Det finns de som tycker att MDF är bäst och de som hellre tar 22mm spån. Huvudsaken är att få lådan stadig. Enklast är att börja med mellanvägg, sedan kan man hålla på att staga tills man blir less. Jag tror att så länge man delar basen lägre än 100 Hz och minst 12dB/oktav så är riskerna för resonanser, som beror på materialets egenresonans, minimala.
En låda måste inte vara fyrkantig, orsaken till att så många lådor är så beror antagligen på att dels så är det enklast att bygga och dels är det lättast att få plats. Fyrkantiga lådor med parallella väggar är lättast att få oönskade resonanser(tex stående vågor) i när det gäller nedre mellanregistret och uppåt men det kan man få bukt med till viss del om man stagar och sätter dämpmaterial. Man kan göra så att ingen vägg är parallell med någon annan och på så sätt eliminera stående vågor nästan helt, antagligen precis som du har tänkt.
Nu hittar jag inga värden eller specifikationer på dina element när jag går in på Mutants hemsida men om det gäller sluten låda så borde det inte bli någon speciellt hörbar skillnad mellan 30 och 35 liter. Generellt så går basen djupare med en större låda men med en basreflex beror det på hur avstämningen är också.
Jag vet dock inte vilken lådvolym som passar just din bil.