5220
Sök

DD9512g i Golf 2, rikta basen hur ?

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Tjenare, tänkte börja med en ljudbil då 240in inte är allt för bra bil och bygga i och har en Golf 2a på gården så tänkte fixa upp den ganska rejält och bygga ett lite "halv" extremt projekt i.

Basen är då en DD9512g, kommer mest troligen drivas av ett Hertz HP 1K D eller Audison LRx 1.2K SPL.
Funderar på att rikta basen uppåt (magneten utåt) och en rejäl slotport, eller rikta basen bakåt (magneten utåt) och slotport här med.

Kommer köra på rejäla framsystem/steg (ännu inte klart vad det blir) och har 2st SPV 70 + ett SPV44 i motorutrymmet.

Vilket tror ni passar bäst? , och vad för lådvolym passar bäst till djupbas/negerdunk till en 9512g? någon som beprövat olika lådor som har något att tillägga ? wink

MVH !

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Eftersom det är till en Golf så borde nog de mindre volymerna av DD:s lådförslag för 12" passa bra (tex 57 liter netto med 206 cm2 port som är 53 cm lång), 40 Hz avstämning ska ge djup basåtergivning enligt deras rekommendationstabeller.

Det finns ju även lådförslag när man kikar på just den basen (74 liter netto med 335 cm2 port som är 46 cm lång). smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
Vad är det för fel på att bygga i 240 nu då? *förolämpad* wink

Hm.....skall du exponera basen helt eller vill du kunna dölja den ibland?
SKall du ständigt exponera den.....uppåt.
Skall du kunna gömma den ibland....bakåt. För då kan du ha "hatthylan" ovanpå...
Senast redigerat av Lonefox (15 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom det är till en Golf så borde nog de mindre volymerna av DD:s lådförslag för 12" passa bra (tex 57 liter netto med 206 cm2 port som är 53 cm lång), 40 Hz avstämning ska ge djup basåtergivning enligt deras rekommendationstabeller.

Det finns ju även lådförslag när man kikar på just den basen (74 liter netto med 335 cm2 port som är 46 cm lång). smile

Joo, men tror jag får in en låda på iaf 150L så plats är nog inget att oroa sig över (när den endå spelar uppåt så behövs det ju inge plats bakåt wink

Räknade ut via soundpressure's forum (från deras mått till våra) och hamnade på,  78Liter netto 284cm2 och 52cm långt. (det är väll dock beräknad på standard mått till DD's 12or)

men lådvolymen/portarean du kom upp med låter mycket mer vettigt!!

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Skall du kunna gömma den ibland....bakåt. För då kan du ha "hatthylan" ovanpå...

Om jag säger såhära, dölja eller inte dölja. Spelar ingen roll wink
Huvudsaken är att man ska kunna göra "HÅRTTRICKET" HAHA wink

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Absolutjonas skrev:
Lonefox skrev:

Tja för den saken skull spelar det mindre roll.....då handlar det mer om lådans utformning och effekten bakom smile

Sedan....hade du tänkt att börja tävla? Och isf i vilken klass?
För DET påverkar lite med...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 juli 2009
150L går rätt lätt å få in en golf2 ja, http://www.garaget.org/?car=124662&image=1162656
bild på min 150L låda till min gamle 6718 impact. med ryggstödet uppfällt slickade den precis ovankanten på det

Jag hade riktat både bas+port bakåt iaf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Absolutjonas skrev:
Lonefox skrev:

Tja för den saken skull spelar det mindre roll.....då handlar det mer om lådans utformning och effekten bakom smile

Sedan....hade du tänkt att börja tävla? Och isf i vilken klass?
För DET påverkar lite med...

Joo, hade tänkt börja tävla.
Första gången lär väll bli i ESPL Entry, sen kliver man nog upp till ESPL Experienced. Kanske nå Bassrace också wink

Kanske lika bra att bygga 2 lådor eller fler wink
Lär ju bli iaf 1 Negerdunk/djupbas låda. 1Spl låda

Frippe_L skrev:
150L går rätt lätt å få in en golf2 ja, http://www.garaget.org/?car=124662&image=1162656
bild på min 150L låda till min gamle 6718 impact. med ryggstödet uppfällt slickade den precis ovankanten på det

Jag hade riktat både bas+port bakåt iaf.

Härligt, får ju plats iaf wink
Senast redigerat av Absolutjonas (15 juli 2009)

7 241 Inlägg
15 juli 2009
DÅ får du såvitt jag vet hålla dig under baksätets högsta kant eller upp till bakrutan.
Frippe kan de reglerna betydligt bättre än jag.

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
DÅ får du såvitt jag vet hålla dig under baksätets högsta kant eller upp till bakrutan.
Frippe kan de reglerna betydligt bättre än jag.

Det har jag iallafall full koll på! wink
Hade dock sett jävligt dumt ut ifall lådan var högre än baksätet.
Men är det själa (LÅDAN) det gäller, eller får inte elementet heller sticka upp ? ;/
Gissar på att det gäller både och, så då är det nog bara o spela bakåt då! (alt. magneten innåt, dock är den ju så fin big_smile

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Över sidobakrutekanten får den inte sticka upp åvanför om jag inte minns fel och kan inte tänka mig att basen får sticka upp högre.

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Över sidobakrutekanten får den inte sticka upp åvanför om jag inte minns fel och kan inte tänka mig att basen får sticka upp högre.

Allright, blir nog att montera den med magneten innåt då wink

2 665 Inlägg
15 juli 2009
Önskar du jämn återgivning så bygg låda fram. 80hz från bagaget har en brutal utsläckning på minst 15db.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Rickard-v skrev:
Önskar du jämn återgivning så bygg låda fram. 80hz från bagaget har en brutal utsläckning på minst 15db.

Öh med tanke på att han vill försöka komma såpass högt att han skall kunna göra hairtrick med en tolva så siktar han nog INTE på att det skall låta bra wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Så nu ska du bygga big_smile haha vilket svammel fram o tbax tongue Men men hoppas de går bra då.

Liten och lätt bil att få dunk i lär ju kväva allt annat iaf tongue om du skaffar ett av de stegen, kan ju rekomendera de ja har.. audison där.. funkar fint.

jag skulle riktat basen uppåt med porten uppåt i den lilla jäveln.. om du int kör slutet, vilket är mysigare.

Good Luck iaf.

våga dig ut o tävla med.. tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (15 juli 2009)

7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Så nu ska du bygga big_smile haha vilket svammel fram o tbax tongue Men men hoppas de går bra då.

Liten och lätt bil att få dunk i lär ju kväva allt annat iaf tongue om du skaffar ett av de stegen, kan ju rekomendera de ja har.. audison där.. funkar fint.

jag skulle riktat basen uppåt med porten uppåt i den lilla jäveln.. om du int kör slutet, vilket är mysigare.

Good Luck iaf.

Slutet är inte mysigt för att spela högt patti tongue
Historiskt sett så är det BR eller BP i ngn form som gäller i slutänden wink

4 693 Inlägg
15 juli 2009
BP betyder bandpass och BR betyder portat, men vad står BR för?

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
BP betyder bandpass och BR betyder portat, men vad står BR för?

jadu, det var en bra fråga wink

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:

Good Luck iaf.

Hehe, köper ditt ifall du säljer det lol
Nää, men kanske blir ett DD steg istället.
Funderar på att bara köra DD rakt igenom! (DET GODASTE)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Good Luck iaf.

Slutet är inte mysigt för att spela högt patti tongue
Historiskt sett så är det BR eller BP i ngn form som gäller i slutänden wink

ha ha jodå de är mysigt. känns fint i kroppen.

Sök