6890
Sök

Gatgodkända fuel cells? HELP

235 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Någon som vet vad det är för regler som gäller när man vill köra med fuelcell i en gatlaglig bil?

SFRO/SBP ska inte släppa igenom plasttankar som inte är ECE-märkta?

Jag skulle vilja ha en lagliga fuelcells!

Bmw, när du älskar att köra!

1 291 Inlägg
19 juli 2009
Sfro rekommenderar och godkänner fuelcells gjorda i metall (alu, RF, mm) även hemmabyggda.
Dom kan även godkänna plast/gummi celler om dom uppfyller SFI eller FIA krav men dom tankarna drar fort iväg prismässigt.

235 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Var kan jag hitta gatlaglig fuelcells då? verkar inte så lätt att hitta en sådana!

1 291 Inlägg
20 juli 2009
Mrfleur skrev:
Var kan jag hitta gatlaglig fuelcells då? verkar inte så lätt att hitta en sådana!

Är det ett sfro-besiktat bygge eller en vanlig bil?
http://www.arvikael-motor.com/ har skumfylld alu-cell på 37L.
Vilken bil och varför inte original tank som oftast sitter lägre och då ger lägre tyngdpunkt?

235 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Jag tänker köra med sfro-besiktat bygge. Helt lagligt ska det bli. jo tänker ha fuel cells i bagage, det ger bättre viktfördelning. E30 original har onödigt tung tank. tack för länk som du skickade! Men är det lagligt? jag mail dom och frågar!

1 291 Inlägg
20 juli 2009
Mrfleur skrev:
Jag tänker köra med sfro-besiktat bygge. Helt lagligt ska det bli. jo tänker ha fuel cells i bagage, det ger bättre viktfördelning. E30 original har onödigt tung tank. tack för länk som du skickade! Men är det lagligt? jag mail dom och frågar!

Hursomhelst är en metalltank alltid godkänd. Men prata med din SFRO-besiktningsman, det är ju ändå han som ska godkänna bilen i slutändan.

Fixare
321 Inlägg
20 juli 2009
Tänk på att bilen måste tankas utifrån! Får alltså inte tanka genom att öppna bagaget eller liknande. Har Fick själv problem på en besiktning pga det.

Lone Star Garage

235 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Om man har rör som är tillräckligt långt från bagage att tanka soppa genom rör till fuel cells? Förstår ni hur jag menar då? :S

1 291 Inlägg
20 juli 2009
Mrfleur skrev:
Om man har rör som är tillräckligt långt från bagage att tanka soppa genom rör till fuel cells? Förstår ni hur jag menar då? :S

Det glömde jag såklart nämna, tankning ska ske utanför bilen. alltså fimpa tanklocket som sitter på tanken och dra en slang och tanklock på utsidan av karossen.
Men som sagt, ring å prata med den sfro-kille så ska han förklara för dig vad du behöver göra.

Sök