4886
Sök

Passar 16v toppen på blocket C20NE ?

403 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Tjenare nu är det såhär att jag har tängt att bygga mig en ny motor till mitt Kadett D monster.
och undrar ifall jag kan använda mig av 16v topplock från GSI  16v (C20XE)  på min GSI 8V (C20NE) Motor.

Vad skilljer dessa åt  igentligen  ?

Något annat som bör bytas eller tänkas på ?

Skall givetvis turbokonverteras.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

1 291 Inlägg
5 juli 2009
Skaffa en c20xe direkt wink
blocket är lika men veven, kamdrivningen, oljepumpen, stakar och kolvar är annorlunda.

403 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
MattiasH skrev:
blocket är lika men veven, kamdrivningen, oljepumpen, stakar och kolvar är annorlunda.

Tycker det bara blir så mycket "Merkostnader" lixom en sådan motor hittar man inte under 4000-5000 . och det e ju 150hk , måste jag ju ha ett annat Chipp ,annat,grenrör(iof tängt bygga ett bättre) säkert ett par andra spridare, bör bytas kam,

Tänkte göra det hela lite lättare som går hyffsat snabt och smidigt och till ett rimmligt pris., det är så mycket annat jag har planerat med som tex flockad inredning och bur vilket med kostar pengar,  Allt blir merkostnader och saker som kommer ta sjukt lång mer tid och mer pengar .
Kanske får ta det e "FAS 3" istället. när man har jobb.

plockar ju ut en bit över 200hk i det som sitter i 8v motorn nu ,
så kanske värt att satsa på 8v toppen och lägga 2-3000 på en som slipar ut förbränningsutrymmena och öka laddet till 0,8 lr nått M10 bult ,
för är ju ute efter lite mer pulver och någolunda hållbar motor, inte Ghetto som det är just nu.
Borde ju ge en 20-30hk mer iaf och  då kanske effekten landar runt 250 villket mitt mål är  0,30hk per kg.

Hur är det med 8v veven skulle den palla  ?

1 291 Inlägg
6 juli 2009
LartiC skrev:
MattiasH skrev:

Tycker det bara blir så mycket "Merkostnader" lixom en sådan motor hittar man inte under 4000-5000 . och det e ju 150hk , måste jag ju ha ett annat Chipp ,annat,grenrör(iof tängt bygga ett bättre) säkert ett par andra spridare, bör bytas kam,

Tänkte göra det hela lite lättare som går hyffsat snabt och smidigt och till ett rimmligt pris., det är så mycket annat jag har planerat med som tex flockad inredning och bur vilket med kostar pengar,  Allt blir merkostnader och saker som kommer ta sjukt lång mer tid och mer pengar .

så kanske värt att satsa på 8v toppen och lägga 2-3000 på en som slipar ut förbränningsutrymmena och öka laddet till 0,8 lr nått M10 bult ,
för är ju ute efter lite mer pulver och någolunda hållbar motor, inte Ghetto som det är just nu.
Borde ju ge en 20-30hk mer iaf och  då kanske effekten landar runt 250 villket mitt mål är  0,30hk per kg.

Även om du bygger på c20ne blocket så åker du lika fullt på att byta dom grejer du tänkt byta (grenrör, spridare mm) originalkammarna till c20xe har folk plockat 600+ på drivhjulen med så dom funkar.

Bara en c20xe topp kostar minst 2000-3000 i bra skick + då allting annat du ska ha.

Skillnaden på veven är buldelningen till svänghjulet, c20ne 6st och c20xe 8st bultar, men kan inte svära på att dom är lika i övrigt.

Om du nu har så mycket planer för resten av bilen varför inte lugna sig lite med motorn, bygga klart karossen och sen satsa pengarna på en 16v snurra eller plocka mer ur den befintliga?

403 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
MattiasH skrev:
LartiC skrev:
MattiasH skrev:

Även om du bygger på c20ne blocket så åker du lika fullt på att byta dom grejer du tänkt byta (grenrör, spridare mm) originalkammarna till c20xe har folk plockat 600+ på drivhjulen med så dom funkar.

Bara en c20xe topp kostar minst 2000-3000 i bra skick + då allting annat du ska ha.

Skillnaden på veven är buldelningen till svänghjulet, c20ne 6st och c20xe 8st bultar, men kan inte svära på att dom är lika i övrigt.

Om du nu har så mycket planer för resten av bilen varför inte lugna sig lite med motorn, bygga klart karossen och sen satsa pengarna på en 16v snurra eller plocka mer ur den befintliga?

Vill få bilen körbar tills nästa sommar,  och inte bygga på den i 2-3 år utan sedn bara finslipa på den.
Sitter ju Spridare från en Skyline R33 på 8 v motorn men vet ej hur stora och om dem skulle vara för små på Xe motorn därav skrev jag så.
Grenröret som sitter på nu e inte vackert och har delar till ett nytt liggandes men e ingen Rackabajsar svetsare
bilen står ca 25 mil från mig så när jag väl kommer till den så blir det 10 timmar om dagen i typ 14 dar för att det ska hända något med den, om jag inte hittar en vettig garage plats här.
Sen så är jag just nu arbetslös ock får inte många kronor .
skulle jag bara har ett Jobb skulle jag inte vara rädd att kosta på en motor över 30 000

Men drömmen vore en Rakställd motor från en Saab 9000 2,3 T men rejält med pulver och en vettig bakaxel.
men får se ifall den drömmen kommer gå igenom någon gång.
Har då inga planer på att sälja bilen på bra länge.

Sök