Nån som blivit stoppad med gröndiesel i tanken?

JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

Tråd från 2009 /Mod

Hej! Undrar om någon råkat ut för att bli stoppad med gröndiesel i tanken? Och förutsättningen att Polisen har kontrollerat detta då genom att suga upp diesel ur tanken! Vad blir följderna?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
st200_timpa
28 juni 2009 ·

har aldrig hört nånsin om att polisen kollat eller satt din nån efter vanlig väg...

om man kör upp en tank i veckan. big_smile så vad är risken.....roll??

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Gröndiesel ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
agadiffen
28 juni 2009 · 739 Inlägg

har hört ryckten om att det kan kosta 50tusen det räknas som skatte brott men bara vad ja hört ,,vet ingen som torskat heller..
någon som åkt dit på att kört på spillolja då?

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
breesladd SKÅNING
28 juni 2009 · 1 215 Inlägg

agadiffen skrev:
har hört ryckten om att det kan kosta 50tusen det räknas som skatte brott men bara vad ja hört ,,vet ingen som torskat heller..
någon som åkt dit på att kört på spillolja då?

har inte åkt dit på det men körde på spillolja i min amazon (imotorn då alltså) blev dyrt att hälla på en liter i veckan big_smile

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
agadiffen
28 juni 2009 · 739 Inlägg

alexm- skrev:

agadiffen skrev:
har hört ryckten om att det kan kosta 50tusen det räknas som skatte brott men bara vad ja hört ,,vet ingen som torskat heller..
någon som åkt dit på att kört på spillolja då?

har inte åkt dit på det men körde på spillolja i min amazon (imotorn då alltså) blev dyrt att hälla på en liter i veckan big_smile

haha ja mena naturligt vis inte i motorn ja menar i tanken på gamla diesel bilar som går på allt som brinner självklar då blandat med diesel ca 50/50 ryker som fan men åker billigt haha:D

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
no_fake
28 juni 2009 · 865 Inlägg

gröndiesel?? vad e det för diesel?

timson
28 juni 2009 · 57 Inlägg

det kan säkert kosta 50 000 i böter vad jag har hört. gröndieseln är det som industrin använder, tror den är mindre beskattad än den vanliga. och så är den grönfägad förstås...

ALLT går med våld, vilja & vaselin!
BMW 530 xd (2006)
940R
28 juni 2009 · 1 567 Inlägg

no_fake skrev:
gröndiesel?? vad e det för diesel?

Skattefri

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
twin_cam Smålänning
28 juni 2009 · 7 877 Inlägg

S.k färgad diesel för generatorer och andra fasta anläggningar eller oregisterade maskiner på slutet område.

Den dieseln är skattefri och är inte miljöklassad. Innehåller mycket paraffin och sånt som gör att motorn lämnar mer effekt, blir snålare och smörjer pumparna bättre smile

Jag har inte blivit stoppad mne ddet, men vet vad som händer... Skattebrott & beroende på humör hos polisen även miljöbrott = DYRT!

Men sålänge du inte blir stoppad så mår bilen betydligt bättre av den dieseln. Även piggare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
no_fake
28 juni 2009 · 865 Inlägg

940R skrev:

no_fake skrev:
gröndiesel?? vad e det för diesel?

Skattefri

åh fan trodde bara det var finska dieseln som vart guld dieseln

JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

twin_cam skrev:
S.k färgad diesel för generatorer och andra fasta anläggningar eller oregisterade maskiner på slutet område.

Den dieseln är skattefri och är inte miljöklassad. Innehåller mycket paraffin och sånt som gör att motorn lämnar mer effekt, blir snålare och smörjer pumparna bättre smile

Jag har inte blivit stoppad mne ddet, men vet vad som händer... Skattebrott & beroende på humör hos polisen även miljöbrott = DYRT!

Men sålänge du inte blir stoppad så mår bilen betydligt bättre av den dieseln. Även piggare.

Är det beroende på utsträckningen av användadet av gröndiesel av den haffade dom går efter då eller?

Nån som blivit stoppad och fått böter får gärna yttra sig!(om det nu finns nån), roligare läsning än om nån gök som hällt spillolja i sin amazonmotor och tror att man kan åka dit på det... vad nu det hade med saken att göra..

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (28 juni 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blomdavid
28 juni 2009 · 64 Inlägg

Chansen är väl ungefär noll... Hur ofta har du hört talas om att någon blivit stoppad av polisen och dom sugit upp en skvätt diesel ur tanken för att kolla? smile

Torger Tok i sina bästa dar
28 juni 2009 · 386 Inlägg

När jag bodde uppe i piteå så var de ju populärt för nåra år sen att åka till finland och köpa röd diesel och där uppe är de ganska vanligt att ungdomsbilarna vart stoppade o kollade i tanken, men nåra ja kände hade satt dom tanka i kofferten o hade kvar vanliga röret fast de gick inte till tanken oså hade dom vanlig diesel i de röret tongue

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

Vet inte om jag misshörde men tyckte att dom pratade om det på radion i vintras att det skulle bli vanligare med kontroller efter vägarna för att kolla att folk inte körde på skattefri diesel..

Jo det där med tankning i skuffen har man ju hört talas om! Och vanliga tankröret kvar med en skvätt laglig diesel i!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
28 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Kontroller på fartyg har man ju hört talas om men aldrig bilar...

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
agadiffen
28 juni 2009 · 739 Inlägg

JonR skrev:
Vet inte om jag misshörde men tyckte att dom pratade om det på radion i vintras att det skulle bli vanligare med kontroller efter vägarna för att kolla att folk inte körde på skattefri diesel..

Jo det där med tankning i skuffen har man ju hört talas om! Och vanliga tankröret kvar med en skvätt laglig diesel i!smile

MVH/Jon

och hur svårt är det att se i bränslefiltret eller slangarna därfram om det passerar något med fel färg på

bara en tanke

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Decibel
28 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Blir du stoppad så får du troligen inte böter (strafföreläggande) utan det blir åtal direkt.
Sen baseras åtalet och ev. dagsböter på hur grovt brottet blir, men skattebrott och brott mot miljöbalkarna renderar i 2-4 års fängelse och beroende på vad du tjänade förra året typ 15-20-30.000 i böter.

Fängelse kommer på tal först när man löpande kört med denna diesel på ett sätt den inte är avsedd för, eller låtit andra tanka av diesel man själv har tillgång till.

Så nej, du kommer inte få en lapp av polisen med böter på. Däremot en kallelse till tingsrätten.

JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

agadiffen skrev:

JonR skrev:
Vet inte om jag misshörde men tyckte att dom pratade om det på radion i vintras att det skulle bli vanligare med kontroller efter vägarna för att kolla att folk inte körde på skattefri diesel..

Jo det där med tankning i skuffen har man ju hört talas om! Och vanliga tankröret kvar med en skvätt laglig diesel i!smile

MVH/Jon

och hur svårt är det att se i bränslefiltret eller slangarna därfram om det passerar något med fel färg på

bara en tanke

Ja sen är ju frågan om man har svarta eller genomskinliga slangar.. Sen vet jag inte hur mycket arbete och tid en fordonskontroll orkar göra vid sidan av vägen.. Personligen tycker jag det låter väldigt osannolikt att dom skulle börja skruva isär en bil... Bara en tanke..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

Decibel skrev:
Blir du stoppad så får du troligen inte böter (strafföreläggande) utan det blir åtal direkt.
Sen baseras åtalet och ev. dagsböter på hur grovt brottet blir, men skattebrott och brott mot miljöbalkarna renderar i 2-4 års fängelse och beroende på vad du tjänade förra året typ 15-20-30.000 i böter.

Fängelse kommer på tal först när man löpande kört med denna diesel på ett sätt den inte är avsedd för, eller låtit andra tanka av diesel man själv har tillgång till.

Så nej, du kommer inte få en lapp av polisen med böter på. Däremot en kallelse till tingsrätten.

Okej! Ja det låter troligt! Då bötas man baserat på omfattningen av användandet av gröndiesel.. Då blir det svårt att säga ett belopp så klart! Men hur som helst så är det inga småpengar det pratas om! Tack för det!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang