Varför får jag inte sålt min bil?

Gunclub
24 juni 2009 · 195 Inlägg

För snart en månad sedan nu så satte jag ut min volvo 945a på blocket. Priset är riktigt bra och det är varken några maskinella eller exteriöra fel på bilen.. EN fin 945a helt enkelt. och vad har jag satt ut den för? 16!!! Likförbannat så har jag bara haft tre spekulanter som visserligen lovordat bilen men fan inte köpt den...


Någon mer med samma problem? tips?

Punkt Allmänt trevlig.
24 juni 2009 · 94 Inlägg

Tålamod!

Ibland har det gått två-tre månader tills någon ivrig person ringer och vill titta på bilen direkt! Oftast slutar det med köp också.

Händer det inget annat så får du väl helt enkelt acceptera läget och sänka priset..

Mickius
24 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Det är svårtsålt överlag nu för tiden.

Sen en stor volvo drar lite soppa så många kollar efter billigare altenativ.
Sen har du automat, drar ännu mera soppa än manuel

Sen tyckte ja 16 var för dyrt för en 945 utan turbo. finns dom me turbo i din prisklass som ser fina ut!

Så antingen bara vänta eller säkna ner priset lite!

Fanns nästan 500 annonser på 945 så du kanske måste försöka göra den unik så folk kollar just din annons!

Senast redigerat av mickius (24 juni 2009)

E-30
24 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Precis som någon nämnde tidigare, så gäller det att göra just Din annons unik. Sänk priset till det absolut lägsta bottenpriset. Se likaså över dina annonsbilder, så de verkligen ser lockande & inbjudande ut.
Fota gärna från lite ovanliga vinklar, så bilen framstår som ovanligt snygg o läcker. Det är ofta bilden som lockar till köp.

Skriv ned en lista på allt vad du själv kostat på bilen, bif gärna inköpskvitton,mm. big_smile

Har du kanske en länk till Din annons hos Blocket? lättare att ge råd då..

Senast redigerat av E-30 (24 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
24 juni 2009 · 1 898 Inlägg
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
P-G Säl-Tämjare...
24 juni 2009 · 1 024 Inlägg

vi kan byta på min 740 tongue

Vilket jävla drag :)
Thorssa
24 juni 2009 ·

Du kan ju börja med att ha bilder på en REN bil! Herregud är det så jobbigt att tvätta bilen innan man lägger ut den på annons så börjar iaf jag fundera över hur bilen är skött. Jag skulle aldrig ringa på en bil som inte är i toppskick på bilderna.

E-30
24 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Sorry, men med dessa trista bilder lär du få mkt svårt att sälja bilen. Dessutom verkar annons innehållet lite desperat: 16000:-denna veckan? Likaså verkar det förvillande med din morsa reggad som ägare? samt att du avslutningsvis signerar med två olika namn?

Ta bort annonsen och sätt in en ny clean annons med lite drag i wink Ta nya fräscha foton på bilen nytvättad och vaxad spegelblank. Nämn likaså ingenting om serviceåtgärder som tex: oljepluggstätning,mm. Ta endast upp kostsamma reparationer. Sätt förslagsvis ut priset 14.995:- då ökar nog intresset. big_smile

Hoppas att Du ej tog illa vid dig av min kritik mot din nuvarande annons..wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
discokapten Kapten på disco!
24 juni 2009 · 1 729 Inlägg

Värderad till 25k? Av vem då? Den där är inte värd några 25k, så det kan du stryka ur annonsen, oljepluggspackning? Vad kostar en sån? 25:-? Nämn det inte, annonsen andas att du är desperat att bli av med den.

Bestäm dig för det minsta du kan släppa bilen för, lägg på 500 i prutmån, skriv en seriös annons, tvätta bilen och nämn inte det om din morsa.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
9Femma
24 juni 2009 · 342 Inlägg

Instämmer med vad som skrivits här tidigare.

Bättre bilder. Bilder betyder väldigt mycket och många scannar Blocket med ögonen snarare än att ta sig tid att kolla igenom annons efter annons och läsa informationen.
En skitig dussinbil som inte ens är ambitiöst uppfotad kommer aldrig någonsin att vara lättsåld.

Även jag tycker att 16.000 kronor för en vardaglig och relativt högmilad Volvo-kombi utan turbo från 1995 är för mycket.
Rätt marknadsvärde ligger nog någon/några tusenlapp under det ...

De gånger jag säljer bilar ser jag till att få med så mycket information som möjligt, ha så bra bilder som möjligt och svara så serviceminded som möjligt, hur korkade frågorna än är.

Jag har, alltsedan jag tillämpat denna taktik, aldrig haft någon hyllvärmare (bilarna sålda inom max 1 månads tid, ibland inte ens 1 veckas tid) och hittills aldrig gått back på en bilaffär.

Har en bil till salu just nu, som jag la ut igår.
Och bara någon timma efter att annonsen kom ut så ringde en kille som ville förskottsbetala och hämta bilen i slutet av veckan.
Det går ... bara man sköter korten rätt!

Om Blocket-annonsen som länkas tidigare här verkligen är TS annons, då förstår jag att ingen/så få hört av sig och att bilen inte blivit såld.

Senast redigerat av 9Femma (24 juni 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Jolle87
24 juni 2009 · 1 585 Inlägg

17.000 för en volvo som rullat nästan 28.000mil är på tok för mycket enligt mig. Det gör ju inte saken bättre att du har tagit bilder på bilen när den är skitig osv. Satsa på ett par bra bilder på bilen när den är ny tvättad och ny vaxad. Ta bilderna i en fin miljö. Skriv också bra med info om bilen, om allt som är bytt och fixat de senste åren. Det är sånt folk uppskattar. Men det första man tittar på är bilderna, är bilderna inte bra läser man sällan äns texten nedanför. Så bilderna är det viktigaste enligt mig! Hade jag letat efter en 945:a hade jag nog tyvärr klickat ut mig från din annons innan jag äns läst info om bilen. För 17.000 får man ju en manuell 945 turbo. Så du ligger lite för högt i pris enligt mig. Sänk priset till 14.000 - 15.000 så lär du få den såld ganska så fort. Lycka till!

bollen1986
24 juni 2009 · 3 714 Inlägg

12 000 är nog mer rätt pris skulle jag säga....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Mickius
24 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Det är ju iaf 390 pers som sett att han vill sälja bilen nu wink

Bra reklam! big_smile

Nej men Nya bilder, Uppdatera annonsen och SÄNK priset!

kolvas
24 juni 2009 · 4 001 Inlägg

10k för mycket för en sån bil och med tanke på hur skitig den är på bilderna så behöver man inte påpeka det i annonstexten.

Som andra skrivit, riktiga bilder & lägre pris så får du den såld

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Decibel
24 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Problemet med dessa bilar är att de kan möjligen vara värd 13-15 i bra skick och rätt köpare, MEN, för 15.000kr får man en jäkligt fin bil om man t.ex. kikar på andra märken, som både drar mindre och har bättre komfort.

Så ta till dig av ovanstående tips och gör en ny annons och sen se till att förnya den varje vecka. På blocket räcker det inte att annonsen finns där, den måste synas helst på förstasidan i bil-avdelningen hela tiden.
Jag själv la nog ner 4-500kr i annonser innan jag fick min Cheva såld... och då fick jag den såld för 15k mer än jag köpte den för.

Tålmod!

gamlingen
24 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Och ta bort '(Talar bara Svenska)' Jag skulle aldrig ringa på en sån annons.. tror detsamma om flera.

Gunclub
24 juni 2009 · 195 Inlägg

Tack för alla svar. Klart att jag inte tar illa upp och det har ni nog rätt i att det står lite för mycket kuriosa i annonsen samt att lite fräschare bilder inte hade varit fel. Men priset tycker jag verkligen inte att det är något fel på.. Snarare åt fel håll. 16-17000 är jäkligt rimmligt med tanke på vilket skick bilen är i och om man jämför med övriga annonser. De flesta 945or på blocket har ju gått över 32000mil!. Många har skrivit att man kan få en turbobil för samma pris.. Turbo är ju snarare något man vill undvika om ni frågar mig. Ytterligare en sak som går sönder och kostar pengar + att en 945a aldrig går speciellt gött oavsett om den har turbo eller ej,. Samma sak som med växellådan. Klart att bilnissar hellre kör manuellt då det är betydligt roligare men en automatlåda räknas som extrautrustning och är många gamla gubbars våta dröm, så jag tycker inte heller att det borde dra ner priset..

Jag postade ingen länk till annonsen då jag tog för givet att det inte var tillåtet och skulle ses som reklam vilket inte var min avsikt. Men länken som ExXtr3me hittade leder alldeles riktigt till min annons.

volvoentusiasten
24 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Jag brukar alltid skriva med lite negativt och lite positivt om bilar som jag har sålt i din prisklass.

Något litet som är trasigt men enkelt att laga och några saker som jag har gjort på bilen senast.
Brukar å andra sidan alltid lämna in bilen till min mekaniker och fixa upp den/serva den innan jag säljer. Bilar som har nyserverad, nybesiktad, nyskattad är lättsålda där.
Och är det något större fel så kan man skriva att man kan tänka sig att åtgärda det innan försäljning i värsta fall.

Det här med att enbart skriva fakta om bilen tycker jag är lite tråkigt, då kan jag lika gärna köpa ett excelark med en lista på bilar.

volvoentusiasten
24 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Och förnya annonsen var 4/7e dag med nya bilder hela tiden! och ändra texten hela tiden.

FireTraXX DFFL
24 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Gunclub skrev:
Tack för alla svar. Klart att jag inte tar illa upp och det har ni nog rätt i att det står lite för mycket kuriosa i annonsen samt att lite fräschare bilder inte hade varit fel. Men priset tycker jag verkligen inte att det är något fel på.. Snarare åt fel håll. 16-17000 är jäkligt rimmligt med tanke på vilket skick bilen är i och om man jämför med övriga annonser. De flesta 945or på blocket har ju gått över 32000mil!. Många har skrivit att man kan få en turbobil för samma pris.. Turbo är ju snarare något man vill undvika om ni frågar mig. Ytterligare en sak som går sönder och kostar pengar + att en 945a aldrig går speciellt gött oavsett om den har turbo eller ej,. Samma sak som med växellådan. Klart att bilnissar hellre kör manuellt då det är betydligt roligare men en automatlåda räknas som extrautrustning och är många gamla gubbars våta dröm, så jag tycker inte heller att det borde dra ner priset..

Jag postade ingen länk till annonsen då jag tog för givet att det inte var tillåtet och skulle ses som reklam vilket inte var min avsikt. Men länken som ExXtr3me hittade leder alldeles riktigt till min annons.

Automat på en skitgammal häck ska enligt mig varken göra till eller från angående priset.
Däremot så borde motorn göra det (Om den fungerar, alltså att en sugis kanske borde vara billigare än en turbo.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang