Hejsan! Funderar på att göra ett lite basbygge. Min fråga vilket steg som är de bästa valet om jag vill driva denna bas till max. Eller om något av dessa steg orkar driva det till max?
Har ingen erfarenhet av just dessa saker. Men om man nu skall gå efter vad som står i spec. så är båda stegen för klena för att driva basen fullt ut.
hmm hade mds steget och denna bas förut. Dunkade men fick inte alls ut max. Funderar p ådenna bas igen och undrar om de hae varit bättre att köpa JBL steget istället. För JBÖ steget driver 2 JBL 15" utan problem skriver många. Kanske ska skippa ms basen och gå på en Grövre JBL bas istället då?
Läs ditt PM.. PS kompis har en JBL bas till salu oxå..hehe.
om jag ska drivaen bas med dubbla spolar på JBL steget är de bätre då om dne har 2 4oms spolar än 2 oms spolar? Elelr kan steget bara driva basar med en spole?
Läs ditt PM.. PS kompis har en JBL bas till salu oxå..hehe.
om jag ska drivaen bas med dubbla spolar på JBL steget är de bätre då om dne har 2 4oms spolar än 2 oms spolar? Elelr kan steget bara driva basar med en spole?
japp helt rätt. om du på JBL steget ska driva en bas med dubbla spolar och vill få ut max av steget så är det 2x4ohm som gäller.
Näste fråga är. Om ett steg lämnar 700watt vid 2ohm. Hur vet man om basen går att drivas med just de steget? De brukar ju stå vad max watten är men inte minumum watt för att basen ska funka?
Är ett vettigt val då din bas är på 800rms och steget lämnar 1000wrms vilket är lite i överkant men hellre lite för mycket än lite för lite då det är mer risk att saker går sönder.
Lånar tråden. Har ett par MDS Audiophile 1290-Power basar. Har googlat och enligt någon på ett annat forum så ska basen vara på: Watt: 700 W Watt rms: 350 W
På baksidan av basarna står det dock 500watt? Så jag vette f*n.... Iaf, har ni några tips på bra steg som skulle passa? Gärna begagnade för en billig slant.
Står det nånting om RMS Watt på magneten eller står det bara 500Watt? Annars så får du nog utgå från att dom tål 350Wrms vardera och leta steg utefter det. Vad är det för impedans på dom?
Tujbo, blir inte det där steget lite väl? Det behöver absolute inte vara något värstingsteg, jag är inte kräsen. Billigare än 2papp. Det här kom ut igår på blocket. http://www.blocket.se/goteborg/Slutsteg … =6&w=3. Men det kanske är för klent istället. Bra pris iaf.
Det steget räcker nästan till en bas. Om det nu är som tujbo säger att det är enkelt 4Ohms spole på dom basarna så bör du ha ett steg som lämnar 700Wrms eller mer i 2Ohm.
Var du inne på något opel forum? Tror vi var på samma. Vet dock inte om det går att lita på det där om det nu står 500watt på basen. Vad tror ni om ett MDS gp800 steg? 850watt RMS i 2ohm tror jag.
Fler tips mottages gärna så jag har något att leta efter på blocket.
Annars vet jag ett 4 kanals som bryggat ger 2*200watt. Det kommer ju inte palla att maxa basen, mer är det tillräckligt? Det hade varit bra om det "dög" då jag får alla kablar som behövs med i köpet.
Annars vet jag ett 4 kanals som bryggat ger 2*200watt. Det kommer ju inte palla att maxa basen, mer är det tillräckligt? Det hade varit bra om det "dög" då jag får alla kablar som behövs med i köpet.