7129
Sök

Besiktning - avgasvärdena inte kollade?

1 339 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Tja, hade ne del fix med avgassystemet innan besiktningen, läckte lite här och var, fixade de och så.

Gick igenom de vanliga ni vet, sen får vi papperet och jag kollar givetvis nyfiket på avgasvärdena där det endast vart mätt Co-värdet 0,7 (3,5) ?

Gick in på bilprovningens hemsida och såg att det va endast Co-värdet som va mätt sen 3 år tillbaka så detta va de fjärde året minst för man kan inte se längre tillbaka..

Han varvade inte ens motorn så som man brukar göra

Brukar det gå till såhär? Eller hur funkar det? Samma dag för 3 timmar sen innan Volvon skulle besiktigas så kollade man allt på  Mershan, lambda, hc, varvade upp motorn osv. Blev lite undrande roll . Inte för att jag klagar inte alls big_smile

Kan tillägga att Mershan fick en tvåa på dimljusena medans Volvon hade samma fel men då sa han bara till..Så olika de kan vara beroende på besiktningsman, första uppenbara grejen jag har varit med om haha.

3 295 Inlägg
14 juli 2009
troligtvis för att du inte har nån kat på 740:in.. då mäter dom bara CO..

1 339 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
hahahahahaha, de e ju jättebra att dom tror de, för jag har kat..Det är en 88b..

518 Inlägg
14 juli 2009
dom tror inte att du inte har nån kat.  den behöver inte fungera på en 88 men ska sitta på plats.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 339 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Karl-Bertil skrev:
dom tror inte att du inte har nån kat.  den behöver inte fungera på en 88 men ska sitta på plats.

Aha, okej tackar! smile då förstår jag, bra

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 juli 2009
89 så blev det ju hårdare krav på avgasreningen.

Jonas

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 juli 2009
Merca*

C H E V R O L E T <3

Volvoskadad
6 017 Inlägg
519 Inlägg
14 juli 2009
Är bilen äldre än 89 så är det andra avgasvärden som gäller inga lamdavärden mm..Har en cheva van-88 och där mäter dom ingenting pga att det är en lättlastbil,kanske tur det..
Senast redigerat av mtudiesel (14 juli 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
14 juli 2009
en sak att tänka på är att katen måste sitta där även om den inte fungerar

så ta inte bort den för då kan du få problem om nu någon orkar käbla om en sån sak nu för tiden
förr var det ett j-vla liv på dom när man tog bort den
men använde man bara ytterdelen som täckte ett vanligt rör var det helt okej smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök