Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

IROC skrev:

MrTobias skrev:

Xtravagant skrev:
Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

Vart får du dina fakta ifrån? Vilken 23åring har bara trafik på en bil för 1,5milj ny?

Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

discokapten skrev:

MrTobias skrev:

Försäkringsbolagen vill inte ha kunder som har betalningsanmärkning för de är oftast dåliga betalare. Så de flesta bolagen har börjat med påslag på premien på ca 100%

I call bullshit om du inte ger mig källa, för det är nämligen såhär att trafikskadeföreningen går in och pröjsar försäkringspremien och sen kräver den av dig om du inte betalar.

Har du en betalningsanmärkning hör du till en grupp som är "högrisk" för skador. precis som ungdomar.

Fel. Trafikförsäkringspremien räknas precis som halv och helförsäkring, vilken bil, ålder, kön, vart du bor och betalningsanmärkning.

Fel igen. Du kör inte bil sämre för att du har betalningsanmärkning. Du är bara en sämre betalare statistiskt sett.

volvoentusiasten
18 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Herregud vad många sådana här försäkringstrådar det dyker upp om skenförsäkringar m.m?

Alla i riskgruppen bara klagar, ingen kommer med en idé om hur finansieringen ska lösas förutom att "någon annan ska betala" men är inte villiga själv att betala.  Hållbart argument?

Ska vi alla som försäkringstagare gå ihop och betala kollektivt så att vissa personer ska få chansen att köra som krattor och orsaka olyckor eller ska de betala för sig själva?

Vad säger ni om att avveckla hela försäkringssystemet UTOM trafikförsäkringen?
Kör du sönder din bil så synd, betala det själv.

snaku
18 juli 2009 · 155 Inlägg

bmw M5 e34 helförsäkring: 12500 kr / året på mig 20 år man i småstad. Boende i hyresrätt utan garage.

Allt handlar om att hitta rätt försäkringsbolag! Priserna spänner mellan 40 och 12 500 kr. Då gjorde jag bara en snabbare jämförelse.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 juli 2009 · 1 948 Inlägg

linuslinje skrev:
Herregud vad många sådana här försäkringstrådar det dyker upp om skenförsäkringar m.m?

Alla i riskgruppen bara klagar, ingen kommer med en idé om hur finansieringen ska lösas förutom att "någon annan ska betala" men är inte villiga själv att betala.  Hållbart argument?

Ska vi alla som försäkringstagare gå ihop och betala kollektivt så att vissa personer ska få chansen att köra som krattor och orsaka olyckor eller ska de betala för sig själva?

Vad säger ni om att avveckla hela försäkringssystemet UTOM trafikförsäkringen?
Kör du sönder din bil så synd, betala det själv.

Det du säger är sant... MEN tycker att det borde finnas ett visst system för ungdomar, eftersom att ungdomar generellt sett inte har mycket pengar(speciellt inte under nuvarande lågkonjuktur),

t.ex att om du är under en viss ålder.. säg 25 eller något.. så borde vanliga bilar och sportbilar osv, kosta mycket pengar...  eftersom att mycket hk i en ungdoms händer= stor risk!  men att man har en gräns på att om du under denna gränsåldern har en bil med typ, max 60hk, får en slags undomsrabbat då dessa bilar i regel inte inbjuder till att gasa som fan...

japanarna har ett liknande system som då gäller alla och det är med deras "Kei Cars" eller "K-cars" som det också kallas... dem har billigare skatt och försäkring, samt tullavgifter osv, om jag inte minns fel.. dock så har dem ganska hårda regler om hur de får vara utformade...

storleken får vara MAX: 3,4m långa, 1,48 breda och 2m höga...

Motorn får vara på max 660cc och ha en maxeffekt på 63hk...

alltså så är t.o.m nissan micra för stor för att klassas som en sådan bil... dock så tror jag smart kan klassas som k-car...

Borde kanske vara något att införa i sverige då diverse myndigheter borde bli glada, miljönissarna blir glada för att dem inte släpper ut lika mycket avgaser... och polisen för att dem inte går så fort... kan tänka mig att dem gör max 150 om man har tur tongue

här finns en länk för er som vill veta mer om K-cars...

http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car

Senast redigerat av AcesHigh666 (18 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rushman Evolution Garage
18 juli 2009 · 1 299 Inlägg

Nikel skrev:
Vinner jag pris nu när jag säger att jag betalar 696 kr i månaden i trafikförsäkring på skylinen?

kolla runt lite när jag skulle försäkra skylinen å de va nåra fommar som ville ha 46800:-/året i helförsäkring på mig

Sky´s the limit...
volvoentusiasten
18 juli 2009 · 4 005 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

linuslinje skrev:
Herregud vad många sådana här försäkringstrådar det dyker upp om skenförsäkringar m.m?

Alla i riskgruppen bara klagar, ingen kommer med en idé om hur finansieringen ska lösas förutom att "någon annan ska betala" men är inte villiga själv att betala.  Hållbart argument?

Ska vi alla som försäkringstagare gå ihop och betala kollektivt så att vissa personer ska få chansen att köra som krattor och orsaka olyckor eller ska de betala för sig själva?

Vad säger ni om att avveckla hela försäkringssystemet UTOM trafikförsäkringen?
Kör du sönder din bil så synd, betala det själv.

Det du säger är sant... MEN tycker att det borde finnas ett visst system för ungdomar, eftersom att ungdomar generellt sett inte har mycket pengar(speciellt inte under nuvarande lågkonjuktur),

t.ex att om du är under en viss ålder.. säg 25 eller något.. så borde vanliga bilar och sportbilar osv, kosta mycket pengar...  eftersom att mycket hk i en ungdoms händer= stor risk!  men att man har en gräns på att om du under denna gränsåldern har en bil med typ, max 60hk, får en slags undomsrabbat då dessa bilar i regel inte inbjuder till att gasa som fan...

japanarna har ett liknande system som då gäller alla och det är med deras "Kei Cars" eller "K-cars" som det också kallas... dem har billigare skatt och försäkring, samt tullavgifter osv, om jag inte minns fel.. dock så har dem ganska hårda regler om hur de får vara utformade...

storleken får vara MAX: 3,4m långa, 1,48 breda och 2m höga...

Motorn får vara på max 660cc och ha en maxeffekt på 63hk...

alltså så är t.o.m nissan micra för stor för att klassas som en sådan bil... dock så tror jag smart kan klassas som k-car...

Borde kanske vara något att införa i sverige då diverse myndigheter borde bli glada, miljönissarna blir glada för att dem inte släpper ut lika mycket avgaser... och polisen för att dem inte går så fort... kan tänka mig att dem gör max 150 om man har tur tongue

här finns en länk för er som vill veta mer om K-cars...

http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car

Tack!

Äntligen ett vettigt förslag!

Dock undrar jag över några saker. Menar du att de som ingår i riskgruppen och har ett dyrt fordon ska även köpa ett K-car för att sänka premien? Borde inte detta ÖKA kostnaderna eller har jag missuppfattat det?

Vad är poängen med detta, att folk ska köpa miljövänligare bilar och förhoppningsvis kör försiktigare och att försäkringsbolaget hoppas att man väljer 60hästars bilen istället för 600 hästars bilen när man är ute o kör?

Ska läsa på lite om detta, det var intressant!

IROC
20 juli 2009 · 88 Inlägg

MrTobias skrev:

IROC skrev:

MrTobias skrev:

Xtravagant skrev:
Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

Vart får du dina fakta ifrån? Vilken 23åring har bara trafik på en bil för 1,5milj ny?

Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

discokapten skrev:

I call bullshit om du inte ger mig källa, för det är nämligen såhär att trafikskadeföreningen går in och pröjsar försäkringspremien och sen kräver den av dig om du inte betalar.

Har du en betalningsanmärkning hör du till en grupp som är "högrisk" för skador. precis som ungdomar.

Fel. Trafikförsäkringspremien räknas precis som halv och helförsäkring, vilken bil, ålder, kön, vart du bor och betalningsanmärkning.

Fel igen. Du kör inte bil sämre för att du har betalningsanmärkning. Du är bara en sämre betalare statistiskt sett.

Och dom kör även sämre statistiskt sett.

Germax
21 juli 2009 · 12 086 Inlägg

IROC skrev:
Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

Det säger du? Har du någonsin försäkrat något över huvudtaget?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 juli 2009 · 3 404 Inlägg

linuslinje skrev:
Vad säger ni om att avveckla hela försäkringssystemet UTOM trafikförsäkringen?
Kör du sönder din bil så synd, betala det själv.

Självklart bör det vara så och är såvida du inte har helförsäkring. Jag skulle bara haft trafik på min om det inte fanns lösaktiga typer som tycker om att förstöra och sno andras grejjer mad

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
945TurboMS
21 juli 2009 · 261 Inlägg

Fösäkringar är jävligt roliga lol  Har på 5års tid gjort av med 7 bilar..  ALLTID haft dom skrivna på mig själv!
Det roliga var väl att en 945 turbo -93 var billigare än en 244 gl -85 hmm  Ägdes samtidigt, trafikförsäkrade i samma bolag roll
Gav väl ca 2000kr om året för den sista bilen, en 740 gl -90
Det billigaste är ändå moppen, som kostar 1300kr om året trafikförsäkrad big_smile Men då får ingen under 18år köra med den lol

Har man inte råd att försäkra en bil, så har man inte råd att äga den.. Och då ska man heller inte köpa en sån bil

deempan Avstängd
21 juli 2009 · 126 Inlägg

tezzzy skrev:
Visst det är vi unga som sägs vara farligast på gatorna det är därför försäkringen är dyrare för oss under 26 år (har jag för mig ålder är?)
Men kan dem verkligen ta mer än dubbelt för samma bil?
Min bror har en Mazda 3 och betalar 233:-/mån och när jag kollade upp hur mycket jag skulle få betala för bilen skulle jag få betala ca 1300:-

Den bilen jag ska köpa "Toyota MR2" kostar  3 304 kr/mån för bara försäkring... Sjukt ändå.. Men visst sånna är reglerna men att ta så mycket mer betalt är rena rånet för oss unga..

SANT fan inte rätt !!!!

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 juli 2009 · 1 778 Inlägg

Tycker dom borde kolla på polisens register istället för ålder, ett ex. Min kompis och hans 4 år äldre bror har haft körkort nästan exakt lika länge, båda har en bmw 328 av samma årsmodell, samma bolag, bor i samma område båda har garage, alltså samma förutsättningar. MEN den äldre brodern har ungefär halva priset på sin försäkring mot sin yngre bror. Och då har den äldre brodern med det låga priset haft indraget kort och fått ett antal bötes lappar, men hans yngre bror har helt rent register. Men betalar ändå bara hälften av vad hans yngre bror gör endast pga åldern. Det tycker jag är lite fel.
Och jag själv har "min" bil skriven på far, jag hade fått betala 38.562kr/år, genom pappa kostar den 4.822kr/år!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
21 juli 2009 · 1 659 Inlägg

Jag har för mig att man hörde när man växte upp att försäkringen var billigt från början men Om man smällde så vart det dyrare.
Det lät ju vettigt tycker jag om det nu var så tongue
Någon äldre nisse som vet om jag drömt eller om det faktiskt var så?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
IROC
21 juli 2009 · 88 Inlägg

JapMax skrev:

IROC skrev:
Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

Det säger du? Har du någonsin försäkrat något över huvudtaget?

????

Jag har mycket försäkrat men då helförsäkrat.

ekelund88
21 juli 2009 · 2 656 Inlägg

Negeren skrev:
Danmark er det dyreste land i Norden at eje bil. Registreringsafgifter?

Volvo C30 i Sverige, knap 200.000,-. svenske kroner.

I Danmark, 450.000,-. DANSKE kroner! :o



Og forsikringer er også dyrere sad


Sverige er et dejligt land!


Edit: Typo.

och andra sidan tjänar ni runt 30% mer och i många fall mer än de än oss svenskar ..

Germax
21 juli 2009 · 12 086 Inlägg

IROC skrev:

JapMax skrev:

IROC skrev:
Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

Det säger du? Har du någonsin försäkrat något över huvudtaget?

????

Jag har mycket försäkrat men då helförsäkrat.

Försäkringsbolagen baserar sina priser på statestik. Vissa bilar är inblandade i fler olyckor än andra, sånna får högre premier. Sen finns det givetvis flera faktorer som spelar in.

Senast redigerat av JapMax (21 juli 2009)

Ellertz Norrlänning
22 juli 2009 · 1 453 Inlägg

Försäkringsbolagen får skylla sig själv att folk har bilen skriven på föräldrarna när dom gör det mer eller mindre omöjligt för oss unga att ha bilar...   ja skulle fått betala 2400 kr/månaden på en V70 Diesel. Sjukt!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
GolfIIIVr6
22 juli 2009 · 187 Inlägg

Jag tycker alla bolag e dumma i huvet endå..
De gör ju endå allt för att slippa betala... spelar fan ingen roll om man gjort precis allt rätt..

Jag hade parkerat min bil i stan och var o käkade... När jag kom tillbaka så stog bilen o blinka och min front var repig, vikmärken i..
på IF frågade dem om jag hade vittnen som kunde styrka detta?

Och eftersom jag inte hade det skulle de ta de på vagnskadeförsäkringen typ = samma sak som om jag krockat skiten ?  (Helförsäkrad)


Billigast är tyvärr inte alltid bäst, uppenbarligen inte några av de dyra heller =/

RGH
22 juli 2009 · 134 Inlägg

JapMax skrev:
Min 540 kostar 29412kr om året helförsäkrad på mig.

Min kostade över 50000kr på mig. Jag skrev över den på far..

BMW 318iS "T" (1990)
MrTobias
22 juli 2009 · 1 297 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
Jag tycker alla bolag e dumma i huvet endå..
De gör ju endå allt för att slippa betala... spelar fan ingen roll om man gjort precis allt rätt..

Jag hade parkerat min bil i stan och var o käkade... När jag kom tillbaka så stog bilen o blinka och min front var repig, vikmärken i..
på IF frågade dem om jag hade vittnen som kunde styrka detta?

Och eftersom jag inte hade det skulle de ta de på vagnskadeförsäkringen typ = samma sak som om jag krockat skiten ?  (Helförsäkrad)


Billigast är tyvärr inte alltid bäst, uppenbarligen inte några av de dyra heller =/

Har du någon gång tittat i ett villkorshäfte? Uppsåtlig skadegörelse går alltid på vagnskadan. Hade du haft halvförsäkring hade du fått betala allt själv. Det är inte alla bolagen som är "dumma i huvet".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang