Vad menas med ET (fälgstorlek)

Dawee
9 juli 2009 · 194 Inlägg

Hej! Ska snart köpa nya fälgar! Jag har hittat ett par som är riktigt fina, problemet är bara att kundtjänst säger att dom inte passar då ET(?) är 45 och jag ska tydligen ha 40.. Vad menas med et? Kan jag ha dom på min bil ändå?

//David Ribeck

laggey
9 juli 2009 · 335 Inlägg

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt  ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt)

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm


tänk va google är bra att ha smile

groze
9 juli 2009 · 564 Inlägg

Om det bara skiljer 5mm 40 vs 45 så bör dom passa ändå. Om inte så kan du montera 5mm spacers mellan bromsskivan och fälgen.

Man måste också tänka på att fälgbredden påverkar ET-måttet. En 8" fälg med ET 40 är inte samma sak som en 7" fälg med ET 40.

Är de fälgar du tittat på i samma bredd som dina originalfälgar så borde det inte vara några problem att montera.


Mvh Johan

Volvo740_b21et Klimpen
23 augusti 2009 · 13 Inlägg

tjena tänkte höra jag har tänkt köpa ny fälgar nu och dom har et 18 och jag har et30 tror ni dom kommer passa

Gör rätt åk brett Med Auisse locker (o)(o):P
Volvo 740 TIC "EXTREME RED" (1988)
Thorssa
23 augusti 2009 ·

Volvo740_b21et skrev:
tjena tänkte höra jag har tänkt köpa ny fälgar nu och dom har et 18 och jag har et30 tror ni dom kommer passa

Det blir nog väldigt svårt då centrum på fälgen kommer hamna 12 mm längre ut i hjulhuset, är fälgen dessutom bredare än original blir det ännu värre.

Angående trådskaparen så borde det som sagt inte vara något problem när det bara skiljer 5 mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang