För stor låda för basen?

breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Hej, en polare har skaffat en Dragster DWH229.1 som vi byggde sluten låda till i helgen.
Egentligen ska den slutna lådan ligga på 32L, men vi bestämde att han skulle ha en portad ist (på ca 40L) fastän vi inte hade någon port.

Hur påverkas basen av att ha nästan dubbla volymen låda (60L som vi byggde den) istället för den rekommenderade storleken? Just nu är ju lådan sluten, men ska som sagt portas upp nästa helg.
Man märker även vid lite högre decibel att basen "flackar".

............ajavisst.
Frissan
7 juli 2009 · 4 693 Inlägg

Det blir inte bra alls. Gör om gör rätt

Booyakasha!
breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Softis skrev:
Det blir inte bra alls. Gör om gör rätt

Ok, då är det bara att såga till en bit som passar i lådan och korta av djupet så att den blir 40L? tongue

............ajavisst.
börne
7 juli 2009 · 35 Inlägg

Bygger man lådan "fel" så är det ganska lätt att spela sönder elementet, plus att det låter ju skit... så som föregående skrev, gör om gör rätt!

kalle_kalle
7 juli 2009 · 2 914 Inlägg

breakaleg skrev:

Softis skrev:
Det blir inte bra alls. Gör om gör rätt

Ok, då är det bara att såga till en bit som passar i lådan och korta av djupet så att den blir 40L? tongue

jo det skulle funka smile se till så den blir lika tät som allt annat. bygg ordentligt smile
det kommer bli primas om ni bygger seriöst smile

Rickard-v
7 juli 2009 · 2 665 Inlägg

En sluten låda är inte så känslig på volymen om man bygger fel.
Men om nu rekomendationen är Q 0,7 vilket brukar rekommenderas för lagom snabb o lagom djup bas så har ni nu fått en låda som gärna spelar mera ljupbas o är lika snabb.
Så det gör inget med större volym. Det tål mindre effekt vid låga frekvenser men en sluten låda tål alltid mycket jämfört med en basreflexlåda som tål väldigt lite under avstämningen då belastningen på konen försvinner.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lonefox Bad music kills good sound
7 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Rickard-v skrev:
En sluten låda är inte så känslig på volymen om man bygger fel.
Men om nu rekomendationen är Q 0,7 vilket brukar rekommenderas för lagom snabb o lagom djup bas så har ni nu fått en låda som gärna spelar mera ljupbas o är lika snabb.
Så det gör inget med större volym. Det tål mindre effekt vid låga frekvenser men en sluten låda tål alltid mycket jämfört med en basreflexlåda som tål väldigt lite under avstämningen då belastningen på konen försvinner.

Dubbla volymen gör en hel del på ljudet du......

Men ngr liter hit o dit gör inte stor skillnad nej....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Rickard-v skrev:
En sluten låda är inte så känslig på volymen om man bygger fel.
Men om nu rekomendationen är Q 0,7 vilket brukar rekommenderas för lagom snabb o lagom djup bas så har ni nu fått en låda som gärna spelar mera ljupbas o är lika snabb.
Så det gör inget med större volym. Det tål mindre effekt vid låga frekvenser men en sluten låda tål alltid mycket jämfört med en basreflexlåda som tål väldigt lite under avstämningen då belastningen på konen försvinner.

Vad står detta "Q 0,7" för då? big_smile Är hyffsat ny inom de tekniska termerna ^^

............ajavisst.
kalle_kalle
7 juli 2009 · 2 914 Inlägg

breakaleg skrev:
Vad står detta "Q 0,7" för då? big_smile Är hyffsat ny inom de tekniska termerna ^^

ställer samma fråga xD har med rörelseenergin att göra. (har jag lärt mig min fysik i skolan?) wink

Frissan
7 juli 2009 · 4 693 Inlägg

kalle_kalle skrev:

breakaleg skrev:
Vad står detta "Q 0,7" för då? big_smile Är hyffsat ny inom de tekniska termerna ^^

ställer samma fråga xD har med rörelseenergin att göra. (har jag lärt mig min fysik i skolan?) wink

Antar att det ska stå Qts

Booyakasha!
breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Softis skrev:

kalle_kalle skrev:

breakaleg skrev:
Vad står detta "Q 0,7" för då? big_smile Är hyffsat ny inom de tekniska termerna ^^

ställer samma fråga xD har med rörelseenergin att göra. (har jag lärt mig min fysik i skolan?) wink

Antar att det ska stå Qts

rätade inte ut frågetecknet ^^ ska man använda detta "Qts" för att beräkna lådvolym?

Kom även på en till fundering. Har själva lådans form någon betydelse? har sett att de flesta baslådor har en "vinklad" baksida, dvs bredare botten än topp. (vi byggde nämligen en enkel kub)
Samt, när vi ska dra i porten så undrar jag om det går att sätta den lite var som? har nämligen ingen plats på framsidan, så vi får dra porten i själva taket på lådan.

............ajavisst.
Drönirettab
7 juli 2009 · 21 761 Inlägg

När Rickard-v skrev "Q" så handlade det om lådans Qtc-värde. Slutna lådor har ingen specifik avstämning, istället pratar man om lådans Qtc (en förkortning av engelskans "Total Q of closure").

Slutna lådor har vissa Q-värden som anses vara "optimala", tex 0,707 som är optimalt enligt vissa. smile

Slutna lådor är som sagt inte så "kinkiga" när man beräknar fel på ett några liter eller så, däremot om lådan görs dubbelt så stor jämfört med rekommenderad volym så är detta "för mycket fel". Basen kan ibland gå djupare, men istället riskerar konen att börja röra sig okontrollerat vid hög volym och slå i botten relativt lätt.

Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2009)

breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Drönirettab skrev:
När Rickard-v skrev "Q" så handlade det om lådans Qtc-värde. Slutna lådor har ingen specifik avstämning, istället pratar man om lådans Qtc (en förkortning av engelskans "Total Q of closure").

Slutna lådor har vissa Q-värden som anses vara "optimala", tex 0,707 som är optimalt enligt vissa. smile

Slutna lådor är som sagt inte så "kinkiga" när man beräknar fel på ett några liter eller så, däremot om lådan görs dubbelt så stor jämfört med rekommenderad volym så är detta "för mycket fel". Basen kan ibland gå djupare, men istället riskerar konen att börja röra sig okontrollerat vid hög volym och slå i botten relativt lätt.

Okej, Q är helt enkelt hur mycket det får diffa i liter?
Och varför väljer folk att har snede/lutande baksidor på sina lådor?

............ajavisst.
svenne-banan
7 juli 2009 · 55 Inlägg

en liten tanke som slog mig när jag läste detta,
finns det något bra sätt att mäta/räkna ut volymen i en glasfiberlåda?
alltså en låda som inte är en fyrkant utan mjukare former?

förlåt att jag lånade tråden lite

Frippe_L Gladen Audio
7 juli 2009 · 2 388 Inlägg

svenne-banan skrev:
en liten tanke som slog mig när jag läste detta,
finns det något bra sätt att mäta/räkna ut volymen i en glasfiberlåda?
alltså en låda som inte är en fyrkant utan mjukare former?

förlåt att jag lånade tråden lite

vatten eller sand. fyll lådan o mät hur mkt som går i.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Drönirettab
7 juli 2009 · 21 761 Inlägg

breakaleg skrev:
Okej, Q är helt enkelt hur mycket det får diffa i liter?

Nej, inte riktigt så.

Qtc räknas fram utifrån en del av elementets olika parametrar, värdet "visar" lite grovt hur lådan kommer att låta kan man säga. När Qtc har ett visst värde så kommer lådan att kunna spela tajt och rappt, när Qtc har ett annat värde så spelar lådan mer djupt och inte lika rappt.

Det är lite krångligt att räkna ut Qtc, därför är det enklare att använda sig av program för att räkna ut detta. Då kan programmet även visa antingen genom en kurva eller med siffror ungefär hur djupt i frekvens som lådan spelar.

breakaleg skrev:
Och varför väljer folk att har snede/lutande baksidor på sina lådor?

Ofta för att få lådan att sitta så nära ryggstödet som möjligt, antingen för att lådan ska ta så liten plats som möjligt eller för att få tätt mellan baffel och ryggstöd så att ljudet kommer in i kupen på ett bra sätt. smile

breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Drönirettab skrev:

breakaleg skrev:
Okej, Q är helt enkelt hur mycket det får diffa i liter?

Nej, inte riktigt så.

Qtc räknas fram utifrån en del av elementets olika parametrar, värdet "visar" lite grovt hur lådan kommer att låta kan man säga. När Qtc har ett visst värde så kommer lådan att kunna spela tajt och rappt, när Qtc har ett annat värde så spelar lådan mer djupt och inte lika rappt.

Det är lite krångligt att räkna ut Qtc, därför är det enklare att använda sig av program för att räkna ut detta. Då kan programmet även visa antingen genom en kurva eller med siffror ungefär hur djupt i frekvens som lådan spelar.

breakaleg skrev:
Och varför väljer folk att har snede/lutande baksidor på sina lådor?

Ofta för att få lådan att sitta så nära ryggstödet som möjligt, antingen för att lådan ska ta så liten plats som möjligt eller för att få tätt mellan baffel och ryggstöd så att ljudet kommer in i kupen på ett bra sätt. smile

Okej, då vart man upplyst ^^

Men spelar det någon roll på/hur vilken sida man sätter porten?

............ajavisst.
Drönirettab
7 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Det brukar vara bäst att sätta porten på samma vägg som basen, men det beror även litegrann på hur man kan placera lådan. I tex en sedanbil brukar det fungera att låta basen spela ut genom skidluckan och porten får sticka upp genom hatthyllan. smile

Man bör dock undvika att sätta porten på lådans baksida, dvs på motsatt sida om basen. Viktigt är att porten alltid ska ha fritt utrymme en bit framför mynningen, annars försvinner en del av basljudet märkbart.

Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2009)

breakaleg
7 juli 2009 · 59 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar vara bäst att sätta porten på samma vägg som basen, men det beror även litegrann på hur man kan placera lådan. I tex en sedanbil brukar det fungera att låta basen spela ut genom skidluckan och porten får sticka upp genom hatthyllan. smile

Man bör dock undvika att sätta porten på lådans baksida, dvs på motsatt sida om basen. Viktigt är att porten alltid ska ha fritt utrymme en bit framför mynningen, annars försvinner en del av basljudet märkbart.

Okej, polaren har en v70, och vi har tänkt sätta porten uppåt, ungefär vid nackstödet för vänster passagerare, har sett att vissa sätter sina portar åt det hållet?

............ajavisst.
Drönirettab
7 juli 2009 · 21 761 Inlägg

I kombibilar brukar man ha lådan mot ryggstödet och låta basen vara vänd mot bakluckan, sedan kan porten sitta antingen på samma sida som basen eller uppåt. Det borde fungera bra som ni har tänkt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang