8141
Sök

Vart ska jag koppla Turbo+ TryckSlangar?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
hejsan försökt söka hela förmiddan hur man ska koppla tillbaka turbo+ från kopplat av tidigare ägare. kört egen pysventil hela tiden så har inte märkt de föräns nu "1½ år senare" då jag skulle göra standard ladd inför bes allt ska va kopplat boxen osv ändast tryckdelen som saknas va och frågade på volvo de kunde inte svara exakt då de va 100 år sen turbo+ va inne
0.5 bar ladd är ju på tok för lite för turbo+

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/703485_hli79h.jpg

hur kopplar man in de där 3 tryck prylarna ? förstår att nån lär ju gå mellan wg och turbo

skulle va nice om nån kunde förklara

-utan 940
1 728 Inlägg
8 juli 2009
Den måste inte vara inkopplad inför besiktningen, det aktiveras bara när man håller full gas nån gång uppåt 4000varv.
Jag tror att slangen i mitten som sitter kvar på bilden är den som trycket pyser ur, alltså ansluter du en av de andra till kompressorhuset och den andra till tryckklockan. Slangstumpen brukade vara kopplad till luftburken.

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Den måste inte vara inkopplad inför besiktningen, det aktiveras bara när man håller full gas nån gång uppåt 4000varv.
Jag tror att slangen i mitten som sitter kvar på bilden är den som trycket pyser ur, alltså ansluter du en av de andra till kompressorhuset och den andra till tryckklockan. Slangstumpen brukade vara kopplad till luftburken.

nä så långt är jag oxå med men 0.9 bar är roligare än 0.5 bar när man är van med 1.1 bar
bara därför jag vill ha de funka.

så om jag förstår de rätt så ska den slangen som är "kvar" till lufburken vilket då den kan va som den är då ja kör öppet filter?..

sen är bara ny slang från "turbon" till turbo+ ventilen sen den andra grejjen från ventilen till westgaten?
lr är jag ute och cyklar?

402 Inlägg
8 juli 2009
Ser ut som magnetventilen på 850:in, isf ska de en slang från tryckhuset till
ett av de yttre rören, mitten är mycket riktigt "överflödigt pys" som återleds
till insuget, samt den andra utgången till wg.mvh

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Ser ut som magnetventilen på 850:in, isf ska de en slang från tryckhuset till
ett av de yttre rören, mitten är mycket riktigt "överflödigt pys" som återleds
till insuget, samt den andra utgången till wg.mvh

har provat båda de där grejjerna de inte är sitter slang på bilden på wg och kompressorhuset

sen vände jag på kopplingarna fall de tex satt åt fel håll men ändå 0.5 bar hur man än gör då har ajg inte kopplat nått på den i mitten än:S

-utan 940
1 728 Inlägg
8 juli 2009
MrEricsson skrev:
så om jag förstår de rätt så ska den slangen som är "kvar" till lufburken vilket då den kan va som den är då ja kör öppet filter?..

sen är bara ny slang från "turbon" till turbo+ ventilen sen den andra grejjen från ventilen till westgaten?

Ja slangen kan hänga fritt, det kommer bara komma ut luft där, aldrig sugas in. Du har fattat helt rätt.

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
MrEricsson skrev:

Ja slangen kan hänga fritt, det kommer bara komma ut luft där, aldrig sugas in. Du har fattat helt rätt.

ah ok uppenbart funka de iaf inte kankse den där magnetventils grejjset som är kajjko? såg bra ärjig ut om man tittade i hålen

402 Inlägg
8 juli 2009
Om de funkar som de ska, så ska datorn ställa laddtrycket efter va chippet är mappat för.
Vill du ha annat ladd får du byta chipp. Annars är de pystrim som gäller, men de kan va
lurigt om man inte har FULL koll på soppa, och tändning.wink

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Om de funkar som de ska, så ska datorn ställa laddtrycket efter va chippet är mappat för.
Vill du ha annat ladd får du byta chipp. Annars är de pystrim som gäller, men de kan va

Turbo+ är ju volvos egna pystrimm till 940 som ska höjja laddet till 0.9 bar gämfört mot 0.5 standard om man trycker fullgas

är just de som inte funkar att få 0.9 bar man trampar fullt fast turbo+ boxen är inkopplad osv.

940isarna har ju 740is stenålders system gämfört mot 850 som chippen styr allt på bara turbo+ som skulle va hightech 1992

annars om man ska höjja ladd äre ju riktig pysventil lr ny westgate som gäller då men efter som detta är "original" så ville jag ha de och funka tills man går tillbaka till eftermarknads pysen efter bes

men men man kommer nog på nått tids nog vad som är fel ..

ni får gärna ösa in lite ider då ja börjar få ide torka?
Senast redigerat av MrEricsson (8 juli 2009)

1 915 Inlägg
8 juli 2009
Så här skall slangarna från magnetventilen dras:

Slang nr1 skall till huset på turbon.

Slang nr2 skall skickas in i botten på luftfilterboxen via ett hål man själv får borra.

Slang nr3 skall kopplas in på WG-klockan.

http://toax.free-bsd.org/vm/turbo/turbo+/turbo+03.jpg

http://toax.free-bsd.org/vm/turbo/turbo+/turbo+04.jpg

How-To: Montering av Turbo+ på B230FT

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Så här skall slangarna från magnetventilen dras:

Slang nr1 skall till huset på turbon.

Slang nr2 skall skickas in i botten på luftfilterboxen via ett hål man själv får borra.

Slang nr3 skall kopplas in på WG-klockan.

http://toax.free-bsd.org/vm/turbo/turbo+/turbo+03.jpg

http://toax.free-bsd.org/vm/turbo/turbo+/turbo+04.jpg

How-To: Montering av Turbo+ på B230FT

tackar så jätte mkt=D

typ så där jag har kopplat när jag testat hitils men händer inget när man stämplar fullt kan de va så att magnetventilen kärvar lr har dött helt? när den tex inte vart använd på evigheter för allt annat är ju kvar boxar kablar osv?

402 Inlägg
8 juli 2009
MrEricsson skrev:
Pinnenpabacken skrev:

Turbo+ är ju volvos egna pystrimm till 940 som ska höjja laddet till 0.9 bar gämfört mot 0.5 standard om man trycker fullgas

är just de som inte funkar att få 0.9 bar man trampar fullt fast turbo+ boxen är inkopplad osv.

940isarna har ju 740is stenålders system gämfört mot 850 som chippen styr allt på bara turbo+ som skulle va hightech 1992

annars om man ska höjja ladd äre ju riktig pysventil lr ny westgate som gäller då men efter som detta är "original" så ville jag ha de och funka tills man går tillbaka till eftermarknads pysen efter bes

OK! Såg bara första bilden med de tre röranslutningarna, tyckte de liknade en magnetventil.
De här är tydligen nån vacuumstyrd historia, går de att göra rent, eller sitter de nån sorts
membran inuti som är kass? Är de fritt blås i alla slangar? Kanke byta själva ventilen?

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
MrEricsson skrev:
Pinnenpabacken skrev:

OK! Såg bara första bilden med de tre röranslutningarna, tyckte de liknade en magnetventil.
De här är tydligen nån vacuumstyrd historia, går de att göra rent, eller sitter de nån sorts
membran inuti som är kass? Är de fritt blås i alla slangar? Kanke byta själva ventilen?

ska försöka kolla över den lite mer noggrant i morrn de är en magnetventil men den har inte samma syfte som på en 850 bara

är ju så att själva trycket går ju runt i den där ventilen efter som den fortfarande har grundladdet på 0.5  men blir ju inte som den öppnar och släpper ut luften så laddtrycket ökar som den borde göra ..

402 Inlägg
8 juli 2009
Men du! Är de bara inför besiktningen som du ska greja? Jag körde 740 innan,med
bränslechipp och en helt synlig pysventil i motorrummet (1.2 i ladd) de va aldrig nån
på besiktningen som sa nåt för de. Tänkte de va onödigt att lägga tid o pengar bara
för den sakens skull. Har du kört på 1.1 innan och de har funkat, så bara pys på!wink

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Men du! Är de bara inför besiktningen som du ska greja? Jag körde 740 innan,med
bränslechipp och en helt synlig pysventil i motorrummet (1.2 i ladd) de va aldrig nån
på besiktningen som sa nåt för de. Tänkte de va onödigt att lägga tid o pengar bara
för den sakens skull. Har du kört på 1.1 innan och de har funkat, så bara pys på!wink

tyckte den va lite snylig därför åkte den bort tänkte lika bra så man ev slipper ombes fall de är nån riktig sur putte va när jag tog bort den jag såg att turbo+ prylarna inte stämmde alls ...

sen mindre ladd drar mindre soppa med 1 tag lite ekonomisk får man vell va..
därför jag ville ha turbo+ och funka igen  för den ger ju bara extra boost om man endast trampar för fulla muggar och är över 3 tusen rpm

402 Inlägg
8 juli 2009
Ok! Lycka till ialla fall mvh.cool

5 650 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Ok! Lycka till ialla fall mvh.cool

hehe lär behövas ska iaf prova lite i morrn innan jag ger upp

3 182 Inlägg
25 augusti 2009
vet inte hur gammal denna tråd är men jag har turbo+ i min 945 och enligt uppgift ska den ladda 0,9 med men det gör den inte. har gasat med plattan i mattan och den ger endast o,7 ibland om man har tur.

5 650 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
pukan2 skrev:
vet inte hur gammal denna tråd är men jag har turbo+ i min 945 och enligt uppgift ska den ladda 0,9 med men det gör den inte. har gasat med plattan i mattan och den ger endast o,7 ibland om man har tur.

finns flera turbo + bla för Ftt och ltt..

ftt turbo+ = 190 hk 0.9 bar = vid fullgas efter 3900 rpm lr nått sånt

så efter som din är ltt så räknas din som normal turbo+ för ltt

Sök