Nån som blivit stoppad med gröndiesel i tanken?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
28 juni 2009 · 3 404 Inlägg

JonR skrev:
Personligen tycker jag det låter väldigt osannolikt att dom skulle börja skruva isär en bil...

Jo visst, men det beror på hur pass kunnig polisen är och hur fast besluten han är om att du är en j*vligt kriminell typ tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

TenZer skrev:

JonR skrev:
Personligen tycker jag det låter väldigt osannolikt att dom skulle börja skruva isär en bil...

Jo visst, men det beror på hur pass kunnig polisen är och hur fast besluten han är om att du är en j*vligt kriminell typ tongue

Jo det är sant! Har dom bestämt sig för att sätta dit en så gör dom det på ett eller annat sätt! Men om allt annat är iordning och dom suger upp mackdiesel genom tankröret och allt annat stämmer så har jag svårt att tro att dom börjar mecka soppafilter! Har man däremot en gammal merca 240D som rycker mer än sur björkved och som har bortrostade skärmkanter med en yngling bakom ratten som glömde körkortet hemma så kan dom ju börja rota lite extra.. allt är ju relativt!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Kriillee
28 juni 2009 · 110 Inlägg

jag slog i en 25litersdunk spillolja och sen resten gröndiesel i min 745 med D24T.
så körde jag från juni till november dock stod den med motorras i 1,5månad, men vart stoppad många gånger, dom klagade mest bara på att baklysena var igensotade. var även fulltank med gröndiesel/spillolja och en 20liters dúnk gröndiesel i den när den stod hos polisen i två veckor. Så här hade dom iaf inte en tanke på att kolla sånt:)

Senast redigerat av Kriillee (28 juni 2009)

Decibel
28 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Det finns spårämnen i gröndieseln (mk1/df1/db1) som polisen kommer leta efter (om det nu blir vanligare med sådan kontroll).
Nu är jag ingen expert, men det är en isotop som skiljer sig i gröndieseln gentemot andra och denna ska tydligen inte förbrännas utan finns kvar i restprodukten som går via avgasröret.
Gröna färgen är klass-skillnaden, sen om grönfärgen även är spårämnet vet jag inte, kanske någon annan kan svara på.

Så att skruva isär bilar vid vägkanten och stå med CSI-topsar kommer det såklart inte handla om.

agadiffen
28 juni 2009 · 739 Inlägg

Kriillee skrev:
jag slog i en 25litersdunk spillolja och sen resten gröndiesel i min 745 med D24T.
så körde jag från juni till november dock stod den med motorras i 1,5månad, men vart stoppad många gånger, dom klagade mest bara på att baklysena var igensotade. var även fulltank med gröndiesel/spillolja och en 20liters dúnk gröndiesel i den när den stod hos polisen i två veckor. Så här hade dom iaf inte en tanke på att kolla sånt:)

haha det är kärlek mer olja och mycket rök
och sen är det ju billigt det är ju där upphetsningen kommer

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Kriillee
28 juni 2009 · 110 Inlägg

agadiffen skrev:

Kriillee skrev:
jag slog i en 25litersdunk spillolja och sen resten gröndiesel i min 745 med D24T.
så körde jag från juni till november dock stod den med motorras i 1,5månad, men vart stoppad många gånger, dom klagade mest bara på att baklysena var igensotade. var även fulltank med gröndiesel/spillolja och en 20liters dúnk gröndiesel i den när den stod hos polisen i två veckor. Så här hade dom iaf inte en tanke på att kolla sånt:)

haha det är kärlek mer olja och mycket rök
och sen är det ju billigt det är ju där upphetsningen kommer

jo det var ju inte helt fel med "lite" sot:) sen att ställa pump full å rycka wg slangen gjorde det roligare, höll dock inte länge, men hade ju redan sparat in pengar till ny motor genom att köpa gröndiesel:)


OT: Det som decibel skrev stämmer om jag inte minns helt fel, var snack om det på jobbet en dag:P

Torger Tok i sina bästa dar
1 juli 2009 · 386 Inlägg

Decibel skrev:
Det finns spårämnen i gröndieseln (mk1/df1/db1) som polisen kommer leta efter (om det nu blir vanligare med sådan kontroll).
Nu är jag ingen expert, men det är en isotop som skiljer sig i gröndieseln gentemot andra och denna ska tydligen inte förbrännas utan finns kvar i restprodukten som går via avgasröret.
Gröna färgen är klass-skillnaden, sen om grönfärgen även är spårämnet vet jag inte, kanske någon annan kan svara på.

Så att skruva isär bilar vid vägkanten och stå med CSI-topsar kommer det såklart inte handla om.

Jag vet att de finns spårningsmedel för skogsföretag som är utsatta för slagning och sånt då slår dom i de där pulvret då blir dieseln blå sen finns de nått som gör att varje ägare får en unik sort satt om ja stjäl diesel 50 mil bort o blir stannad o dom skickar de där på analys så kan dom få fram vem som är ägaren till de,

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
engolf
1 juli 2009 · 3 235 Inlägg

En spiral i tankröret som förhindrar att det går att slanga borde i allafall i viss grad förhindra att polisen kan se på färgen.
Dessutom är dagens diesel inte helt färglös heller, den är lätt grön/gulaktig. Tankade 20 liter diesel på kannaf ör att spola rent motorn med, och den var grönaktig.

Deutsch-style
1 juli 2009 · 379 Inlägg

no_fake skrev:
gröndiesel?? vad e det för diesel?

ja ha för mig att det är bonde disel typ sån disel som säljs till lantmän som ska brukas i traktorer osv.
och inte får användas i vanliga disel bilar
så ja ha oxo hört att polisen hade en sugslang som dom brukade kontrolera vanliga bilar ..men ja e inte 100% känner ingen som blivit stoppad ang detta

mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Decibel
1 juli 2009 · 2 911 Inlägg

Gröndiesel är för fasta maskiner, t.ex. dieselaggregat, tröskor som är fastmonterade m.m.
Kallas också industridiesel.

Melker_elk Blyfot och motor dödare
1 juli 2009 · 388 Inlägg

i Sverige så är det mildare att mörda än skattebrott..
jag har och vet många som fortfarande åker med grön diesel även vissa som åker på röd diesel å dom liksom jag har blivit stoppade ett X antal gånger aldrig att dom kollat tanken det gör dom bara vid misstanke, samma som om polisen skulle kolla bilen efter knark typ.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
JonR
1 juli 2009 · 3 259 Inlägg

XM skrev:
Eu-rätten slog nyligen fast att försöka hindra svenskar att tanka röd diesel i Finland är ett handelshinder och strider mot EU-fördraget om fri handel och rörlighet inom EU. Så det är fritt fram att tanka röd diesel i Finland.

Är röddieseln i finland till för personbilar då? Har för att röddieseln är som sveriges gröndiesel och då spelar det ju ingen roll om det är villaolja eller röddiesel...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
1 juli 2009 · 388 Inlägg

JonR skrev:

XM skrev:
Eu-rätten slog nyligen fast att försöka hindra svenskar att tanka röd diesel i Finland är ett handelshinder och strider mot EU-fördraget om fri handel och rörlighet inom EU. Så det är fritt fram att tanka röd diesel i Finland.

Är röddieseln i finland till för personbilar då? Har för att röddieseln är som sveriges gröndiesel och då spelar det ju ingen roll om det är villaolja eller röddiesel...

MVH/Jon

Villa oljan i sverige är diesel med högre halt av svavel.
grön och röd diesel är ungefär samma skillnad som vanlig miljö och grön diesel typ.
fast i dagens diesel motorer som är byggda för miljö dieseln så märker man knappt någon skillnad men tar man en äldre motor så går den bäst på röd diesel då den är byggd för det.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2009 · 13 744 Inlägg

rent juridiskt borde det räcka med att hävda i rätten att man nyss hade lånat ut bilen
till en kamrat (som självklart är livsfarlig setat för 10mord som gärna dödar igen)ej namngiven pga rädsla ;-)
och denna måste i sånt fall ha tankat grön diesel

finns ingen normal rimlighet i att man ska ta reda på vad en kompis ska ha tankat bilen med för diesel

man måste ha lite ideer hur man kommer undan..man får inte vara dum..för då kan man vara polis eller politiker ;-)

Senast redigerat av Growe (1 juli 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JonR
1 juli 2009 · 3 259 Inlägg

_Butcher_ skrev:

JonR skrev:

XM skrev:
Eu-rätten slog nyligen fast att försöka hindra svenskar att tanka röd diesel i Finland är ett handelshinder och strider mot EU-fördraget om fri handel och rörlighet inom EU. Så det är fritt fram att tanka röd diesel i Finland.

Är röddieseln i finland till för personbilar då? Har för att röddieseln är som sveriges gröndiesel och då spelar det ju ingen roll om det är villaolja eller röddiesel...

MVH/Jon

Villa oljan i sverige är diesel med högre halt av svavel.
grön och röd diesel är ungefär samma skillnad som vanlig miljö och grön diesel typ.
fast i dagens diesel motorer som är byggda för miljö dieseln så märker man knappt någon skillnad men tar man en äldre motor så går den bäst på röd diesel då den är byggd för det.

Var det svar på min fråga? isåfall förstog jag inte svaret!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
1 juli 2009 · 388 Inlägg

JonR skrev:

_Butcher_ skrev:

JonR skrev:

Är röddieseln i finland till för personbilar då? Har för att röddieseln är som sveriges gröndiesel och då spelar det ju ingen roll om det är villaolja eller röddiesel...

MVH/Jon

Villa oljan i sverige är diesel med högre halt av svavel.
grön och röd diesel är ungefär samma skillnad som vanlig miljö och grön diesel typ.
fast i dagens diesel motorer som är byggda för miljö dieseln så märker man knappt någon skillnad men tar man en äldre motor så går den bäst på röd diesel då den är byggd för det.

Var det svar på min fråga? isåfall förstog jag inte svaret!smile

MVH/Jon

ja det var tänkt så smile om du ville ha svar på om du kan använda villaolja eller röd diesel i person bil så är svaret ja.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
JonR
1 juli 2009 · 3 259 Inlägg

Jaha okej! Ne det var inte det jag undrade!smile Så som jag menade så var att det borde ju vara samma böter på att köra med röddiesel som gröndiesel i en personbil eftersom röddieseln inte är till för personbilar i finland? eller?

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (5 juli 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Kinnastreet
1 juli 2009 · 362 Inlägg

man behöver inte slanga ur bensin för att kolla om det är gröndiesel. räcker med att dra en tops eller en pappersbit i påfyllningsröret så syns det direkt. detta försvinner inte förns efter ca 3-5 tankningar. även järnvägen använder gröndiesel. så staten får köra skattefritt, det är ju rättvist

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
agadiffen
1 juli 2009 · 739 Inlägg

amazon_jonsson skrev:
man behöver inte slanga ur bensin för att kolla om det är gröndiesel. räcker med att dra en tops eller en pappersbit i påfyllningsröret så syns det direkt. detta försvinner inte förns efter ca 3-5 tankningar. även järnvägen använder gröndiesel. så staten får köra skattefritt, det är ju rättvist

slanga bensin ur en diesel bil bra jobbat

Senast redigerat av agadiffen (1 juli 2009)

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
FL3JM Inga konstigheter
1 juli 2009 · 2 064 Inlägg

Tycker chansen att bara bli stannad är sjukt liten, och då är det ofta bara rutinkontroll där man får blåsa. Du kan nog vara vääääldigt lugn. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang