6440
Sök

Hjälp med bas/steg

343 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med baslåde och slutstegs köp.

Vad är smartast att köpa en 10" eller 12" bas för typ 3000-4000 eller att köpa 2st för 1500-2000kr/st.

Funderar på en vettig 12:a och ett steg vettigt steg som årkar driva basen.

Vet att en 10" bas är snärtigare än en 12" bas men vill testa en eller 2st 12" basar.

Mvh\\Thomas

1 129 Inlägg
18 april 2006
Vad lyssnar du på för musik o är d nåt/nårra märken som du ä intresserad av?.

343 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:

Mycke dunka dunka musik. Märke spelar ingen större roll bara det är bra högtalare..

1 129 Inlägg
18 april 2006
RedLight skrev:
Palicuse skrev:

Mycke dunka dunka musik. Märke spelar ingen större roll bara det är bra högtalare..

Mycke dunka dunka musik big_smile, den va bra!. Antar att du har den 850'n som som stod på din sida.

Hur mycke plats har du lust att ge för ljudet, brukar du lyssna på hög musik o hur kräsen ärru på renhet mm.

343 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
RedLight skrev:
Palicuse skrev:

Mycke dunka dunka musik big_smile, den va bra!. Antar att du har den 850'n som som stod på din sida.

Hur mycke plats har du lust att ge för ljudet, brukar du lyssna på hög musik o hur kräsen ärru på renhet mm.

Heheh jo en 850 har jag och det får fylla hela skuffen om det behövs..Jag är inte så kräsen bara inte basen låter skit.
Senast redigerat av RedLight (18 april 2006)

1 129 Inlägg
18 april 2006
RedLight skrev:
Palicuse skrev:
RedLight skrev:

Heheh jo en 850 har jag och det får fylla hela skuffen om det behövs..Jag är inte så kräsen bara inte basen låter skit.

Själv har ja 2st Magnat XTC300 12or i basreflexlåda mä 40L var som ja driver mä ett dls CA12 monoblock vilket ja tycker spelar bra. Men jag kör golf 2a oxå, vilket ja tycker säger en del smile.

Annars så funkar Phoenix gold, Ground zero, DLS, Kicker, Macaudio, Infinity, JL audio mm.

Men ja tycker att du ska bestämma om du ska ha 1 lr flera basar samt va bas + steg får kosta innan du väljer märke osv.

343 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
RedLight skrev:
Palicuse skrev:

Själv har ja 2st Magnat XTC300 12or i basreflexlåda mä 40L var som ja driver mä ett dls CA12 monoblock vilket ja tycker spelar bra. Men jag kör golf 2a oxå, vilket ja tycker säger en del smile.

Annars så funkar Phoenix gold, Ground zero, DLS, Kicker, Macaudio, Infinity, JL audio mm.

Men ja tycker att du ska bestämma om du ska ha 1 lr flera basar samt va bas + steg får kosta innan du väljer märke osv.

Blir nog en 12" för kring 3000kr och ett steg för kring 5000kr.

1 129 Inlägg
18 april 2006
RedLight skrev:
Palicuse skrev:
RedLight skrev:

Blir nog en 12" för kring 3000kr och ett steg för kring 5000kr.

Ta dig en titt på JL audio, Ground zero, DLS lr nåt sånt märke om du ska upp i den summan.

44 Inlägg
19 april 2006
Köp Jbl!

343 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
funderar på följande steg.
http://www.phase-linear.de/produkte.asp … mp;lang=EN

Kan det vara ett vettigt steg att driva kraftiga 12"

1 129 Inlägg
21 april 2006
RedLight skrev:
funderar på följande steg.
http://www.phase-linear.de/produkte.asp … mp;lang=EN

Kan det vara ett vettigt steg att driva kraftiga 12"

Det där steget klarar du dig länge mä. Om du köper d steget så tycker ja att du ska köpa en Phase 12a mä.

Phase High Grade 12" kolla ja upp på Nårdik. Den kosta 2995 o verka väldigt lovande.

Om jag kommer prova Phase nån gång så skulle d troligen bli High Grade.

1 631 Inlägg
21 april 2006
RedLight skrev:

Vad är smartast att köpa en 10" eller 12" bas för typ 3000-4000 eller att köpa 2st för 1500-2000kr/st.

Vet att en 10" bas är snärtigare än en 12" bas men vill testa en eller 2st 12" basar.

För "HiFi-ljud" är det smartare med en, dyrare och bättre bas. För "dunka-dunka" är det bättre med fler billigare basar!

2 basar för 1.500-2.000kr/st dunkar på bra med rätt steg. Viktigt att tänka på är att du väljer basar som funkar till steget (antal talspolar, impedans etc).

En utgångspunkt är att du köper ett steg som kostar ca dubbelt mot vad basarna kostar. Ett steg för ca 5.000-7.000 passar till två lite billigare basar eller en lite dyrare.

Vad har du för framsystem?

PS: Att en 10:a generellt skulle vara snärtigare än en 12:a stämmer inte.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

343 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
RedLight skrev:

För "HiFi-ljud" är det smartare med en, dyrare och bättre bas. För "dunka-dunka" är det bättre med fler billigare basar!

2 basar för 1.500-2.000kr/st dunkar på bra med rätt steg. Viktigt att tänka på är att du väljer basar som funkar till steget (antal talspolar, impedans etc).

En utgångspunkt är att du köper ett steg som kostar ca dubbelt mot vad basarna kostar. Ett steg för ca 5.000-7.000 passar till två lite billigare basar eller en lite dyrare.

Vad har du för framsystem?

PS: Att en 10:a generellt skulle vara snärtigare än en 12:a stämmer inte.

Nä jag vet att en tia inte generellt är snärtigare men om man inte skirver det i trådar på garaget så får man 10 inlägg om att en 10" är snärtigare än en 12"..

21 761 Inlägg
21 april 2006
Ja, tyvärr brukar det bli så ibland.
Jag håller också med gurenius att det inte är riktigt sant att en 10" generellt låter snärtigare än en 12". Om man jämför elementvärdena mellan dessa elementstorlekar så får man en liten fingervisning om vilken som borde gå lite djupare eller spela lite diskodunk. Naturligtvis beror det också på hur stor låda och vilken lådtyp man använder sig av.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 april 2006
RedLight skrev:
Nä jag vet att en tia inte generellt är snärtigare men om man inte skirver det i trådar på garaget så får man 10 inlägg om att en 10" är snärtigare än en 12"..

Och det säger väl mer om de som postar hör isåfall än va ddte gör om 10an och 12an vi pratar om.

De som skriver det KAN INTE ETT SKIT. Bara så vi är överens om det. Men, om de forstätter att envisas så kan jag demonstrera ett exempel där 12an är mera snärtig än 10an...DET NI :-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 Inlägg
22 april 2006
2st Kicker comp 10"or! låter grymt!

Sök