B21/b23/b230 insug och grenrör

Mattman Gammal och grinig
28 juni 2009 · 362 Inlägg

Hejsan alleman!


Nu tänker ni säker "Åh nej en till volvoinsugs "var-kan-jag-köpa" tråd, men jag måste fråga den här frågan bara, har aldrig fått några bra svar.



Har en b230a från -85 som är helt orginal och som rullat precis över 12000 mil nu, och jag skulle vilja se om det fanns en förgasare som passade på orginalinsuget, fast som då självklart var större än orginal, eller om det fanns nått annat insug för bara en förgasare som presterar bättre? Alltså så vill jag inte ha 2, så jag vill inte att nån som äger en audi kommer in o säger "turbooo!!111one" o sen drar eller nån som ska vara envis om att 2 förgasare helt klart drar mindre soppa OCH ger 800 hästar. Bara en förgasare alltså.



Sen tänkte jag fråga om det e nån som är inne på det här med grenrör, är det svårt att svetsa ett eget 4-2-1 extraktor? har sett att man kan köpa rörkitt speciellt för grenrörsbyggen, skulle vara kul o testa, och vad rekomenderas för diameter på varje rör om det ska vara till en 2.3 liters motor?



Tack på förhand!

Senast redigerat av Mattman (28 juni 2009)

Amazon_123GT Driifter;)
28 juni 2009 · 1 630 Inlägg

med ett insug från en K motor så ska de inte vara några större problem att få dit en stående weberförgasare t,ex en 2 ports 36/36 vilket är en 2 portsförgasare..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Knugcab
28 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Jepp, det är ett bra budgetalternativ i kombination med t.ex. en K-kam eller liknander. Lite piggare bil blir resultatet men förvänta dig ingen racer.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mattman Gammal och grinig
1 juli 2009 · 362 Inlägg

vill ha en lite dragstarkare sleeper bara, men ger ett nytt grenrör nått bottendrag?

Boaturbo
5 juli 2009 · 10 Inlägg

plana toppen ca 1-1,6 mm och extraktorrör med k kam och weber förgasare så får du en riktig vridstark motor och även drar iväg rejält.

Rille0
5 juli 2009 · 2 021 Inlägg

turbooo!!111one

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TTMotorsport
6 juli 2009 · 196 Inlägg

Beror helt på tjocklek o primärlängder o kollektor o längd på hela avgassystemet vart du vill ha effekten tongue

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Mattman Gammal och grinig
8 juli 2009 · 362 Inlägg

vill ha lågvarvig effekt, kommer köra med A kam så det ligger väll mellan 1000 och 3000 varv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang