8740
Sök

Vart köpa "Coustic" delningsfilter? [Behöver boosta signal till Sub]

3 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
Tjennare!

Jag undrar om någon vet var man kan köpa delningsfiltren Coustic XM-3, Coustic XM-5e eller XM6?
Begagnat eller ej, spelar ingen roll så länge det fungerar.

Grejen är den att jag idag har en Pioneer TS-WX206A subwoofer som jag är tvungen att köra via lågnivå och jag behöver något som boostar innivån till subben för det känns som den knappt jobbar på 50%.

Är cousticfilteren rätt grejer jag är ute efter?

Jag inser till fullo att detta är noobfrågor wink

Vänligen
Alexander
Senast redigerat av AlexW (19 april 2006)

21 761 Inlägg
20 april 2006
Alltså, om du kör via lågnivå så har du väl ett slutsteg och om basen inte jobbar tillräckligt så har du kanske för litet steg.

Som du har beskrivit det hela så får man intrycket av att du kör lågnivåsignaler direkt till basen men det går ju inte. Förklara lite bättre.

3 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
Baslådan är aktiv, inbyggt slutsteg smile

Team Tondöv
649 Inlägg
21 april 2006
Finns det ingen gainkontroll på det inbyggda steget, så du kan öka signalen?

1 631 Inlägg
21 april 2006
AlexW skrev:
Tjennare!

Jag undrar om någon vet var man kan köpa delningsfiltren Coustic XM-3, Coustic XM-5e eller XM6?
Begagnat eller ej, spelar ingen roll så länge det fungerar.

Grejen är den att jag idag har en Pioneer TS-WX206A subwoofer som jag är tvungen att köra via lågnivå och jag behöver något som boostar innivån till subben för det känns som den knappt jobbar på 50%.

Är cousticfilteren rätt grejer jag är ute efter?

Nej, ett coustic-filter är inte vad du letar efter. Det är ett delningsfilter och används inte till det du vill göra.

En färdigbyggd låda med inbyggt steg brukar vara rätt så väl matchade. Kontrollera så du skickar rätt signal från cd-spelaren (vad är det för cd?). Denna signal kan eventuellt vara för svag och då behöver du en ny cd eller en linjeförstärkare. Ditt slutsteg borde ha en gain-ratt så du kan justera känsligheten. Har den det behöver du inte köpa något.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

3 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Vi kan stänga diskussionen...

Lånade polarens coustic xm3 för att se vad som händer, och man får ut betydligt mycket mer kraft men det låter fan bara skit... precis som man tvingar ur bas...

Blir nog att ta sig till MDS och införskaffa en X-Mas Fanatic 1.12XM och Grand Prix GP3...

Tack för alla svaren i alla fall! smile

1 631 Inlägg
22 april 2006
AlexW skrev:
Lånade polarens coustic xm3 för att se vad som händer, och man får ut betydligt mycket mer kraft men det låter fan bara skit... precis som man tvingar ur bas...

Det är precis vad du gör. Du skickar signal med distorsion till steget som klipper. Innan du köper något nytt så borde du prova med en annan cd-spelare. Någon polare har kanske något du kan låna? Hitta något med sub-utgång, gärna med 4 volts lågnivå.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök