Krockade, sade att jag tror att jag somnade

Rattryckarn BilvårdsTekniker
29 juni 2009 · 281 Inlägg

Hej, idag krockade jag men klarade mig iaf utan skador, sade till ATOS o ambulansen o brankårens lilla utkörningsbil att jag tror att jag somnadee, minns inte om jag sa att jag trodde att jag somnade, men minns nu att jag jag inte minns ngt alls, körde och helt plötsligt så var jag inne i vagnarna, tappade koncentrationern helt o hållet, kommer jag bli av med körkortet om jag det? Eller kommer jag bli av med kortet för att jag sa att jag trodde att jag somnade?

MVH

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
FireTraXX DFFL
30 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Jag känner en som lyckades somna, för att vara på den säkra sidan så sa han att en annan bil trängde ut honom.
(Nej, jag tänker inte säga namn, plats eller bil)

Det blir tydligen ett jävla liv när man somnar bakom ratten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Batta
30 juni 2009 · 1 353 Inlägg

Audisport_ skrev:
men minns nu att jag jag inte minns ngt alls

big_smile

Var det nån annan trafikant inblandad, eller var det singelolycka?

är det flera personer inblandad så kan dom vara lite kinkiga på det, är det singelolycka så är dom inte lika hårda iallafall.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Rattryckarn BilvårdsTekniker
30 juni 2009 · 281 Inlägg

Det var en singelolycka, körde in i lastvagnar så ingen kom till skada förutom jag själv. Men kan man säga en sak även fast jag sagt att jag trodde en sak i chock!

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Rquired Allmänt envis
30 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Att köra trött och somna kan väl (om du stöter på någon riktigt nitisk) klassas som vårdslöshet i trafik? Men tror inte man blir av med kortet för att somna, då bör det vara nått värre.

Säg bara att du trodde fel när du tänkt igenom det, är du osäker skall man hellre fria än fälla. Och OM du nu somnade har du lärt dig läxan tycker jag. Att man vid olycka glömmer bort själva tillfället är inget konstigt, hjärnan fungerar så för att skydda sig. Säg att du tolkade denna minnesförlust som att du somnade först. Eventuellt en vit lögn men va f... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Janneutanb
30 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Germax
30 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Nej för fan, säger du att du somna åker du på hela kalaset.

Yrka på det du skrev att du va i chock och inte vad vid sinnes fulla bruk.
Men ha förslagsvis något annat att skylla på tongue Som som inte klassas som handhavandefel.

Rattryckarn BilvårdsTekniker
30 juni 2009 · 281 Inlägg

Och vad är inte handhavande fel tex? Förslag någon?

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Germax
30 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Audisport_ skrev:
Och vad är inte handhavande fel tex? Förslag någon?

Typ att du väjja för ett rådjur lr nått. Fick solen i ögonen, typ sånna saker.

Winterdrift
30 juni 2009 · 365 Inlägg

Bländad av solen eller plötsligt blodtrycksfall (då man får så det svartnar för ögonen) tex

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Rattryckarn BilvårdsTekniker
30 juni 2009 · 281 Inlägg

Solen hade jag i ryggen, och så var jag på inne på området arlanda, blodtrycket såg fint ut när de undersökte mig, körde 30 km/h

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Winterdrift
30 juni 2009 · 365 Inlägg

Jo, men det är väl inget som säger att du inte kan ha "fått" såntdär man får när man kliver upp ur soffan så de svartnar?
För du lär ju ha fått hyggligt mycket mer puls efter detta = högre blodtryck? ;D


I övrigt så äre nog rätt kört.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
MissLee
30 juni 2009 · 52 Inlägg

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

blacken
30 juni 2009 ·

MissLee skrev:

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

Det är faktiskt GANSKA så allvarligt om man skulle somna bakom kringlan, helt jämnställt med att köra på lyset. Vad händer om en snubbe somnar och plöjer in i en skock kids som står vid vägen, eller på motorvägen i hög fart?..

FireTraXX DFFL
30 juni 2009 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

MissLee skrev:

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

Det är faktiskt GANSKA så allvarligt om man skulle somna bakom kringlan, helt jämnställt med att köra på lyset. Vad händer om en snubbe somnar och plöjer in i en skock kids som står vid vägen, eller på motorvägen i hög fart?..

Håller med dig, tro det eller ej.
Att det är lätt att somna kan jag ju förstå, jag har också nickat till en sekund i lastbilen.
(Men då har jag stannat på första bästa ställe och tagit en kvarts vila)

Skulle en chaufför på firman somna bakom ratten på en lastbil och orsaka en olycka så hade det betytt tack och adjö.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Janneutanb
30 juni 2009 · 7 272 Inlägg

MissLee skrev:

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

Jag tror många gör det och det är så jävla fel!
Att köra bil är ingen rättighet som många inte fattar!

Givetvis kör jag inte perfekt själv men vissa saker SKA man inte göra helt enkelt.
Att fortsätta köra när man nickar till är verkligen en utav sakerna, kan inte du förstå det ska du själv inte ha körkort.
Fan, riskera andra liv för att man inte kan stanna ett par jävla minuter vid sidan av vägen då har man ju problem!
Och ja, att blunda i ungefär 5 minuter hjälper så oerhört mycket.

Rattryckarn BilvårdsTekniker
30 juni 2009 · 281 Inlägg

Känns rätt kört iaf, min arbetsledare sa ju ändå till mig uunder chocken "du kanske somnade" som kan ha fått mig att säga det. Aja, blir väl säkerligen av med kortet iaf, bara för att jag under chock säger att jag tror att jag somnade, jag kommer för FAN inte ihåg själv, aallt gick ju så jävla snabbt, helt plötsligt var jag inne i vagn jävlarna, bilen började ryka (ngt med kylaren) min första krock och jag springer runt och håller på att bryta ihop för att jag förstört ett annatföretags bil. Rimger min arbetsledare som kommer först till plats och jag säger, vad ska jag säga? "Du kanske somnade", fan lappen kommer ju verkligen ryka alltså.

det lät ju som en bra sak att säga att jag tror att jag somnade. känns som om ni tror att jag somnade, och säger att jag inte ska ha lappen kvar, men jag vet inte vad som hände???  . men i själva verket kan de ha varit ngt helt annat, uppspelt för att jag fick köra säk bilen som jag tjatat om i månader, att jag fick köra säk bilen som har automat och gjorde mig helt lycklig, att jag bara hade 2 nätter kvar och att jag kommer ha min riktiga semester, 24 dagar. men tydligen är det så att man ska fråga personer under chock och sen ta detta på fullt allvar och ta bort lappen för en person som inte egentligen har somnat,

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Janneutanb
30 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Jag säger inte att du somnade, jag säger bara att om man somnar bakom ratten så ska man inte ha kortet.

Om du inte somnade så stå på dig och säg att du var i chock och vet inte vad som hände.

Lonefox Bad music kills good sound
30 juni 2009 · 7 241 Inlägg

MissLee skrev:

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

DU har uppenbarligen inte sett en frontalkrock av två bilar i runt 90km/h var pga ngn som somnat......det har jag. Det är ingen trevlig syn *ryser* Så jag håller med Brains.... Håller man på att spela med andras liv så har man inte i trafiken att göra.

Visst..själv kör jag för fort, dock tar jag ett ansvar och kör lugnt när det är mkt trafik runt mig. Är det ingen trafik? Ja då trissas tempot upp, nog för att man kanske kör ngt för fort (flyter runt 100 mer eller mindre konstant) varje dag är en anpassning som gjort av trafikrytmen på den väg jag kör varje dag. Är bara 2-5% av övriga förare som håller gränserna på denan väg.

Men nåväl....nu skall vi sluta älta just detta.


TS: Du verkar förvirrad även idag.....
Helt förståeligt....du minns inget av olyckan och har fått höra kansken vilket fått dig att fylla igen luckorna med antaganden. Bara att säga det. Du minns inte vad som hände utan vad som sagts är antaganden.

För övrigt.... En arbetskamrat till mig somnade vid ratten och dök ner i diket... Singelolycka. Han blev inte av med kortet.
Hade det däremot varit ett annat fordon eller att ngn annan skadades så hade hans kort rykt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
30 juni 2009 · 1 300 Inlägg

MissLee skrev:

Brains skrev:
Jag hoppas verkligen att man blir av med körkortet om man erkänner att man somnat vid ratten.
Då är man inte vettig nog att sitta bakom ratten om man inte ens kan stanna en stund vid sidan av vägen...

Skulle även bli väldigt förvånad om dom INTE plockar körkortet av någon som har somnat, kanske därför alla skyller ifrån sig.

Herregud vad nitisk man kan vara... Hur många tror du inte nickar till dagligen bakom ratten? På väg hem från jobbet,trött,bilköer etc.?

Men det är ju klart, om man inte ALLTID gör säkerhetskontroll på bilen varje gång man ska starta den,ALLTID håller hastigheten till pricka,ALDRIG kör om man är en smula trött,så ska man ju inte ha körkort enligt vissa... Så löjligt...

roll Somnar du ofta vid ratten?
Du är ju farlig.

I do it my way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang