Nån som blivit stoppad med gröndiesel i tanken?

no_fake
2 juli 2009 · 865 Inlägg

XM skrev:
Eu-rätten slog nyligen fast att försöka hindra svenskar att tanka röd diesel i Finland är ett handelshinder och strider mot EU-fördraget om fri handel och rörlighet inom EU. Så det är fritt fram att tanka röd diesel i Finland.

e från finland och och har aldrig hört vad du skriver skicka källan nu så jag får se

no_fake
2 juli 2009 · 865 Inlägg

FL3JM skrev:
Tycker chansen att bara bli stannad är sjukt liten, och då är det ofta bara rutinkontroll där man får blåsa. Du kan nog vara vääääldigt lugn. smile

beror ju på vars du bor... bor du här uppe så kan risken vara stor

Manny Medlem i GTIklubben
2 juli 2009 · 401 Inlägg

Jag blev invinkad för några år sen med min golfette diesel. Då kollade dom färgen, eller försökte iaf, polisen fick aldrig upp nåt med slangen. O detta var i skåne...

Jag sa bara "jag har gömt det väl va?", och skrattade skadeglatt
Det enda han muttrade tillslut var, "äh, kör för fan, kör..."

Jag körde såklart på vit diesel så jag hade ju inget att oroa mig för....

Senast redigerat av Manny (2 juli 2009)

no_fake
4 juli 2009 · 865 Inlägg

XM skrev:

no_fake skrev:

XM skrev:
Eu-rätten slog nyligen fast att försöka hindra svenskar att tanka röd diesel i Finland är ett handelshinder och strider mot EU-fördraget om fri handel och rörlighet inom EU. Så det är fritt fram att tanka röd diesel i Finland.

e från finland och och har aldrig hört vad du skriver skicka källan nu så jag får se

Varsågod! Här kommer några källor
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? … ID=3588634
http://www.skogsaktuellt.se/?p=28303&am … amp;m=1422
http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/n … el=1718657
http://svt.se/2.22577/1.972375/utskriftsvanligt_format

källor från 2007?


2008 kom den här lagen
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a … Id=2982712
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? … ID=3595954

sirmiro Double-Unicorn Rider
4 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Tänk att dessa diskussioner kommer titt som tätt och alltid ska ge fängelse men ingen kan hitta någon som faktiskt stoppats och fått straff för det.

De skulle ju kolla bensinbilar som kör på etanol utan att reggats om till det med. Vad ska polisen mer göra? granska däckstryck? Kolla oljan? Ställa in stereon?
Självklart kollar de upp bränsle OM det finns en misstanke om det, men inte annars.

Sen behöver polisen bevis för att fordonet drivits med olaglig diesel vid det tillfälle de stoppat fordonet, dvs de måste ha en del av drivmedlet de kan skicka på analys. (Vilket är svindyrt, minns inte summan men för hög för att göra stickprov på mindre motorsportevenemang.)
Sen ska polisen bevisa i vilken omfattning detta bränsle nyttjats, annars kan de maximalt bestraffa för de liter som är i tanken vid tillfället.

Så ska ni skattefuska så ha inte en pärm i bilen där det står: "Gröndiesel 2009" med alla tankningar noterade och skriv inte på garaget om det då polisen faktiskt läser här med. Sen är det ju bondförnuft, allt man pratar om läcker ut... Denna tråd får många att tänka på att det finns skattefritt bränsle och börjar kolla runt, samtidigt som polisen får tips om hur folk gör för att undvika deras koll...

Så det bästa är väl att tanka på macken och köra mindre, eller  nåt... wink

JonR
5 juli 2009 · 3 259 Inlägg

Nu var ju inte tanken med min tråd att det skulle bli nån uppmaning till brott eller hur man enklast kommer undan med det!smile Hörde detta på radio i vintras att dom skulle börja kontrollera bränslet i dieselbilar och har även hört ryktena om att folk fått 100.000kr i böter o fängelse så det är nåt jag funderat på, speciellt det som du förklarat här ovanför att hur ska det kunna bevivas att man kört på gröndiesel så länge så att det räknas som så grovt att det ger finkan eller stora summor i böter! Har även funderat på om man lånar ut bilen till en kompis som i sin tur ska tanka upp bilen åt en som tack för lånet och sedan slår i gröndiesel hemma från bonngården, skulle det kosta mig 100.000kr o 2 års fängelse skulle jag inte ens våga ge en bonde skjuts i baksätet!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Mr_dOhC
5 juli 2009 · 214 Inlägg

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a … Id=2982712

Citat från artikel i länken

Fakta:
Förbudet gäller lågbeskattad diesel som är märkt med det kemiska märkämnet "solvent yellow" som är gemensamt inom EU. Märkämnet finns sedan 2004 i den röda finska dieseln.
Förbudet gäller för alla motordrivna fordon och båtar, undantaget båtar som har tillstånd enligt fiskelagen.
Förbudet träder i kraft den 1 januari 2008. Märkämnet konstateras genom att bränsleprov analyseras av statens kriminologiska laboratorium (SKL).
Om det innehåller "solvent yellow" så tas en straffavgift ut av Skatteverket. Avgiften beror på fordonets skattevikt och blir från 10.000 kronor för en vanlig personbil, ända upp till 50.000 kronor för en lastbil med över 20 tons skattevikt.

Martin 9-3 Fisketokig
5 juli 2009 · 2 997 Inlägg

Vad händer om man säger att man lånat ut bilen och den personen tankat och man inte hade en aning om vilken diesel de tankade med då?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JonR
5 juli 2009 · 3 259 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Vad händer om man säger att man lånat ut bilen och den personen tankat och man inte hade en aning om vilken diesel de tankade med då?

Det är nog svårt att svara på, det får nog avgöras genom en rättegång eller om polisen på plats inte anmäler dig.. Men kan ju inte tänka mig att man åker dit på det om man kan bevisa hela händelsen som du ger exempel på!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
volvocrille
13 december 2009 · 287 Inlägg

på tal om grön diesel, vad ligger priset på ? wink

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
13 december 2009 · 350 Inlägg

jag har hört att folk blivit tagna för det, men dom har aldrig kollat min diesel..
Å varför får man inte ha spillolja i tanken??
Och vad säger dom om man kör på rapsolja eller liknande blandat med diesel?
Eller bensin blandat med diesel??

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Rille0
13 december 2009 · 2 021 Inlägg

Olagligt och köra på frityrolja också?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
DanielssonC
13 december 2009 · 213 Inlägg

volvocrille skrev:
på tal om grön diesel, vad ligger priset på ? wink

En kompis till mig  kör sin bil med gröndiesel för under 3kronor milen. Sen plockar han ut 20:- milen i reseersättning smile

Senast redigerat av DanielssonC (13 december 2009)

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
BergsST
13 december 2009 · 177 Inlägg

En mycket nära vän till mig har kört på gröndiesel i sina helt nya (byter varje år) Volvobilar i över 10 år så det är nog ingen större risk skulle jag tro.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Kanelbullen
13 december 2009 · 1 722 Inlägg

Vad finns det för diesel färger och sorter big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Kinnastreet
1 mars 2010 · 362 Inlägg

agadiffen skrev:

amazon_jonsson skrev:
man behöver inte slanga ur bensin för att kolla om det är gröndiesel. räcker med att dra en tops eller en pappersbit i påfyllningsröret så syns det direkt. detta försvinner inte förns efter ca 3-5 tankningar. även järnvägen använder gröndiesel. så staten får köra skattefritt, det är ju rättvist

slanga bensin ur en diesel bil bra jobbat

sorry, bränsle va väl det ja syftade på..

är det nån som kör eller vet nån som kör på villaolja förresten? det borde väl funka lika bra som "vanlig" eller gröndiesel

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Lowenhart fälg fantast
1 mars 2010 · 1 086 Inlägg

var får man tag på detta underbara bränsle smilesmile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
JonR
2 mars 2010 · 3 259 Inlägg

Frityrolja funkar fint att köra på, men inte rent, då krävs det lite jobb innan frityroljan är "körklar" men att tex blanda 30/70 (frityr/diesel) är inga problem på sommaren, på vintern kan det bli för trögflytande! Jag tankar "all" olja som blir över i hushållet rakt ner i tanken och det funkar fint! Luktar gott om avgasarerna emellen åt också!smile Vet inte om det är olagligt att tanka frityrolja, men kan aldrig tänka mig att man skulle kunna få böter för att köra upp 20 liter frityrolja/år!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
volta
2 mars 2010 · 45 Inlägg

Decibel skrev:
Det finns spårämnen i gröndieseln (mk1/df1/db1) som polisen kommer leta efter (om det nu blir vanligare med sådan kontroll).
Nu är jag ingen expert, men det är en isotop som skiljer sig i gröndieseln gentemot andra och denna ska tydligen inte förbrännas utan finns kvar i restprodukten som går via avgasröret.
Gröna färgen är klass-skillnaden, sen om grönfärgen även är spårämnet vet jag inte, kanske någon annan kan svara på.

Så att skruva isär bilar vid vägkanten och stå med CSI-topsar kommer det såklart inte handla om.

Dom har "ph-stickor" som kan utläsa om det är tankat med gröndiesel, så det räcker med en droppe exemelvis från spridarrören eller returen. smile

volvo med toyota blir en VOLTA
Volvo 244 DL "Brownie" (1977)
Volvo 244 DL "Volvo med Toyota blir VOLTA" (1975)
Bmw_Bertil Ljud freak !
2 mars 2010 · 928 Inlägg

Jag jobbar på en båtmack på sommaren, Och vi har både vit och färgad diesel. I Sverige är vi inte så hårda på att kolla många tankar den gröna för att det skiljer ca 1,5kr litern ! Ingen svensk har åkt ditt vad jag har hört där men tyskarna har ofta fått böta stora pengar när dom kommer till Tyskland och dom kollar tanken på båten! Men detta är fritidsbåtar. I Sverige har vi även den lagen att om din båt är längre än 13,5m och bredare än 3m så räknas det som ett fartyg och då får du köra den gröna dieseln! Stora last fartyg åde dom kör alltid på den "gröna" även kallad fartygs diesel! Min chef kör på den i sin bil med funkar utan problem! Han har aldrig åkt ditt för något! Så i sverige tror jag faktiskt de är väldigt få fall i så fall! tongue

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang