4663
Sök

V70 2,4T - Ojämnt acceleration med BSR Steg 1-chip

1 200 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
God morgon!

Min kollega lät nyligen ladda in BSR steg 1-mjukvaran i sin Volvo V70 2,4T -03 och sedan dess har bilen betett sig underligt. När den ska ge maxeffekt gör den det i korta intervall i cirka en sekund, dvs. acceleration i en sekund och brist på ork i en sekund, acceleration i en sekund osv. Övergången mellan att motorn drar på och inte är mjuk, kollegan blev tipsad om att byta tändstift, vilket han har gjort. Inga felkoder dyker upp i samband med krånglet.

Han själv gissar att det kan ha med laddtrycket att göra, har någon av er haft liknande problem?

MVH Patrik

8 297 Inlägg
8 juli 2009
Oftast när dem gör sådär så är det antingen tänddelarna eller bränslefiltret. Så det kan ju va bra att kolla upp allt sånt först och främst.

1 043 Inlägg
9 juli 2009
Den elektriska ventilen som styr laddtrycket brukar också ge samma symptom.

402 Inlägg
10 juli 2009
Minister skrev:
God morgon!

Min kollega lät nyligen ladda in BSR steg 1-mjukvaran i sin Volvo V70 2,4T -03 och sedan dess har bilen betett sig underligt. När den ska ge maxeffekt gör den det i korta intervall i cirka en sekund, dvs. acceleration i en sekund och brist på ork i en sekund, acceleration i en sekund osv. Övergången mellan att motorn drar på och inte är mjuk, kollegan blev tipsad om att byta tändstift, vilket han har gjort. Inga felkoder dyker upp i samband med krånglet.

Han själv gissar att det kan ha med laddtrycket att göra, har någon av er haft liknande problem?

MVH Patrik

När jag chippade min 850 hos bsr första gången, (steg ett) påpekade dom att
jag hade för lågt grundladdtryck, då betedde bilen sej precis som du beskriver,
laddtrycket "svajade" upp och ner innan man fick upp lite varv på maskinen.
De var till att höja grundladdet, jag spände wg-stången ett varv bara, sen blev de
bättre med en gång.mvh.smile

Sök