Fungerar det med 100w glödlampor till helljuset?

E-30
27 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Tänkte ev,montera 100w glödlampor till helljuset, undrar dock över två saker? Hur stor är risken att reflektorerna tar skada p.g.a av hettan från de starkare lamporna? Hur bör man göra med kablaget till det ord helljuset? är det nödvändigt att byta ut till större grövre kablar samt anpassad säkring?

Hur ställer sig SBP till 100W lampor i helljuset? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
AnderL
27 juni 2009 · 219 Inlägg

Vad är det för bil,och ja reflektorerna kan ta skada av det.Sedan så är det för klena kablar,reläet kan också ta skada mm mm.SBP och även polisen kan ha väldiga synpunkter på det.

Kostar att ligga på topp
E-30
27 juni 2009 · 1 050 Inlägg

AnderL skrev:
Vad är det för bil,och ja reflektorerna kan ta skada av det.Sedan så är det för klena kablar,reläet kan också ta skada mm mm.SBP och även polisen kan ha väldiga synpunkter på det.

BMW E30, 100w glödlamporna är av modell: H1.

Har för mig att man får använda i stort sett vilken styrka som helst till helljuset? (tom Xenon)
Man använder ju ej helljuset vid möte i trafik.

Det som oroar mig mest är om reflektorerna tar skada? man använder ju bara helljuset då & då.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
teamvolvoracing Trucker
27 juni 2009 · 1 220 Inlägg

reflektorn tar skada ja det blir för varmt! så ja rekomenderar xenon dom får man ett jävla bra ljus av och de blir inte varmt av dom heller

Vissa är bara bättre än andra!
båge montör och hobby mekaniker
27 juni 2009 · 2 672 Inlägg

det ar lite skada! men jag använder det! och originalkablar! vet inte om det blir bättre ljus, men kanske det blir om man sätter grövre kablar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
NissanMotorsport
27 juni 2009 ·

Många som tror en massa, TS vill nog bara ha ett svar han kan lita sig på, varför ens svara om man bara tror.. alla skriver ju olika, och ursäkta för OT

Senast redigerat av MIG1408 (27 juni 2009)

AnderL
27 juni 2009 · 219 Inlägg

Kablarna har för liten area,så om man belastar dom med förmycket ström.Så kommer dom att bli varma och det resulterar i att man inte får ut full efekt till ljusen.Och jag tror inte,jag vet.Ohms lag.

Kostar att ligga på topp
E-30
27 juni 2009 · 1 050 Inlägg

AnderL skrev:
Kablarna har för liten area,så om man belastar dom med förmycket ström.Så kommer dom att bli varma och det resulterar i att man inte får ut full efekt till ljusen.Och jag tror inte,jag vet.Ohms lag.

Har för mig att det blir spänningsfall om kablarna är för klena, detta brukar ej generera någon extravärme ut till själva glödlamporna.

Men om vi förutsätter att jag först monterar dit Biltemas ombyggnadssats för 100w lampor. Då återstår frågan om reflektorerna tar skada av den ökande hettan? Man använder ju endast hellyset tillfälligt.
Dessutom är ju H1 lampan väldigt liten i storleken. Bör jag kanske lägga ned detta projekt?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
AnderL
27 juni 2009 · 219 Inlägg

AnderL skrev:
Om kablarna är för klena,så blir dom varma,och det resulterar i som du skrev spänningsfall.Glöm nu inte reläet,hur mycket ström klara det?Och sedan så har  det inte så mycket med att göra ,hur stora lamporna är.100W är 100W,skulle sj inte göra så.

Kostar att ligga på topp
E-30
27 juni 2009 · 1 050 Inlägg

AnderL skrev:

AnderL skrev:
Om kablarna är för klena,så blir dom varma,och det resulterar i som du skrev spänningsfall.Glöm nu inte reläet,hur mycket ström klara det?Och sedan så har  det inte så mycket med att göra ,hur stora lamporna är.100W är 100W,skulle sj inte göra så.

Utgå istället ifrån att Biltemas ombyggnadskablage sitter på plats med 30A relä samt rätt anpassat kablage osv. Då är nästa fråga: Har någon här på forumet egen erfarenhet av ombyggnad av helljus till 100W? Hur stor är risken för att reflektorerna bränner sönder på insidan? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
båge montör och hobby mekaniker
27 juni 2009 · 2 672 Inlägg

jag har erfarenhet, iaf lite, reflektorerna bränner sönder efter en tid! kan vara månader eller år! spelar ingen roll om det är halv eller helljus det sitter i, utan det bränner reflektor ändå! det som skiljer är hur lång tid det tar innan reflektorn är kass!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
MaulinR Avstängd
27 juni 2009 · 285 Inlägg

blir lite stekigt på plasten på lyktorna, syrrans killes bmw har världens fulaste märken för att ngn har satt för starka lampor i tongue

E-30
27 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Ok, Tack för era svar. Tror nog jag får nöja mig med 55w.
Finns det förresten någon ny typ av ny 55w H1 lampa som avger mer Lumens? (ej xenon)
Har redan xenon i halvljuset, vill ej ha flera fuktkänsliga tändmoduler hängades i motorrummet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Schumi
28 juni 2009 · 401 Inlägg

har 100W H7 på min e61 med original kablar ingen problem...

Senast redigerat av Schumi (28 juni 2009)

BMW E61 "520d" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Det funkar ju på gamla svenska bilar med enorma strålkastare, men borde ju vara känsligare med små runda rackare.

Germax
29 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Din bil klarar 100w.

Mät upp spänningen innan du byter, sen mäter du efter bytet. Då ser du om du har något påtagligt spänningsfall. är de grönt är de ju bara tuta o köra!

Senast redigerat av JapMax (29 juni 2009)

Kristian_L
29 juni 2009 · 1 893 Inlägg

Borde inte vara nått problem. Tyskarna brukar inte fuska med nått, inte kabel area heller. Som du redan påpekat själv, så blir det en hel del mera värme. Det behöver inte vara något problem. På motorväg i 110kmh med fartvinden kylandes, blir det ingen skilnad, men i 30, eller stillastående kan reflektorn eller glaset ta skada. Nått som blir kännsligare med mera watt, är risken att glaset spricker om du kör in i en regnskur med riktigt heta glas. Kopla också ifrån strålkastar rengörningen, då en dutt vatten på stekheta glas kan få dem att spricka.

Jag pratar extremfall nu, antagligen kommer det gå hur bra som helst.

(Jag spräkte glaset på min gamla 240 med 55/100W lampor i, körde 50-70, körde vindrute spolning, då fick lamporna en skvätt också och glaset sprack. Då hade jag haft på helljuset i flera mil och hettat upp glasen ordentligt. Du kanske har plast glas? Då spricker de inte, men kan bli gula o fula istället.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
rough_boy
29 juni 2009 · 811 Inlägg

är väl inga problem? jag har 100W i halvljusen

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Munkis
29 juni 2009 · 1 637 Inlägg

Jag har kört 100W i Både min 740 och 940 utan problem , dock så vet jag att vissa golfar har problem med det.

Louksor
29 juni 2009 · 1 915 Inlägg

Risken finns att bränna reflektorn om man har högre watt än normalt.
Jag har kört med 80/100w lampor i en del bilar och det har funkat bra för mig.

i min gamla vento så mätte jag strömmen vid lamporna, hade 12v när bilen var igång vid lampan, på batteriet var det 14,3volt. Drog nya kablar och kopplade in ett relä så det blev 14,3v även vid lamporna. Det blev mycket bättre ljus efter det.

Har efter det mätt volten på en del bilar och sett att det skiljer rätt mycket på en del, så ibland hjälper nya kablar för att få bättre ljus.

ett xenonkit från tex vvme.com kostar inte så mycket och lyser mycket bra, så köp ett sånt till helljuset! Du kommer inte ångra dig. Finns en del billiga kit på tradera oxå.
Ett bättre val än halogen och ingen risk att bränna reflektorn.

Störst risk att bränna reflektorn är väl om du har ljuset på och står stilla..
När du rullar så kyler väl vinden lite.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang