3210
Sök

Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

831 Inlägg
22 juli 2009
Helt ärligt resultatet av att ni som skenförsäkrar era jävla bilar på era föräldrar blir att vi vanligt folk får betala en förmögenhet för våra försäkringar. Ni kommer undan med tusenlappar när ni krockar era "farsan betalar bilar" men vi fyller igen era sparade tusenlappar.

Idioter.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
Jag trodde mass-bestraffningar var förbjudna, men försäkringsbolagen straffar hela svenska folket under 26 år och över 18 med bil. tongue
Senast redigerat av TurbOla (22 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

///R-Rated
523 Inlägg
22 juli 2009
Själv betalar jag 1700 i månaden på m3:an. Under 25, så inte så farligt, men visst är det löjliga priser...

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

1 803 Inlägg
23 juli 2009
Ompa2000 skrev:
CrilleD skrev:
Helt ärligt resultatet av att ni som skenförsäkrar era jävla bilar på era föräldrar blir att vi vanligt folk får betala en förmögenhet för våra försäkringar. Ni kommer undan med tusenlappar när ni krockar era "farsan betalar bilar" men vi fyller igen era sparade tusenlappar.

Idioter.

Bra att du själv står på din egen bil, starkt jobbat! Då förutsätter jag dock att du har jobb, alternativt är snuskigt rik.

Jag studerar, och att betala hutlösa mängder pengar bara för en försäkring känns då inte riktigt bra.

Visst, kanske borde jag inte ha bil då säger några. Men nu råkar detta vara min hobby och om det helt plötsligt fungerar hur bra som helst, bara min Far står som försäkringstagare, varför inte?

Tycker som någon sa tidigare att försäkringsbolagen får skylla sig själva, med de premier som finns idag är det nästan (men inte för alla tydligen) omöjligt att ha bil som ung. Men detta är bara min åsikt, jag tycker som sagt att det är väldigt starkt jobbat av alla er som faktiskt betalar er egen försäkring. Men klanka inte ner på oss inte lika lyckligt lottade då!

Mvh Ompa

Man får ju välja bil efter plånbok helt enkelt!
Det är med bilar som med allting annat, man får nöja sig med vad man har råd att betala för...

Vad det gäller försäkringar, det är den huvudsaklige brukaren som skall stå för bilen (med allt vad detta innebär) och det är den som har ett ekonomiskt intresse i bilen som skall anses vara ägare.
Står bilen på far med sonen brukar bilen och man bor på samma adress så kanske det kan ses som en förmildrande omständighet, men en sak bör man ta hänsyn till och det är att man kan vid skada bli tvingad att visa upp kvitto på bilen (vems namn står på kvittot?), det kanske kan gå så långt att FB vill gå igenom ev kontohändelser (för att veta VEM som betalt bilen) för att utröna vem som har ett ekonomiskt intresse i bilen och som skall anses vara ägare/brukare. Stämmer då inte uppgifterna ihop så kan man bli helt utan ersättning vid skada och det är väl kanske inte helt roligt...

Och det här med att försäkringsbolaget "får skylla sig själva", hur får ni ihop det egentligen!??
FB vill ha tillbaks pengar som dom får lägga ut på skador (vinstdelen för bolaget ska man inte heller glömma) och det plockar dom då in på höjda premier på bilar/folk som i statistiken visar sig vara mest drabbade. Betalar då inte riskgruppen sin egna premier innebär det ju att FB inte får in de slantar som det egentligen skulle ha vilket i sin tur leder till höjda premier och kanske lägre ersättningar till oss andra som sköter oss och som själva står för kostnaderna.
Så det är INTE FB som drabbas utan det är vanligt folk som är ärliga som drabbas utav FB höjda kostnader tack vare alla som skenförsäkrar sina bilar...

///R-Rated
523 Inlägg
29 juli 2009
Kunde inte skrivit det bättre själv! wink

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder

///R-Rated
523 Inlägg
29 juli 2009
Xtravagant skrev:
Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

Zatan, kollade vad m3 kostade där, 13 346  SEK / år!
Nu betalar jag 19 200 hos trygghansa. Det blir nog att kolla på detta lite närmare.
De hade riktigt dåliga öppetider men vad gör det smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder

88 Inlägg
29 juli 2009
Atava är ingen försäkring för oss här på Garaget.

Då dom endast ersätter bilen och sådan utrustning som fordonet seriemässigt kunde levereras med i samband med tillverkningen.

Normal utrustning som hör till och finns i eller på fordonet.

Däckmontör
88 Inlägg
29 juli 2009
Min 540ia kostar på mig hos Atvas försäkringsbolag 8799Kr/år i Helförsäkring (1500mil/år och lägsta självrisk.) med alla tillbehör.
Ska nog byta bolag ja....
Senast redigerat av Volvator (29 juli 2009)

123 Inlägg
29 juli 2009
thats life love it or hate it :S

OEM <3
6 957 Inlägg
3 augusti 2009
Kan nån berätta en förklaring till mig om det här:

Sitter och surfar på blocket om tänkbara bilar som efterträdare till nuvarande bilen.
Kikat på Nissan 350Z, Honda S2000, VW Golf R32 DSG -06 och ngn enstaka bil till
men dom 3 nämnda ligger högst upp på listan då dom är prisvärda bilar idag smile

Man kan ju skriva in sitt personnr. i en If.s ruta till höger och har man tur så får man
fram ett pris, detta gör jag alltid och jag testar även med min flickväns personnr.
för skojs skull.

Ex:

En R32 -06 kostar på mig 11744kr helf./helår medans den på
min flickvän kostar 5641kr helf./helår tongue

Vrf detta? jag är 22 år gammal iår och hon är 20 år gammal iår,
hon har inget körkort (kommer i höst) men det kan väl knappast påverka försäkringen?
Tittar jag på en annan R32 -06 så kostar den helt plötsligt 14301kr på mig..knepigt? hmm

Skrämmande fakta: Nissan 350Z GT -04, på mig: 43076kr (!!!) sad På tjejen: 16820kr.

När börjar försäkringen komma ner i rimliga kostnader, 24-25år?
Bilen vill jag ha ståendes på mig, det är ju min bil och jag bor inte hemma så det
skulle aldrig falla mig in att skenförsäkra den!

Mvh

OEM <3

NissanMotorsport
3 augusti 2009
2500 kr i månaden för min nissan.. är 21 och har hel.. bor i hus och har garage.. lite väl saftigt men helt klart värt..

682 Inlägg
3 augusti 2009
tongue 5.5papp på min mazda trafikförsäkring/år, villa > via länsförsäkringar.

inte så farligt tongue

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
Bjork skrev:

Sitter och surfar på blocket om tänkbara bilar som efterträdare till nuvarande bilen.
men dom 3 nämnda ligger högst upp på listan då dom är prisvärda bilar idag smile

Man kan ju skriva in sitt personnr. i en If.s ruta till höger och har man tur så får man
fram ett pris, detta gör jag alltid och jag testar även med min flickväns personnr.
för skojs skull.

Ex:

hon har inget körkort (kommer i höst) men det kan väl knappast påverka försäkringen?
Tittar jag på en annan R32 -06 så kostar den helt plötsligt 14301kr på mig..knepigt? hmm

Skrämmande fakta: Nissan 350Z GT -04, på mig: 43076kr (!!!) sad På tjejen: 16820kr.

Bilen vill jag ha ståendes på mig, det är ju min bil och jag bor inte hemma så det

Mvh

Har du ens läst tidigare inlägg?

Statistiken säger att många (ej alla) killar under 25 kör mer riskfyllt än tjejer under 25. Punkt slut.

Ska vi ha ett demokratiskt system där de som kör som krattor får göra det och så betalar vi andra för kalaset, eller ska den riskgruppen betala för det själva? Gissa vad 90% röstar på..?

Visst är det hårt, och kan kännas orättvist, speciellt om man inte kör på det sättet som man klassas inom, men nu är systemet såhär.

Kan den andra R32an du kollade på möjligtvis vara import?

642 Inlägg
4 augusti 2009
IROC skrev:
Atava är ingen försäkring för oss här på Garaget.

Då dom endast ersätter bilen och sådan utrustning som fordonet seriemässigt kunde levereras med i samband med tillverkningen.

Normal utrustning som hör till och finns i eller på fordonet.

Är det verkligen så, stod i villkoren att eftermonterad ljud -och bildutrustning till ett värde upp till 15000 ersätts vid inbrott. Dags och byta försäkringsbolag om de hycklar om det då man har en hel del ljud i sin kärra.

OEM <3
6 957 Inlägg
4 augusti 2009
linuslinje skrev:
Bjork skrev:

för skojs skull.

Ex:

Mvh

Har du ens läst tidigare inlägg?

Statistiken säger att många (ej alla) killar under 25 kör mer riskfyllt än tjejer under 25. Punkt slut.

Ska vi ha ett demokratiskt system där de som kör som krattor får göra det och så betalar vi andra för kalaset, eller ska den riskgruppen betala för det själva? Gissa vad 90% röstar på..?

Visst är det hårt, och kan kännas orättvist, speciellt om man inte kör på det sättet som man klassas inom, men nu är systemet såhär.

Kan den andra R32an du kollade på möjligtvis vara import?

Jo tack jag har läst både här och där men sån jävla skillnad..fy fan..

Kollade upp R32:orna och den sista var import, inget för mig.
Går det att köpa en bil svensksåld så köper man en big_smile

OEM <3

1 297 Inlägg
9 oktober 2009
Bjork skrev:

för skojs skull.

Ex:

Mvh

Den är billigare på henne för att du är inte så bra som du tror på att köra bil, medans hon är betydligt bättre än du tror smile

3 182 Inlägg
9 oktober 2009
det bygger på vart du bor med.

Ljudbyggare
170 Inlägg
9 oktober 2009
jesper_NA skrev:
tongue 5.5papp på min mazda trafikförsäkring/år, villa > via länsförsäkringar.

inte så farligt tongue

Jämför inte morötter och tomater nu. Helförsäkring gentemot trafik. Varsin ände av skalan ju. Tror att min galant borde väga in på samma trafik. Men nu ligger den på 18000 om året. Ville/Garage/Landet/23. Via If, kanske lite dyrare än någon annanstans. Men det kan det vara värt. If är bra och de har vunnit mitt förtroende.

pnorberg
9 oktober 2009
Mangisen skrev:
joakim89 skrev:
Har aldrig haft en enda försäkring på mig själv alltid morsans eller farsans.
kostar bara en tredjedel eller en fjärde del så ni kan ju lista ut varför

Det är när du krockar som det blir problem, de kan i värsta fall neka dig ersättning helt om de kommer på dig.. Hänt en polare och sedan har hans bilar alltid stått på honom själv

Betalar själv 6500 om året i helförsäkring på saaben (27 år)..
Hade jag inte haft råd å betala så hade jag ju inte köpt turbo modell

Är lite förvånad över din försäkring ändå, tyckte du hade lite dyr för när jag kollade en likadan bil på mitt namn så kostar helförsäkring 5546 kr, 1000-lappen billigare och jag är 25 år, på väg och fylla 26.
Mycket beror klart på vilket försäkringsbolag man har och vart man bor.

Men ni som klagar, bit ihop, köp en billigare bil med låg premie de första åren eller kör på trafik och hoppas på att ni inte skapar någon olycka eller är med om stöld. Premien är bra och bygga upp, idag kan jag helförsäkra vissa bilar för mellan 2000-2500kr.

Vi alla går igenom samma skit och tyvärr är det så men statistiken säger även att yngre är med om olyckor, sen ska man inte gå och tro att "det händer inte mig", har ni skenförsäkrat eran bil, en olycka är framme och fusket kommer fram så kommer det mest troligen stå er dyrare än om ni hade bilen försäkrat på erat namn.
Det är värt och tänka på dessa saker.

2 982 Inlägg
9 oktober 2009
ja ligger på 2000/månaden helförs med extra allt på min pärla.'
ligger även på 800/månaden på min S80-08. dock är det endast så lågt pga nybilsgaranti etc.
25år, sthlm, villa, lugn förort, parkerad på egen tomt

Nyaste forumtrådarna

Sök