Vilka bilar är sportbilar?

Rushman Evolution Garage
23 september 2007 · 1 299 Inlägg

En sportbil defineras väl mest av bilens prestanda och utseende?
Personliga körsättet är helt oviktigt...
tycker inte antalet hästkrafter har med saken att göra, då de finns bilar med 500hp som inte är sportbilar, och bilar med drygt 100hp som är sportbilar.

Sky´s the limit...
Rojpen
23 september 2007 · 2 230 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Hur är det med Lancia delta integrale??
Jag själv tycker att den absolut är en sportig liten Leksak smile

den bilen är nog fan svår att klassa den.. men ja den är ju mer sport än familj iaf. men jag skulle nog dra den mera åt rally hållet, bara för att den har varit gansak stor i rally världen:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
23 september 2007 · 5 042 Inlägg

Rojpen skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Hur är det med Lancia delta integrale??
Jag själv tycker att den absolut är en sportig liten Leksak smile

den bilen är nog fan svår att klassa den.. men ja den är ju mer sport än familj iaf. men jag skulle nog dra den mera åt rally hållet, bara för att den har varit gansak stor i rally världen:)

joo den har ju vart mycket i rallyt.
Men den bilen har ju prestandan som en sportbil har med hmm  ?
tongue

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (23 september 2007)

C H E V R O L E T <3
-Jonten- Hopplare
23 september 2007 · 104 Inlägg

hehe bra svar på min fråga wink men sökte på google på ordet sportbil. Första tfäffen= Corvette sverige. Andra träffen= Hyundai. big_smile detta tolkar jag som att gränsen mella en sportbil börjar vid allt som är bättre än hyundai och det som är en supersportbil är bilar som är bättre än corvette... Bilar som inte är sportbilar= Lada? modped Bilar? Det finns inte såmycket mer sämre än hyundai wink men å andra sidan så är det många skaer som är bättre än corvette tongue

Lika lyckat som Melle mels comeback
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
23 september 2007 · 5 042 Inlägg

-Jonten- skrev:
hehe bra svar på min fråga wink men sökte på google på ordet sportbil. Första tfäffen= Corvette sverige. Andra träffen= Hyundai. big_smile detta tolkar jag som att gränsen mella en sportbil börjar vid allt som är bättre än hyundai och det som är en supersportbil är bilar som är bättre än corvette... Bilar som inte är sportbilar= Lada? modped Bilar? Det finns inte såmycket mer sämre än hyundai wink men å andra sidan så är det många skaer som är bättre än corvette tongue

HAHA lol lol

C H E V R O L E T <3
D-No Avstängd
23 september 2007 · 658 Inlägg

Aerodynamik skrev:

BEATNIK skrev:

azathoth skrev:

En miata är en riktigt klassisk öppensportbil ja till och med urtypen.

det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

Jag tycker Miata, S2000 och Audi TT är lite hårfrisörske bilar allihop. roll

Haha...ja personligen kan inte jämnföra S 2000 med en Miata lr en TT...

S2000 är det råaste sportigaste så nära man kan komma ferrari för en billigare peng och det är inte TT lr Miata.

S2000 har utseendet motorn väghållningen inredningen...allt som en supersportbil har enligt mej. S2000 är det en supersport bil är fast en aning billigare.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Aerodynamik ...
23 september 2007 · 7 120 Inlägg

BEATNIK skrev:

Aerodynamik skrev:

BEATNIK skrev:

det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

Jag tycker Miata, S2000 och Audi TT är lite hårfrisörske bilar allihop. roll

Haha...ja personligen kan inte jämnföra S 2000 med en Miata lr en TT...

S2000 är det råaste sportigaste så nära man kan komma ferrari för en billigare peng och det är inte TT lr Miata.

S2000 har utseendet motorn väghållningen inredningen...allt som en supersportbil har enligt mej. S2000 är det en supersport bil är fast en aning billigare.

lol Nu motsäger du dig själv

azathoth
23 september 2007 · 58 Inlägg

BEATNIK skrev:

Aerodynamik skrev:

BEATNIK skrev:

det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

Jag tycker Miata, S2000 och Audi TT är lite hårfrisörske bilar allihop. roll

Haha...ja personligen kan inte jämnföra S 2000 med en Miata lr en TT...

S2000 är det råaste sportigaste så nära man kan komma ferrari för en billigare peng och det är inte TT lr Miata.

S2000 har utseendet motorn väghållningen inredningen...allt som en supersportbil har enligt mej. S2000 är det en supersport bil är fast en aning billigare.

Nog är S2000 fin alltid, tom riktigt grym men supersportbil är väl att ta i?

vaughn
23 september 2007 · 674 Inlägg

har man 250hk så är de ingen sportbil... men annars så måste jag hålla med om att den är fin.
hade de varit 400hk orginal så hade jag sagt att din är en sportbil beatnik

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
23 september 2007 · 2 995 Inlägg

BEATNIK skrev:

Aerodynamik skrev:

BEATNIK skrev:
det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

Jag tycker Miata, S2000 och Audi TT är lite hårfrisörske bilar allihop. roll

Haha...ja personligen kan inte jämnföra S 2000 med en Miata lr en TT...

S2000 är det råaste sportigaste så nära man kan komma ferrari för en billigare peng och det är inte TT lr Miata.

S2000 har utseendet motorn väghållningen inredningen...allt som en supersportbil har enligt mej. S2000 är det en supersport bil är fast en aning billigare.

ta inte i så du spricker....En TVR Sagaris tex äter upp s2000 eller en caterham som till och
med kan vara billigare om du bara vill med mer prestanda utseende och väghållning...
går inte jämföra med en supersportbil som tex lambo,ferrari Ford Gt osv

Sportbil är en blanding av Prestanda och köregenskaper 90% av fallen bakhjulsdrivna och 2 sitsiga...

Senast redigerat av MeloveGolf (23 september 2007)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
sailor_sebbe radera tack
5 november 2007 · 16 Inlägg

En "sportbil" är en bil som man kan ha lite roligt i, något så när väghållning och lite pulver i.
Sen finns det "supersportbilar" de ska ha Stenhårdfjädring, sjuk väghållning och ha otroligt spartansk inredning (ratt, stol, pedaler, växelspak, varvräknare *hastighetsmätare krävs ej*)

Ett exempel är denna bil:

http://www.garaget.org/gallery/archive/67440/185039_5d99uk.jpg

tonguetongue

OE
5 november 2007 · 318 Inlägg

Tror att det är väldigt svårt att hitta något som precis sätter en gräns på vad som är sportbil och inte, mycket upp till var och en...

Jag själv tycker att min skyline är en sportbil medans jag hört andra som tycker annorlunda - beror helt på vad man går efter

Det som jag tänker på när jag ser en sportbil är nästan uteslutande prestanda - visst kan en bil se ut som en sportbil men jag skulle aldrig kalla en countash replika (countash kaross på bubbla drivlina) för sportbil. (osäker på stavning)

men ett måste för en sportbil - som jag tycker - är 2 dörrar, att bilen är relativt ovanlig och att bilen ska vara byggd för att köras med 2 personer, inte att transportera fler eller ha någon annan nyttig funktion.. - förstår där lite varför vissa inte tycker att min är en sportbil ,men tror att min skulle hänga på vissa tvättäkta sportbilar och då hänger min mer på plus än minus tycker jag

Det ska inte heller vara en kompromiss (host* porsche boxter)utan det ska vara det värsta som erbjuds av det märket vid det tillfället (utan att gå vidare till supersportbil där märket vill tävla imot andra märken med den värsta bilen)

Senast redigerat av OE (5 november 2007)

alain www.bimmerpower.org
5 november 2007 · 3 995 Inlägg

Min pärlan ser inte ut som en sportbil men med 360Hk och 500Nm original under huvud, trycker på knappen för att få från konfort till sportfjädringar, sätta mig i sport konfort i stolen, och bara gaspedal som räknas, Då har jag en jädra sportbil som jag är välligt nöjd med.
OJ, jag glömde säga att jag pratar om min BMW 750 V12.MVH. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Mange_C5
5 november 2007 · 220 Inlägg

Black Knight skrev:
"Sport är ett engelskt ord (kommer från disport) och betyder ursprungligen lek, nöje, tidsfördriv.

Här är Nationalencyklopediens förklaring till sportbil:
sportbil, vanlig benämning på en bil vars öppna cabrioletkaross eller låga, oftast tvåsitsiga coupékaross ger intryck av snabbhet. Många sportbilar har hög motorstyrka i förhållande till sin vikt, varför fartresurserna är goda, och deras hjulupphängning och styrning är i regel så inställda att bilen följer förarens kommandon noggrannare och snabbare än gängse familjebilar. Inom motorsport förekommer olika sportbilsklasser.

Att sport idag i svenskan mer betyder tävling och idrott istället för lek och nöje tycker jag inte förändrar betydelsen av sportbil. D.v.s. en bil som är byggd för nöje"

En bra förklaring tycker jag:)

Låter vettigt cool

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
dember
23 februari 2008 · 37 Inlägg

shogun skrev:
Ett fordon med fyra hjul som får adrenalinet att pumpa genom ådrorna, läpparna att krökas i ett brett smile och hornen att växa ut i pannan!

Saxat från en annan sida:

En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter
än dom
16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma
bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4
gånger högre
energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till
varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje
cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro),
är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur
av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når
200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så
accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en
gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.


En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den
lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet
är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på
kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord
är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och
klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla
växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile
ifrån när du passerade den.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i
denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

Förlåt, men var bara tvungen... Enligt de siffror som stog i texten, så skulle corvetten ha vunnit :P
För på 4,5 sekunder skulle corvetten ha kommit 402,5 meter. Dragstern skulle ha kommit ca 301 meter om man räknar med att det tar 4,5 sekunder för den att komma upp i hastigheten 482 km/h. Och då måste föraren av dragsterbilen ha väldigt bra reaktionsförmåga och starta exakt när corvetten kommer...
Och för att hinna om corvetten på 3 sekunder som då har kommit 268 m så skulle den behöva komma upp i hastigheten 644 km/h på  de 3 sekunderna... Det är ju snabbare än rekordet på 402,33 m :S "och gällande hastighets rekord
är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher."


Har stört mig på detta exemplet ett tag nu, så var bara tvungen att skriva av mig lite :P

SAAB 900 2.0t -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang