3167
Sök

En fråga om däckdimensioner

Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Skulle det gå att kränga typ 225/45 17-däck på följande fälgar - Ace Diva Chrome 7x17 4/108  eller måste man ha typ 175/65 17?
Senast redigerat av ZonaX (21 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juni 2009
#2
Ska funka utmärkt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
#3
Klart du kan ha 225:or på 7" breda fälgar.

Kolla bara så att du får rätt rullomkrets mot din bils original däcksdimension.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 juni 2009
#4
Jag kör 225/45-17 på mina original 7" fälgar. Ser inte alls dumt ut. smile
Skiljer bara 3% på rullomkretsen från originaldimensionen 215/50-17.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#5
steifan skrev:
Klart du kan ha 225:or på 7" breda fälgar.

Kolla bara så att du får rätt rullomkrets mot din bils original däcksdimension.

Rullomkrets?  Är det alltså anliggningsytan?  Hur vet man vad den är? 





Ps. Suger ganska mycket på däck.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

16 197 Inlägg
21 juni 2009
#6
225/55???   jävlars vilken hög profil.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 182 Inlägg
21 juni 2009
#7
evilaudio skrev:
225/55???   jävlars vilken hög profil.

Hög, ä du tokig? det ska ju va minst 75 i profil tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#8
evilaudio skrev:
225/55???   jävlars vilken hög profil.

Skrev fel.... skulle vara 225/45.   Ingen större skillnad dock.

Vad tycker du man skulle ha då?  Kan ju inte ha för lite heller så man kör runt på gocart-hjul.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 271 Inlägg
21 juni 2009
#9
225/45-17" är att rekommendera, vilket blir +/-0 % i rullomkrets, räknat på din Saabs orginal 15".

//tompa


Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#10
lingua skrev:
225/45-17" är att rekommendera, vilket blir +/-0 % i rullomkrets, räknat på din Saabs orginal 15".

//tompa

Ok,  vill du berätta hur du räknade så man kolla själv innan man köper däck nästa gång?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Masterworks
21 juni 2009
#11
ZonaX skrev:
lingua skrev:
225/45-17" är att rekommendera, vilket blir +/-0 % i rullomkrets, räknat på din Saabs orginal 15".

//tompa

Ok,  vill du berätta hur du räknade så man kolla själv innan man köper däck nästa gång?  smile

Här är en bra omräknare!  smile

http://www.dack.tk/

16 197 Inlägg
21 juni 2009
#12
Niklas1987 skrev:
evilaudio skrev:
225/55???   jävlars vilken hög profil.

Hög, ä du tokig? det ska ju va minst 75 i profil tongue

allt över 45 e högprofil..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
#13
ZonaX skrev:
steifan skrev:
Klart du kan ha 225:or på 7" breda fälgar.

Kolla bara så att du får rätt rullomkrets mot din bils original däcksdimension.

Rullomkrets?  Är det alltså anliggningsytan?  Hur vet man vad den är?

Annars kan man se det som att nya fälgarna och däcken ska vara ungefär lika höga
som originaldimensionen för att hastighetsmätaren ska visa rätt smile

Ofta visar hastighetsmätare lite för mycket med originaldimension, därför kan man
få lite bättre precision om man kör med något större rullomkrets, men skall alltid vara
inom plus eller minus 5% från originaldimensionen (enligt Bilprovningen/Transportstyrelsen).


Vilken originaldimension du har på bilen han du kolla hos Transportstyrelsen.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/ (länken kanske är gammal men funkar)
Eller iaf vad bilen hade vid inregistreringen, importbilar kan ha i princip vad som helst
även om det inte är 'rätt' med vad som kanske monterades från fabriken tongue


Får ju aningens bula på däcksidorna med 225/45 på 7" breda fälgar:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/320939_pcq1bj.jpg


Men men, 225/45 17 är en lagom dimension iaf, ganska vanlig så däcken är ju inte så svindyra allmänt.
Passar på flera olika bilar osv osv osv.


Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#14
Masterworks skrev:
ZonaX skrev:
lingua skrev:
225/45-17" är att rekommendera, vilket blir +/-0 % i rullomkrets, räknat på din Saabs orginal 15".

//tompa

Ok,  vill du berätta hur du räknade så man kolla själv innan man köper däck nästa gång?  smile

Här är en bra omräknare!  smile

http://www.dack.tk/

Tack så mycket!  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#15
steifan skrev:
Får ju aningens bula på däcksidorna med 225/45 på 7" breda fälgar:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pcq1bj.jpg


Men men, 225/45 17 är en lagom dimension iaf, ganska vanlig så däcken är ju inte så svindyra allmänt.
Passar på flera olika bilar osv osv osv.

Vad innebär denna "bula"?  Något speciellt negativt?

Annars verkar det vara OK

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
#16
ZonaX skrev:
steifan skrev:
Får ju aningens bula på däcksidorna med 225/45 på 7" breda fälgar:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pcq1bj.jpg


Men men, 225/45 17 är en lagom dimension iaf, ganska vanlig så däcken är ju inte så svindyra allmänt.
Passar på flera olika bilar osv osv osv.

Vad innebär denna "bula"?  Något speciellt negativt?

Annars verkar det vara OK

Nä men att däckskanten inte blir rak utan buktar ut litegrann från fälgen.
Praktiskt för att skydda fälgkanten (utöver kantskyddet som de flesta däcken har)
men kanske inte så 'snyggt' enligt många wink


2 182 Inlägg
21 juni 2009
#17
steifan skrev:
Nä men att däckskanten inte blir rak utan buktar ut litegrann från fälgen.
Praktiskt för att skydda fälgkanten (utöver kantskyddet som de flesta däcken har)
men kanske inte så 'snyggt' enligt många wink

Bula? se däremot att du köpt Conti SC 3 med kant som ska skydda fälgen, så det ska va sådär

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Avstängd
386 Inlägg
21 juni 2009
#18
evilaudio skrev:
Niklas1987 skrev:
evilaudio skrev:
225/55???   jävlars vilken hög profil.

Hög, ä du tokig? det ska ju va minst 75 i profil tongue

allt över 45 e högprofil..tongue

Kan inte mer än att hålla med dig!

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2009
#19
Niklas1987 skrev:
steifan skrev:
Nä men att däckskanten inte blir rak utan buktar ut litegrann från fälgen.
Praktiskt för att skydda fälgkanten (utöver kantskyddet som de flesta däcken har)
men kanske inte så 'snyggt' enligt många wink

Bula? se däremot att du köpt Conti SC 3 med kant som ska skydda fälgen, så det ska va sådär

Ja skyddskanten är en sak, men 225-däck är aningens bredare än en 7" fälg.
215 hamnar mer i linje, 205 kanske ännu bättre.

Andra däck brukar se ännu bredare ut än SC3 (tex Nokian Z G2, eller Pirelli Pzero)


Svetsare
3 150 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#20
steifan skrev:
Niklas1987 skrev:
steifan skrev:
Nä men att däckskanten inte blir rak utan buktar ut litegrann från fälgen.
Praktiskt för att skydda fälgkanten (utöver kantskyddet som de flesta däcken har)
men kanske inte så 'snyggt' enligt många wink

Bula? se däremot att du köpt Conti SC 3 med kant som ska skydda fälgen, så det ska va sådär

Ja skyddskanten är en sak, men 225-däck är aningens bredare än en 7" fälg.
215 hamnar mer i linje, 205 kanske ännu bättre.

Andra däck brukar se ännu bredare ut än SC3 (tex Nokian Z G2, eller Pirelli Pzero)

Så det är inte att rekomendera 225 däck på 7"are?  sad    Eller går det?   Får dubbla budskap här.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök