Mäta oljetryck 850 T5

joliba_01
22 juni 2009 · 424 Inlägg

Ska mäta mitt oljetryck på den gamla 850in. Kommer att mäta nere vid tryck kontakten, men finns det något hål som man kan skruva ur någon plugg eller dylikt uppe i toppen så man kan se vad det är för tryck där uppe också? eller går det bara att mäta där nere?

Motorn är en B5234FT
MVH Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Marlboroman
22 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Går bara att mäta där givaren sitter

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
22 juni 2009 ·

Marlboroman skrev:
Går bara att mäta där givaren sitter

Marlboroman, du är en 850 guru! wink

joliba_01
22 juni 2009 · 424 Inlägg

Axor skrev:

Marlboroman skrev:
Går bara att mäta där givaren sitter

Marlboroman, du är en 850 guru! wink

Mycket sant tongue men hur märker jag om det är stopp i den borrade kanalen i blocket som för upp oljan till kammarna och lyftarna? kanske inte brukar bli tätt där?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Marlboroman
22 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Om det nu skulle va stopp nånstans så är det troligast att det är stopp i de små kanalerna i överdelen på toppen. Och om nu kanalen upp skulle sättas igen så får du ju ingen / lite olja till lyftarna som är längst ifrån mynningen på den kanalen. Skulle det av absolut tvärstopp så skulel du ju inte få upp nån olja alls i toppen, vilket både syns och hörs.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
joliba_01
23 juni 2009 · 424 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om det nu skulle va stopp nånstans så är det troligast att det är stopp i de små kanalerna i överdelen på toppen. Och om nu kanalen upp skulle sättas igen så får du ju ingen / lite olja till lyftarna som är längst ifrån mynningen på den kanalen. Skulle det av absolut tvärstopp så skulel du ju inte få upp nån olja alls i toppen, vilket både syns och hörs.

Har mätt mitt trycket nu idag och det ligger på
Tomgång 2bar
4000rmp 5,3bar

så de borde ju var ett bra tryck, kanalerna är rensade efter motorrenoveringen och helt nya tryckare men dom knackar iallafall. mad inte alla men någon gör det, kan det vara fel på dom nya? mina gamla låt inget men råkade ut för en krökt vevstake! Bytte och satte i nya när jag ändå hade isär allt men nu knackar dom.

jävla bil alltså .

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
23 juni 2009 · 23 Inlägg

Var det längesen du bytte tryckarna? Dom kan låta ett tag då dom är nya. Låg dom i ett oljebad innan du satte i dem. Eller la du i dom "torra"

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
joliba_01
23 juni 2009 · 424 Inlägg

Jonas_1987 skrev:
Var det längesen du bytte tryckarna? Dom kan låta ett tag då dom är nya. Låg dom i ett oljebad innan du satte i dem. Eller la du i dom "torra"

Jag bytte lyftare för 60 mil sedan och plockade ur igen efter 20 mil för att fixa lite till. La ner dom i oljebad under tiden.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Jonas_1987 Personlig Servicetekniker
23 juni 2009 · 23 Inlägg

joliba_01 skrev:

Jonas_1987 skrev:
Var det längesen du bytte tryckarna? Dom kan låta ett tag då dom är nya. Låg dom i ett oljebad innan du satte i dem. Eller la du i dom "torra"

Jag bytte lyftare för 60 mil sedan och plockade ur igen efter 20 mil för att fixa lite till. La ner dom i oljebad under tiden.

Jag har varit med om att dom har tickat i flera veckor efteråt, sen är det ju svårt att säga hur högt dom låter på din bil nu också... Vad kör du med för motorolja förresten? Syntet, mineral? Viskositet?

Du lever bara en gång, kör som det var sista gången!
joliba_01
23 juni 2009 · 424 Inlägg

Jonas_1987 skrev:

joliba_01 skrev:

Jonas_1987 skrev:
Var det längesen du bytte tryckarna? Dom kan låta ett tag då dom är nya. Låg dom i ett oljebad innan du satte i dem. Eller la du i dom "torra"

Jag bytte lyftare för 60 mil sedan och plockade ur igen efter 20 mil för att fixa lite till. La ner dom i oljebad under tiden.

Jag har varit med om att dom har tickat i flera veckor efteråt, sen är det ju svårt att säga hur högt dom låter på din bil nu också... Vad kör du med för motorolja förresten? Syntet, mineral? Viskositet?

Just nu kör jag halvsyntet under inkörnings perioden, är lixom inte att åka till volvo och köpa en sats med lyftare och kasta i för att testa , 1600 är lixom lite pengar ändå tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
joliba_01
24 juni 2009 · 424 Inlägg

joliba_01 skrev:

Jonas_1987 skrev:

joliba_01 skrev:

Jag bytte lyftare för 60 mil sedan och plockade ur igen efter 20 mil för att fixa lite till. La ner dom i oljebad under tiden.

Jag har varit med om att dom har tickat i flera veckor efteråt, sen är det ju svårt att säga hur högt dom låter på din bil nu också... Vad kör du med för motorolja förresten? Syntet, mineral? Viskositet?

Just nu kör jag halvsyntet under inkörnings perioden, är lixom inte att åka till volvo och köpa en sats med lyftare och kasta i för att testa , 1600 är lixom lite pengar ändå tongue

Fick bort mitt tickande i motorn idag big_smile firman jag köpte dom av ville ha svar så fort som möjligt om de var något garanti grej på dom nya tryckarna så jag satte igång och slet bort kamkåpan och tryckte tillbaka mina gamla tryckare som har gått 25,000 + och dom tickade i 2 sekunder sen vart de knäppt tyst. ändå har dom legat i en ica kasse i garaget i 3 månader utan olja tongue fan att det ska vara fel på helt nya tryckare, en liten jävel på avgas sidan var helt mjuk och gick inte att fylla . jävla slit, nästa gång blir det volvo original direkt iallafall.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang