2465
Sök

Köpråd: hjälp med förslag till första bil?

Drifttekniker VA
580 Inlägg
20 juli 2009
Du har ju Toyota MR2 annars också. Inga effekt monster direkt, 156hk med sugmotorn. Turbon har ju mer men platsar inte i din budget. 156 hästarn är ju ingen rakt fram raket. Men 0-100 på 7,8 sek tycker jag dock inte är dåligt plus att när väl kurvorna kommer är det inte många som hänger på. Eftersom du verkar vilja ha en bränsle snål bil tror jag nog att detta är bästa alternativet.
Några exempel http://www.blocket.se/dalarna/Toyota_MR … =7&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_ … =7&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =7&w=3

Honda CRX Vtec är också ett alternativ 150hk 0-100 på 7,2 sek och drar inte mycket soppa.
http://www.blocket.se/kippan/Honda_crx_ … =7&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Honda_Cr … =7&w=3
http://www.blocket.se/halland/Honda_CRX … =7&w=3
HÄR HAR DU EN RIKTIG PÄRLA http://www.blocket.se/pajala/Honda_crx_ … =7&w=3

30 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
tack för alla tips

men jag undrar en sak vad är skillnaden mellan en Audi coupe B4 och en Audi coupe Quattro?
eller är det samma bil?

mvh matte:P

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 juli 2009
VW Corrado VR6 eller G60 smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

806 Inlägg
20 juli 2009
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
min polares 323 e46 drar 1-1.1 i hård körning sen vet jag inte om den är helt frisk! ang effekt tappningen så är det ju bevisat men men, de va 2 m3or;)  det värsta är ju det att jänkarna har lärt sig göra kurvtagnings bilar nu med

Är det bevisat så borde det inte vara något problem att lägga upp en länk på detta... wink

Jänkarna har alltid varit duktiga på att bygga bilar, på den senaste tiden har de kanske inte riktigt visat detta men de är på gång. Corvette C6 är ett bra bevis på det...

Får väl leta upp den då tror de va bilsport

30 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
tja

jag har bestämt mig för att jag ska köpa som första bil en audi coupe Quattro 2.8E V6 och montera den med en medium stor spoiler

så om ni vill ändra mitt beslut så tala nu eller håll käften resten av era liv

mvh matte

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
lodiseN skrev:
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
min polares 323 e46 drar 1-1.1 i hård körning sen vet jag inte om den är helt frisk! ang effekt tappningen så är det ju bevisat men men, de va 2 m3or;)  det värsta är ju det att jänkarna har lärt sig göra kurvtagnings bilar nu med

Är det bevisat så borde det inte vara något problem att lägga upp en länk på detta... wink

Jänkarna har alltid varit duktiga på att bygga bilar, på den senaste tiden har de kanske inte riktigt visat detta men de är på gång. Corvette C6 är ett bra bevis på det...

Får väl leta upp den då tror de va bilsport

Förtydligande: Tvivlar inte på amerikanarna utan att M3 skulle tappa drygt 10% i drivlinan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

30 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
tack för all hjälp:D

men om jag skulle vilja hota till min audi coupe Quattro lite var ska jag vända mig?

jag tänke i början jag skulle sätta på några snygga fälgar och en spoiler i medium storlek så jag är öppen för alla tips och förslag

mvh Matte

535 Inlägg
3 augusti 2009
Ska nog köpa min första bil snart, och behöver också lite tips. Har högst 20papp att röra mig med. Vill ha en sportig bil, ej kombi, om det nu är möjligt för den summan. Har börjat fundera lite på någon bmw, men hur dyr är skatten ungefär?
http://www.blocket.se/dalarna/BMW_525iX … =6&w=1

Merca kanske? Eller är det bara en tung och slö bil? Snygg inredning verkar det vara iaf.
http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … =6&w=1

Annat förslag på förstabil?
Tack

Motorer utan turbo.....suger!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Ska nog köpa min första bil snart, och behöver också lite tips. Har högst 20papp att röra mig med. Vill ha en sportig bil, ej kombi, om det nu är möjligt för den summan. Har börjat fundera lite på någon bmw, men hur dyr är skatten ungefär?
http://www.blocket.se/dalarna/BMW_525iX … =6&w=1

Merca kanske? Eller är det bara en tung och slö bil? Snygg inredning verkar det vara iaf.
http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … =6&w=1

Annat förslag på förstabil?
Tack

Bmwn är en rolig och välbyggd bil, skatten beror ju på vikten. Har för mig det blir runt 2000:- för den, det finns en tabell på www.autopower.se under "diverse" och "lathundar". För övrigt är Autopower en bra källa för Bmw spekulanter.

E34 är som sagt välbyggd, det vanligaste felet rent allmänt är bus/slutkörda bilar. På ovanstående sida finns en begagnatguide för modellen som tar upp det man behöver veta, rekommenderar dig att ta en titt där.

Om Mercan är slö eller inte beror ju på vilken motor där sitter. Jag är inte så inne på Mercedes modeller/motorer men det är bra och driftsäkra bilar och även lämpliga förstabilar.

Både en Bmw E34 eller en MB 190 är väldigt vettiga köp smile

535 Inlägg
9 augusti 2009
Rquired skrev:
Bmwn är en rolig och välbyggd bil, skatten beror ju på vikten. Har för mig det blir runt 2000:- för den, det finns en tabell på www.autopower.se under "diverse" och "lathundar". För övrigt är Autopower en bra källa för Bmw spekulanter.

Tackar för hjälpen. Länken kan nog bli användbar!

Har för övrigt eventuellt hittat en amazon till bra pris. Kan det finnas en bättre förstabil? Skattebefriand, måste väl vara billigt! smile Sen en trogen gammal b20, dom håller väl för all framtid?
Hur är bensinförbrukningen i en så pass gammal bil?
Förresten, vad ska jag fråga om jag ringer på amman? Är ingen bil expert direkt...
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (9 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Rquired skrev:

Tackar för hjälpen. Länken kan nog bli användbar!

Har för övrigt eventuellt hittat en amazon till bra pris. Kan det finnas en bättre förstabil? Skattebefriand, måste väl vara billigt! smile Sen en trogen gammal b20, dom håller väl för all framtid?
Förresten, vad ska jag fråga om jag ringer på amman? Är ingen bil expert direkt...

Skattebefriad innebär dels ingen skatt, dels brukar försäkringen bli löjligt låg när bilen blir veteran. Tekniken är skottsäker och där är inte mycket som kan gå sönder, och om nått händer kan man fixa det mesta själv om man bara är lite händig. En så gammal bil drar ju en del, men trots detta så kommer det bli en skitbillig bil att äga jämfört med det mesta "nytt" du kan hitta.

Vad du ska fråga om? Tja det är ju det du inte vet helt enkelt tongue

Kolla upp om bilen är skattad/besiktigad på tex. https://www21.vv.se/fordonsfraga/ Annars pruta, en nybes veteran rullar två år till nästa bes. Fråga sedan om övrigt skick etc

Den enda nackdelen med en veteran som förstabil är om det händer något, aldrig kul att smälla men ännu tråkigare i en sådan gammal häck smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:

Vad är det för årsmodell? B20 kom -68(?) men många äldre har den eftermonterad.
Det uppenbara är såklart rost på en Amazon, balkar/kaross är en sak men rost tex runt tanken kan var knepigare att laga.
Till skillnad från vad alla tror så är inte Amazonen någon billig bil att äga längre om den behöver lagas, plåten kostar skjortan och det går inte längre att hitta alla slitdelar på Mekonomen etc. Man är utlämnad till ett par, tre företag som har monopol på grejerna.

Det är stooor skillnad på hur lätt det är att hitta delar. Äldre än -65 så är man låst till originalmånglarna.

En B20 i hyfsat skick med manuell ska inte dra mer än 0.8 så den är ganska snål. Motorn är ju det som fortfarande är relativt billigt att pula med.

För övrigt är en Amazon inte bara en bil utan en livsstil. Det är aldrig fel med en Amazon!
Senast redigerat av caromania (9 augusti 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
caromania skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Vad är det för årsmodell? B20 kom -68(?) men många äldre har den eftermonterad.
Det uppenbara är såklart rost på en Amazon, balkar/kaross är en sak men rost tex runt tanken kan var knepigare att laga.
Till skillnad från vad alla tror så är inte Amazonen någon billig bil att äga längre om den behöver lagas, plåten kostar skjortan och det går inte längre att hitta alla slitdelar på Mekonomen etc. Man är utlämnad till ett par, tre företag som har monopol på grejerna.

Det är stooor skillnad på hur lätt det är att hitta delar. Äldre än -65 så är man låst till originalmånglarna.

En B20 i hyfsat skick med manuell ska inte dra mer än 0.8 så den är ganska snål. Motorn är ju det som fortfarande är relativt billigt att pula med.

För övrigt är en Amazon inte bara en bil utan en livsstil. Det är aldrig fel med en Amazon!

Men inte ens dessa tre kan ta hur mycket som helst betalt för såpass enkla grejer? Och jag skulle gissa på att dessa grejer håller länge och är enkla att byta, även det ett tecken på låga ägandekostnader? smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2009
Nya slitdelar hittar man inte så lätt hos entusiaster. Jag har haft en Amazon i 20 år så jag ser mig själv som mer eller mindre expert på bilen och delarna till den då jag var just en sån entusiast. Jag har varit på ett hundratal veteranbilsmarknader och det är väldigt sällan man hittar någonting till en Amazon numera som inte är skrot.

535 Inlägg
10 augusti 2009
Om man tänker amazonen så tycker jag det verkar finnas väldigt många reservdelar på blocket. Dom är ju rätt vanliga ändå, så det borde väl gå att hitta delar bara man letar lite.

Rost runt tanken kanske är lite svårt. Eller sitter tanken synligt på dom?
Denna amman är det. *länk*

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2009
Den bilen du länkar till är en prydlig ganska sen modell, bättre än så hittar du inte. De senaste (efter -65) har bättre chassie och delarna är något enklare att få tag på. Jag tycker du ska slå till! De är betydligt mer körbara än före -65 så den där kommer du verkligen kunna använda.
Bilen ser ut att vara i ett hyfsat originalskick, åtminstone yttre sett. Jag tycker absolut att du ska planera att behålla den så om du köper. Tyvärr är det just det som är dyrt, att hålla den i originalskick.

Ang reservdelar på Blocket så ja visst det finns, men de delarna är ofta sånt som folk hittat i sina lador och på vinden.

535 Inlägg
10 augusti 2009
caromania skrev:
Den bilen du länkar till är en prydlig ganska sen modell, bättre än så hittar du inte. De senaste (efter -65) har bättre chassie och delarna är något enklare att få tag på. Jag tycker du ska slå till! De är betydligt mer körbara än före -65 så den där kommer du verkligen kunna använda.

Låter bra!
Har ringt runt lite och min bror kunde följa med och titta på den. Enda problemet är att jag inte får tillgång till banken för att ta ut pengar idag.. Måste låna pengar. Men förhoppningsvis blir den min! big_smile
Edit: Den var troligtvis redan såld.. Dom verkar väldigt eftertraktade amazonerna.
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (10 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
caromania skrev:

Låter bra!
Har ringt runt lite och min bror kunde följa med och titta på den. Enda problemet är att jag inte får tillgång till banken för att ta ut pengar idag.. Måste låna pengar. Men förhoppningsvis blir den min! big_smile
Edit: Den var troligtvis redan såld.. Dom verkar väldigt eftertraktade amazonerna.

Tråkigt, men jag tror en veteran kan vara en bra förstabil. Bara att leta där finns en massa andra roliga, Volvo PV, Amazon, gamla Opel, Bmw 1602/1802 etc smile

535 Inlägg
10 augusti 2009
Det finns en PV här i byn annars som jag troligtvis skulle få köpa. Tycker dom ser lite "tantiga" ut bara. Det skulle vara bra med en bil som inte sjunker så mycket i värde under tiden jag äger den.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Det finns en PV här i byn annars som jag troligtvis skulle få köpa. Tycker dom ser lite "tantiga" ut bara. Det skulle vara bra med en bil som inte sjunker så mycket i värde under tiden jag äger den.

Rätt veteran stiger snarare i värde så länge du vårdar den smile

Sök