4906
Sök

Bilbas i hemmet.

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Jag har en Pioneer A-333.. Jag undrar om de finns någon bra bilbas som man kan koppla in till stereon utan slutsteg ? Jag funderar på en "GAS Subbas 12"".. Kan de fungera tror ni ?

MVH!
Senast redigerat av Volvo67 (29 juni 2009)

Kolla gärna in min projekttråd på S60n, länk: Volvo S60 D5 AWD | R-Design Optik | Refined

Darth Vader
1 644 Inlägg
29 juni 2009
Din stereo kommer inte på länga vägar driva ut en 12" bas är jag rädd. Ett steg är ett måste hmm

Braaaaap?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
29 juni 2009
Sök efter en lättdriven subbas och handla den genom en butik som vet hur man ska koppla samt vilka delningsfilter man ska använda så går det bra att köra bilbasar hemma. Vissa funka bra vissa funkar dåligt.

MVH//Björn

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Okeej, Tack för svaren smile Nån mer som har några tips kanske ? wink

Kolla gärna in min projekttråd på S60n, länk: Volvo S60 D5 AWD | R-Design Optik | Refined

2 665 Inlägg
29 juni 2009
en tror att man kan köra en bas utan slutsteg. (Helt omöjligt)

den andra tror att en pioneer förstärkare saknar slutsteg.
(så klart har den slutsteg annars kan den ju inte få ut ljud till en högtalare)

SUCK

Vill du köpa en bra bas ska du nog tänka på något annat än gas. "Peerless XLS" är grymma basar! Kostar 3gånger en gasbas men så låter det grymt rent o fint.
Säljs på hifikit.se  De har även lämpliga slutsteg till en baslåda
Senast redigerat av Rickard-v (29 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
en tror att man kan köra en bas utan slutsteg. (Helt omöjligt)

den andra tror att en pioneer förstärkare saknar slutsteg.
(så klart har den slutsteg annars kan den ju inte få ut ljud till en högtalare)

SUCK

Vill du köpa en bra bas ska du nog tänka på något annat än gas. "Peerless XLS" är grymma basar! Kostar 3gånger en gasbas men så låter det grymt rent o fint.
Säljs på hifikit.se  De har även lämpliga slutsteg till en baslåda

Okeej! Men jag tycker att en GAS duger bra.. Men de ja undrar är om ja kan driva den me min Pioneer förstärkare wink Men de borde alltså funger då ?

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Ja det är klartt du kan göra det. Men du behöver någon form av filter som tar bort ljud över 100hz och det brukar blir stora spolar och kondensatorer. En bra gissning är 10mh spole och 300uf konding.

Ska du ha en bas på höger o vänster vilket du bör ha så blir det 2st filter du måste bygga o det blir nog några 100lappar på varje filter.

Du kan inte justera nivån på basen med detta. Troligen blir den för låg. Subbasen vill man ju höja lite när filmen startar.

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Jag har även läst nånstans att bilelement har "fel" impedans (4ohmiga oftast...) och hemma vill
man ju oftast köra med 8ohm. tongue Hur funkar detta egentligen?

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Glömde säga att filter som sitter på högt kabel äter ljudtryck speciellt om du har en stor spole.
så den låter lägre än utan filter. men utan filter låter skit. Möjligen om du anväder 1st 8ohms bas på varje kanal o bygger en bandpassa låda då sker filtrering i lådkonstruktionen. (då kan du troligen strunta i filtret om du har 8ohm på basen och 8ohm på dina vanliga, halva bra lösning)

9mh spole med ganska tjock tråd kostar 543kr/st på hifikit.
300uF konding kostar 44kr.
Kostnad filter ca 1200kr
O troligen blir du inte nöjd med det.

Köp en subförstärkare istället.

Den billigaste på hifikit kostar 1095kr. Ger då 120watt med 2st 8ohms basar eller 1st 4ohm.
Då kan du justera nivå och delningsfilterfilter.

MEN är din pioneer en vanlig förstärakre eller en bioförstärkare??
Är det en vanlig så blir det problem att ansluta signalkabeln som ska till subförstärarkaren.
På en biostärkare finns det ju oftast en kontakt som heter subout.

2 665 Inlägg
29 juni 2009
4 eller 8ohm spelar inte så stor roll om du har en skaplig förstärkare. Pioneer har nog inga problem med det.
Men koppla inte flera högtalare parallelt då sjunker impedansen och den får problem.
(enkelt uttryck annars blir det för tekniskt tror jag)

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Glömde säga att filter som sitter på högt kabel äter ljudtryck speciellt om du har en stor spole.
så den låter lägre än utan filter. men utan filter låter skit. Möjligen om du anväder 1st 8ohms bas på varje kanal o bygger en bandpassa låda då sker filtrering i lådkonstruktionen. (då kan du troligen strunta i filtret om du har 8ohm på basen och 8ohm på dina vanliga, halva bra lösning)

9mh spole med ganska tjock tråd kostar 543kr/st på hifikit.
300uF konding kostar 44kr.
Kostnad filter ca 1200kr
O troligen blir du inte nöjd med det.

Köp en subförstärkare istället.

Den billigaste på hifikit kostar 1095kr. Ger då 120watt med 2st 8ohms basar eller 1st 4ohm.
Då kan du justera nivå och delningsfilterfilter.

MEN är din pioneer en vanlig förstärakre eller en bioförstärkare??
Är det en vanlig så blir det problem att ansluta signalkabeln som ska till subförstärarkaren.
På en biostärkare finns det ju oftast en kontakt som heter subout.

Det är en vanlig förstärkare tongue Ska mestadels ha den till att lyssna på musik i smile

21 761 Inlägg
29 juni 2009
De flesta hemmaförstärkare klarar av 4 Ohm också, det är nog bara de riktigt gamla som kan få problem tror jag. Det verkar vara svårt att hitta någon vettig info på nätet om den där stereon tyvärr, men den tål säkert 4 Ohm.

Jag får känslan av att du tänker välja en baslåda som endast har en bas, i så fall måste du bryggkoppla förstärkaren och det kommer inte att gå bra när basens impedans är 4 Ohm (förstärkaren blir sannolikt överbelastad och överhettad). Jag är inte säker på att den förstärkaren ens går att bryggkoppla, det bör stå i manualen. Att koppla in baslådan på bara ena kanalen är heller inget bra alternativ.

En baslåda med två basar är bättre, alternativt att elementet har dubbla talspolar med minst 4 Ohms impedans. Dock behövs ett externt delningsfilter, som andra har skrivit. Såna filter kan man bygga själv, men då är det viktigt att veta elementets impedans eftersom impedansen delvis styr vilka komponentvärden man ska välja. smile

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De flesta hemmaförstärkare klarar av 4 Ohm också, det är nog bara de riktigt gamla som kan få problem tror jag. Det verkar vara svårt att hitta någon vettig info på nätet om den där stereon tyvärr, men den tål säkert 4 Ohm.

Jag får känslan av att du tänker välja en baslåda som endast har en bas, i så fall måste du bryggkoppla förstärkaren och det kommer inte att gå bra när basens impedans är 4 Ohm (förstärkaren blir sannolikt överbelastad och överhettad). Jag är inte säker på att den förstärkaren ens går att bryggkoppla, det bör stå i manualen. Att koppla in baslådan på bara ena kanalen är heller inget bra alternativ.

En baslåda med två basar är bättre, alternativt att elementet har dubbla talspolar med minst 4 Ohms impedans. Dock behövs ett externt delningsfilter, som andra har skrivit. Såna filter kan man bygga själv, men då är det viktigt att veta elementets impedans eftersom impedansen delvis styr vilka komponentvärden man ska välja. smile

Stereon är rätt gammal.. Så ja vet inte riktigt om den klarar 4 ohm men de borde den la göra kanske tongue

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Bryggkoppla en hemma förstärkare ska du inte ens fundera på!!! Då får du köpa en ny.

Impedansen styr allt i passiva filter.

Dubbla talspolar är en bra idee.

Men subförstärkare är det enda som funkar. Försök inte ens med det andra. du blir bara besviken!!!!!

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
De går inte koppla ett steg emellan då ? Ja ville först inte använda ett steg men ja tänkte att om de kanske fungerar om ja bara kopplar ett steg emellan stereon och basen! smile

MVH!

21 761 Inlägg
29 juni 2009
Volvo67 skrev:
Stereon är rätt gammal.. Så ja vet inte riktigt om den klarar 4 ohm men de borde den la göra kanske tongue

Då är det nog inte värt att prova. Som Rickard-v skriver så är inte heller bryggkoppling något vettigt alternativ.

Tänker du bara driva baslådan med stereon eller ska du även driva andra högtalare?

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Volvo67 skrev:

Då är det nog inte värt att prova. Som Rickard-v skriver så är inte heller bryggkoppling något vettigt alternativ.

Tänker du bara driva baslådan med stereon eller ska du även driva andra högtalare?

Ja tänkte ja skulle driva nån högtalare me.. Men då kanske ja måste använda ett slutsteg till basen, eller ?

jobbar påre
751 Inlägg
29 juni 2009
om jag hade vart dig så hade ja inhandlat ett inbyggnads steg från MDS... funkar faktiskt riktigt bra (för att vara mds=).. har detta är då på 800wattMAX..vad de ger i RMS vet ja inte.antar att de är kring 400..
denna klarar både 2ohm och uppåt..de har ja testat=) och det är endast en kanal ut..plus att du kan koppla vidare signalen osv..tror även de finns "high input" på den..tror den hade funkat klockrent..dock ligger den i pris runt 1500-2000kr

21 761 Inlägg
29 juni 2009
Volvo67 skrev:
Ja tänkte ja skulle driva nån högtalare me.. Men då kanske ja måste använda ett slutsteg till basen, eller ?

Ja, då är det definitivt ett extra slutsteg som du bör fixa fram. Håller med de andra om den saken. Det kommer inte att bli bra ifall du börjar blanda vanliga högtalare och bashögtalare på samma kanaler. smile

132 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Här kommer några bilder av vad som står på stereon. Jag har tyvär inte kvar manualen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71895/696743_dwebpp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71895/696744_d7hhql.jpg

Ganska suddiga bilder men ja tror de går att läsa tongue

Sök