5244
Sök

Varför tidskomp?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
patti....varför skulle jag vilja lära mig om hur man stämmer av ett piano?
Räcker väl att jag kan hantera en trombone?
OCH stämma den....
OCH sköta den....

Inte för att jag hanterar den BRA i dagsläget då det är alltför många år sedan utan övning nu men likväl. Jag kan ta rena toner med en wink Kan du? big_smile

Nej seriöst....
Vissa nöjer sig med ett rent ljud med ljudbilden nere vid fötterna, andra vill ha mer djup i det och vill kunna "se" sakerna framför sig. Men i slutänden får man nog göra som du sade......hyra en orkester... roll

vi är alla bra på olika saker. smile Kan t.ex göra en 900 me snowboard. Kan kasta spjut 75m, osv. som inte många andra kan, men då kan ja ochså inte allt som andra kan. Men de får ja leva med. smile

Jag gör mitt bästa iaf. smile

Det bästa vore om inte alla va så ego, och vi alla kunde hjälpas åt smile

När det gäller ljud......så det enda jag kan göra är att referera till vad JAG tycker låter bra och min definition av vad bra ljud är.
För som du bekant vet...alla är vi olika och uppfattar saker på olika sätt wink

För ta dig som exempel...du föredrar hög volym men du bryr dig inte direkt om sjävla ljudbilnden. Bara det låter bra dynamiskt, högt och rent.

Jag o andra sidan vill ha mer kontroll. ljudbild enligt vad jag beskrivit osv... Vi skiljer oss åt där. Eller hur? wink Hur kan vi då hjälpa varandra iom att vi har såpass olika uppfattning? big_smile Förstår du vart jag vill komma?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
patti....varför skulle jag vilja lära mig om hur man stämmer av ett piano?
Räcker väl att jag kan hantera en trombone?
OCH stämma den....
OCH sköta den....

Inte för att jag hanterar den BRA i dagsläget då det är alltför många år sedan utan övning nu men likväl. Jag kan ta rena toner med en wink Kan du? big_smile

Nej seriöst....
Vissa nöjer sig med ett rent ljud med ljudbilden nere vid fötterna, andra vill ha mer djup i det och vill kunna "se" sakerna framför sig. Men i slutänden får man nog göra som du sade......hyra en orkester... roll

vi är alla bra på olika saker. smile Kan t.ex göra en 900 me snowboard. Kan kasta spjut 75m, osv. som inte många andra kan, men då kan ja ochså inte allt som andra kan. Men de får ja leva med. smile

Jag gör mitt bästa iaf. smile

Det bästa vore om inte alla va så ego, och vi alla kunde hjälpas åt smile

När det gäller ljud......så det enda jag kan göra är att referera till vad JAG tycker låter bra och min definition av vad bra ljud är.
För som du bekant vet...alla är vi olika och uppfattar saker på olika sätt wink

För ta dig som exempel...du föredrar hög volym men du bryr dig inte direkt om sjävla ljudbilnden. Bara det låter bra dynamiskt, högt och rent.

Jag o andra sidan vill ha mer kontroll. ljudbild enligt vad jag beskrivit osv... Vi skiljer oss åt där. Eller hur? wink Hur kan vi då hjälpa varandra iom att vi har såpass olika uppfattning? big_smile Förstår du vart jag vill komma?

ja. men jag kan ju respektera det du tkr om. så man hoppas du kan de samma utan o se ner på mig och andra som inte bryr oss i de där "LILLA" extra. Men självklart så ska jag anstränga mig för att bli bättre på de när tid finns. Har som väldigt mycket annat att göra med.

Men det kommer. Man lär sig att uppskatta saker mer ju mer man lär sig, och får veta att de existerar. Man kan ju inte veta allt från ingenting.

Men jag lär mig snabbt. smile

För att kommentera de du sa att ja gillar, visst är de så, högt rent bra balans. har ingen dsp, osv. det vet du, men nog kommer ja ställa in allt bättre med tiden, för att krydda de redan skapliga ljudet;) hihi

jag hoppas ju de slutar med att jag har leona lewis sittande i min bil de är drömmen iaf smile
Senast redigerat av pattilatti2 (15 juli 2009)

7 241 Inlägg
15 juli 2009
REspekt förtjänar man...

Nej skämt åsido.

Jag kan seriöst säga att jo ni får hålla på som ni gör....jag behöver inte tycka om det för det är erat val. Däremot kan jag acceptera det. Dock får du räkna med en del gafflande emellanåt för jag finner det idiotiskt att spela såpass högt som ni vill göra och gör när ni befinner er i bilarna wink

Snackar vi rena db-bilar så har de flesta killarna och tjejerna där all min respekt för jag VET vilket jävla jobb det ligger bakom. Men det är inte min grej.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
REspekt förtjänar man...

Nej skämt åsido.

Jag kan seriöst säga att jo ni får hålla på som ni gör....jag behöver inte tycka om det för det är erat val. Däremot kan jag acceptera det. Dock får du räkna med en del gafflande emellanåt för jag finner det idiotiskt att spela såpass högt som ni vill göra och gör när ni befinner er i bilarna wink

Snackar vi rena db-bilar så har de flesta killarna och tjejerna där all min respekt för jag VET vilket jävla jobb det ligger bakom. Men det är inte min grej.

DEH-P88RS II Reference köpt nyss!! samt så ska ja lösa en prosessor. sen ska du få njuta av att ställa in de åt mig big_smile haha

jag har lagt ner GRYMT mkt tid på bygget. bara dämpningen tog fett med tid. du hör knappt att ja spelar utanför bilen fast de kan va 75% av max. de mesta är väldigt ned gainat nu. vi har snackat om detta förr tongue

men ja tkr faktiskt de är en upplevelse att kunna spela 140db och fortfarande ska de låta bra. då kommer de låta väldigt bra i de lägre sq volymerna. smile

1 534 Inlägg
15 juli 2009
Angående p88rs-2:an så förstår jag inte hur man ska ställa in tidskompet om man ska ställa in efter den högtalaren som är längst bort?
skulle vara fett om nån förklarade det

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Iam2fast4U skrev:
Angående p88rs-2:an så förstår jag inte hur man ska ställa in tidskompet om man ska ställa in efter den högtalaren som är längst bort?

Har för mig att Pion använder sig av inmatat avstånd.
Alltså......mät avståndet till högtalaren. Ställ in så att du har det måttet i enheten, detta gör du för varje högtalare.
När du är klar borde du ha ljudbilden FRAMFÖR dig...vilket är ok om du gillar det. Dock är ljudbilden fort. skev, dvs det ligger för mkt åt vänster.

På min Sony som jobbade på det viset så fick jag sedan lyssna mig fram till att få ljudbilden i mitten av brädan, har för mig att jag fick minska avståndet till vänster och öka på höger. Men jag minns inte riktigt....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
enligt va jag hört, så ska du höra de me örat :p skämt åå sido wink

7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:

Finliret tar man med hörseln ja wink
Grunden...ja det är en annan sak. Spec om enheten jobbar med mått och inte ms som min big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Grunden...ja det är en annan sak. Spec om enheten jobbar med mått och inte ms som min big_smile

men är de int bättre me mått? för ja antar du tänker på millisekunder? men hur vet du villket tid de tar att färdas då? men ja de är ju inte mer än 0.1-0,2ms i såfall.. men de blir nog bra när de går jämt skägg. skulle ja tro smile

fan de kanske är lättare me de då.. hmm.. kanske skulle byta till naka 400,, förbannat :p sen köra ren prosessor på de bara tongue

1 534 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:

Alltså......mät avståndet till högtalaren. Ställ in så att du har det måttet i enheten, detta gör du för varje högtalare.
När du är klar borde du ha ljudbilden FRAMFÖR dig...vilket är ok om du gillar det. Dock är ljudbilden fort. skev, dvs det ligger för mkt åt vänster.

På min Sony som jobbade på det viset så fick jag sedan lyssna mig fram till att få ljudbilden i mitten av brädan, har för mig att jag fick minska avståndet till vänster och öka på höger. Men jag minns inte riktigt....

det är precis så jag har gjort;)
tänkte om man kunde göra på något annorlunda sätt som blev bättre

7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

men är de int bättre me mått? för ja antar du tänker på millisekunder? men hur vet du villket tid de tar att färdas då? men ja de är ju inte mer än 0.1-0,2ms i såfall.. men de blir nog bra när de går jämt skägg. skulle ja tro smile

fan de kanske är lättare me de då.. hmm.. kanske skulle byta till naka 400,, förbannat :p sen köra ren prosessor på de bara tongue

Det är ENKLARE med mått....för då låter man processorn sköta allt.

När man bara ändrar via millisekunder (ms) så får man antingen mäta och räkna ut fördröjningen med en formel eller använda öronen. I det senare läget så får man ta register för register. Orkar inte förklara djupt ingående nu....börjar bli lite får lullig här (man har ju semester o passar på o grogga serru)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:

fan är du inte nöjd? haha va fan. big_smile

då vare ju lika o avbeställa de aset direkt då.. tongue

lonefoxi vilken rekomenderar du p88 där eller alpines 9887r elr v den kallas.. e ju ungefär same shit. elr naka 400-

1 534 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:

fan är du inte nöjd? haha va fan. big_smile

då vare ju lika o avbeställa de aset direkt då.. tongue

Allså det låter skitbra, men det kan ju låta mycket bättre wink
jag försöker förbättra anläggningen hela tiden så mycket jag kan
det låter lite mer från höger sida nu som lonefox skrev, men de får jag fixa tongue

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:

De enheter (eller ja min erfarenhet av dem) som vill ha måtten inlagda sköter allt själv.
De fördröjer alltså alla signaler efter måtten du lägger in. Så om du tex har 140cm till höger sida, 90cm till vänster sida och 190cm till basen så kompas allt efter de mått du anger. Men tänk även på att fasen spelar en stor roll iom att det fasförskjuts.

Har man tex ett rent trevägssystem och delar det med 12db/okt så är det enklaste att fasvända mellanregistret då diskant och bas spelar i fas medans mellanregistret spelar ur fas. Detta påverkar med.
Dock så skall jag luska mer i en fundering jag har, och det är hur bandpassfilter på12db(okt påverkar signalen. Eftersom 12db/okt förskjuter signalen 180 grader så misstänker jag (men har inte orkat ta reda på det ännu) att signalen förskjuts 180 grader två ggr...alltså tar högpass och lågpassdelningarna ut varandra fasmässigt sett. Men det är en en HELT annat diskussion än tidskomp wink

1 217 Inlägg
15 juli 2009
Hmm, jag lånar lite utrymme här.

Jag har hörselskador på båda öronen som gör att jag inte kan höra vissa hertz.
Jag har även nå krabb som gör att ljudet uppfattas "olika snabbt" mellan vänster och höger.

problem nr 1 går väll inte att göra något åt men nr 2.
Går det att använda tidskomp för att "få det rätt" i bilen?

7 241 Inlägg
15 juli 2009
patti> Alpine 9887 för i mina ögon är Pion för begränsad i filtret.

MEN.... Nu kommer DEX-P99. Uppföljaren till P90-kombon. Denna har allt intigretar OCH full frihet på filtret. Man är alltså inte låst till rent trevägs som i de äldre maskinerna wink OCH som pricke över i:et så kommer den nog att lista på 14K wink

Ksj> Jo det tror jag nog...kanske inte fullt ut men till stor del.
Det hela handlar om att fördröja signalerna så att de når dina öron samtidigt....så rent teoretiskt borde det gå.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:

MEN.... Nu kommer DEX-P99. Uppföljaren till P90-kombon. Denna har allt intigretar OCH full frihet på filtret. Man är alltså inte låst till rent trevägs som i de äldre maskinerna wink OCH som pricke över i:et så kommer den nog att lista på 14K wink

Det hela handlar om att fördröja signalerna så att de når dina öron samtidigt....så rent teoretiskt borde det gå.

mm. men ja tänker nog inte lägga ut 14k igen på en lite sak :p rätt less, men om ja får sålt lite saker o softis köper steget, tanken var ju en bit1 men ja ska maila företaget o avbeställa samt köra på alpinen, såg trevlig ut i menyerna osv med.

tack för rådet smile

fast du anser ju att ja ska köpa p99 haha ffs

7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

mm. men ja tänker nog inte lägga ut 14k igen på en lite sak :p rätt less, men om ja får sålt lite saker o softis köper steget, tanken var ju en bit1 men ja ska maila företaget o avbeställa samt köra på alpinen, såg trevlig ut i menyerna osv med.

tack för rådet smile

Nej... Inte P99......finns ju en äldre maskin som heter DEH-P99 med wink Blanda inte ihop dem nu. DEX-P99 heter denna....
Enkelt uttryckt:
DEH = mainstream
DEX = High End....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

tack för rådet smile

Nej... Inte P99......finns ju en äldre maskin som heter DEH-P99 med wink Blanda inte ihop dem nu. DEX-P99 heter denna....
Enkelt uttryckt:
DEH = mainstream
DEX = High End....

jo ja förstod du mena den nya, men ja korta bara bort dex. tongue sorry, wink

kommer dräpa mig sj när alpinen kommer.

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Ang BitONE förresten så har jag hört lite olika.
Gen. 1 skall tydligen brusa lite mkt...
Gen. 2 har fått lite andra komponenter och ny kretskortslayout och har inte samma barnsjukdomar som Gen. 1. Dock har det inte slussats ut så många av Gen. 2 ännu...

Sök