Reggnig av bilen och bilprovningens tekniker

244tic16v
14 juli 2009 · 11 Inlägg

Äntligen är regbesiktningen klar av min 240 -75a

Lång historia kort
en kväll i ett industriområde i Norrtälje diskuterar jag och polisen ang körförbud på min 240.

Beslutar mig för att regga bilen med 2,3 liters 16v turbo motor, bmw m5 låda, ändrad spårvidd, e-85 och Nira i3 styrsystem.

Ringer bilprovningens tekniska och frågar om vad jag måste göra,
som svar får jag, skaffa bromspapper och intyg bränsleslangar det ska räcka sa han.

Åker och bromsar bilen till 192hk 267nm byter slangar till bränslet och skaffar intyg,
tänker att nu är allt klart och skaffar tid för reggning.

Kommer till besiktningen och blir utfrågad om chassinr: verkligen stämmer med bilen och om jag kan bevisa att det inte är bytt för han hittade inga svetsskarvar på karossen på det som är bytt, blev tvungen att visar honom byggbilder från dator jag hade med mig innan han fortsatte att besikta.

Han fortsatte kolla, var inte intresserad av motorn dock kommenterade han att lyset stog högt sen sa han inte så mycket mer.

Sen skulle han väga + provköra var borta närmare 45min så jag frågade om den gick bra när han väl kom tillbaka.

Trodde den hade gått igenom men nej det hade den inte,

1, Man fick inte ha andra stolar än original när man reggar, hade 850 stolar
2, han var tvungen att ha bilder av karossen
3, han ville veta hur motorn var uppbyggd
4, laddtryck saknades på bromspappret
5, optimeringsintyg

optimeringsintyg som han ville ha kunde han inte riktigt förklara vad det var
när jag frågade om det, ringde andra tekniker hos dom och fick samma svar

Optimeringsintyg är = intyg på mappning kontroll att bilen inte går för snålt eller fett

Fixade alla dom grejerna och var tillbaks idag allt klart och godkänt.

Varför får man så många olika bud av alla bilprovningens tekniker går dom inte samma kurser eller är det för att få in ytterligare 340:-

Så ett tips åk till den stationen som ni ska besikta på och fråga ut dom, ring inte runt, sparar både tid och pengar.
Mig kostade det 60 liter bränsle och massa tid i onödan.

Volvo 244 turbo 16v -75 603hk 1,7bar
11.90-195,6km/h - 402m
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang