired skrev:
Plasta dörrsidor låter som ett lämpligt projekt, känns kanske inte så kul när där är lite skador i dörrsidan? Dessutom ser det fräckt ut smile

Lite småskavanker går alltid att fixa rätt smile fast det blir ju onödigt jobb. Ska försöka få tag på ett par andra dörrsidor som man antligen kan ha som reserv eller använda dom som projekt. Det är samma dörrsidor i min som i 940in va? Har för mig att 740ins ser annorlunda ut.

Ja ska bli kul å pröva på å plasta lite smile

M1Get
10 juli 2009 · 360 Inlägg

Tjeenare.

Har idag varit på biltema och inhandlat 4 plattor Bitumen (asfalltsgummi) som ska användas för att isolera fram-dörrarna. Hoppas det räcker med 2 plattor per dörr och att det blir lite bättre ljud smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/704913_5u99eu.jpg
Biltemas bitumen, antal: 4st - art-nr: 36-9213 - pris: 159kr - storlek: 50x40cm - tjocklek: 3mm

Får se när jag kan ta mig tid att sätta på dessa. Kanske får tråkigt ikväll och tillbringar fredagkvällen i garaget smile

Var för övrigt och kollade på på polyester och glasfiber, riktigt sugen på att köpa det smile

- Andreas

snurbo_diesel Egen företagare
10 juli 2009 · 864 Inlägg

de där plattorna är skitbra, har själv såna, funkar kanon fast de är billiga och biltema

Senast redigerat av snurbo_diesel (10 juli 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Zajpner Fritidsforskare
10 juli 2009 · 344 Inlägg

Riktigt kul!. Tror det skulle kunna bli kung om man plastar lite också. Bra projekt!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
M1Get
10 juli 2009 · 360 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
de där plattorna är skitbra, har själv såna, funkar kanon fast de är billiga och biltema

Jo jag har hört possitiva saker om dom på andra ställen här i forumet smile Hur är passformen på dom?

Zajpner skrev:
Riktigt kul!. Tror det skulle kunna bli kung om man plastar lite också. Bra projekt!.

Mvh//Robin.

Japp:) Hörde du ingen diesel-sång utanför ditt fönster idag runt lunch eller ? smile

Zajpner Fritidsforskare
10 juli 2009 · 344 Inlägg

M1get, vad tror du om ekonomi varianten av dämpning, du vet sån matta man slänger på tak. Sån man eldar fast typ. Bara å skrapa bort skiffret ju? tongue

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
M1Get
10 juli 2009 · 360 Inlägg

Zajpner skrev:
M1get, vad tror du om ekonomi varianten av dämpning, du vet sån matta man slänger på tak. Sån man eldar fast typ. Bara å skrapa bort skiffret ju? tongue

Glas-ull eller rockvoll eller vad det heter ? tongue Jadu ingen aning, det dämpar nog oljud mm men bitumen "styvar" ju upp plåten så den ej flexar och ger missljud + annat buller. Så har iallafall jag fattat för.

Zajpner Fritidsforskare
10 juli 2009 · 344 Inlägg

Okej! låter som att det är rätt bra med bitu plattor då. Kostar ju inte så jävla möe ändå. Visa hur du gör sen tongue, Sen hur kapa du i plåten för det fick du göra va?.


Mvh//Robano

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
M1Get
10 juli 2009 · 360 Inlägg

Zajpner skrev:
Okej! låter som att det är rätt bra med bitu plattor då. Kostar ju inte så jävla möe ändå. Visa hur du gör sen tongue, Sen hur kapa du i plåten för det fick du göra va?.


Mvh//Robano

Ja visst:P Jo jag kommer dokumentera allt jag gör. Jo magneten på 6,5"orna var ju något större än på 5,25"orna så fick kapa en hel del. Sen tyckte jag det var svårt att veta hur mycket man skulle kapa och vart. Tillråga på det så var plåten där hålet är var ej plant så det var skit-svårt att få till det. De märks att jag går transport och inte någon metall-kapar-svets-linje om man säger så tongue

edit:
Ah såg att du skrev och frågade hur jag kapade tongue Använde en vanlig rondell smile

Senast redigerat av M1Get (10 juli 2009)

Zajpner Fritidsforskare
10 juli 2009 · 344 Inlägg

Hehe ah, Jo mina 5.25" magneter går inte ens i tongue, så måste ta fram kapen big_smile. Farsan får guida lite han kan ju allt enligt honom big_smile. Kapa du med rondell?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang