5768
Sök

Några frågor (baslåda)

356 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
Jag ska bygga bas låda. Vilket matrial ska jag bygga dom i?

Måste en bas låda vara fyrkantig? för det står jo oftas att en låda ska vara på 30 l. men alla låder som man köper är jo fyrkantiga så jag undra bara för jag vill inte ha min fyrkantig.

Och så står det att lådan ska vara på 30-35 liter men det är är jo stor skillnad 30 och 35. så hur vet man vad man ska ha? vad är skillnaden på ljud om man har störe låda eller mindre?

Jag har 2x10 MUTANT MT1005XXX. Ska driva dom med Xzound Gold 5100.
Senast redigerat av Jockecalibra (21 april 2006)

21 761 Inlägg
21 april 2006
Det finns de som tycker att MDF är bäst och de som hellre tar 22mm spån. Huvudsaken är att få lådan stadig. Enklast är att börja med mellanvägg, sedan kan man hålla på att staga tills man blir less. Jag tror att så länge man delar basen lägre än 100 Hz och minst 12dB/oktav så är riskerna för resonanser, som beror på materialets egenresonans, minimala.

En låda måste inte vara fyrkantig, orsaken till att så många lådor är så beror antagligen på att dels så är det enklast att bygga och dels är det lättast att få plats. Fyrkantiga lådor med parallella väggar är lättast att få oönskade resonanser(tex stående vågor) i när det gäller nedre mellanregistret och uppåt men det kan man få bukt med till viss del om man stagar och sätter dämpmaterial. Man kan göra så att ingen vägg är parallell med någon annan och på så sätt eliminera stående vågor nästan helt, antagligen precis som du har tänkt.

Nu hittar jag inga värden eller specifikationer på dina element när jag går in på Mutants hemsida men om det gäller sluten låda så borde det inte bli någon speciellt hörbar skillnad mellan 30 och 35 liter. Generellt så går basen djupare med en större låda men med en basreflex beror det på hur avstämningen är också.
Jag vet dock inte vilken lådvolym som passar just din bil.

65 Inlägg
21 april 2006
Bygg lådan i MDF trä som finns att köpa på alla byggvaruhus. nej lådan måste inte vara fyrkantig och nej det är inte så jätte stor skillnad mellen 30-35 liter välj själv vilken storlek på låda du vill ha Mvh Bonne

12 086 Inlägg
21 april 2006
MDF är lätt o jobba i vad jag förstår men alla gillar inte materialet pga ljudet, har med resonans o frekvenser i material jag har inget större hum bara hört det. Problemet (enligt mig) med att bygga i 22mm spånskiva är att de blir så jävla tungt.. slöar ju ner bilen smile

356 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
men om man bygger det i glasfiber hur blir ljudet då?

Team Tondöv
649 Inlägg
22 april 2006
Kan garantera att du inte hör nån ljudförsämring om du bygger i MDF istället för spån!
Samma sak om du plastar en låda, bara den är tillräckligt stabil.

356 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
ok tack så mycket. någon sa att om jag bygger en låda i glasfiber så måste den lådan var lika tjock som en MDF skiva. sant eller?

Sök