3171
Sök

En fråga om däckdimensioner

2 182 Inlägg
22 juni 2009
steifan skrev:
Niklas1987 skrev:
steifan skrev:
Nä men att däckskanten inte blir rak utan buktar ut litegrann från fälgen.
Praktiskt för att skydda fälgkanten (utöver kantskyddet som de flesta däcken har)
men kanske inte så 'snyggt' enligt många wink

Bula? se däremot att du köpt Conti SC 3 med kant som ska skydda fälgen, så det ska va sådär

Ja skyddskanten är en sak, men 225-däck är aningens bredare än en 7" fälg.
215 hamnar mer i linje, 205 kanske ännu bättre.

Andra däck brukar se ännu bredare ut än SC3 (tex Nokian Z G2, eller Pirelli Pzero)

Jaha det var det du menade, då har du rätt, 205 hamnar lite mer i linje än vad 215 gör, men båda ser bra ut så att säga, blir ingen bula med dem.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

14 Inlägg
22 juni 2009
Jag kör på 215/45 det rekomenderas av däckförsäljare till Saab. Och det däcket är inte svårt att få tag i. Tycker jag klart är de bästa

Saab 93 Aero 2.0 TS

Svetsare
3 150 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Mattias_J skrev:
Jag kör på 215/45 det rekomenderas av däckförsäljare till Saab. Och det däcket är inte svårt att få tag i. Tycker jag klart är de bästa

Kommer det bli någon märkbar skillnad med 225 el. 215/45 17 gentemot org. 185 el. 195/65 15?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

huh?
10 427 Inlägg
22 juni 2009
ZonaX, om du kör med typ H-klassade 185/65 15-däck nu så lär du märka stor skillnad med högre hastighetsklassade 17":are (hårdare stomme). Bilen kommer antagligen spåra mer, men ändå kännas mer riktningsstabil när det är plant. Mera styrrespons (styrning/rattvridning). Mera vägkänsla.

Nackdelar:
Sämre komfort (kan diskuteras)
Högre ljudnivå (antagligen, större anliggningsyta mot marken)

Svetsare
3 150 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
steifan skrev:
ZonaX, om du kör med typ H-klassade 185/65 15-däck nu så lär du märka stor skillnad med högre hastighetsklassade 17":are (hårdare stomme). Bilen kommer antagligen spåra mer, men ändå kännas mer riktningsstabil när det är plant. Mera styrrespons (styrning/rattvridning). Mera vägkänsla.

Nackdelar:
Sämre komfort (kan diskuteras)
Högre ljudnivå (antagligen, större anliggningsyta mot marken)

Hehe... dom "nackdelarna", om vi nu ska kalla det nackdelar, är ju inga större problem  tongue

Förövrigt tänkte jag skillnad mer utseendemässigt, men tack så jätte för svaret, bra att veta  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök