2568
Sök

Volvo 940 2,3 Turbo (effekt fråga)

334 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Vet någon hur detta går ihop sig? har tittat på en volvo 940 Turbo (full tryckare) i den var det 140kW effekt, men när man ska räkna ut det till hästkrafter ska man väl gånga kW med 1,36? så med andra ord
140 x 1,36 = 190,4.

MEN.. i alla 940 turbo som ligger på blocket och är orginal är det bara 165hk?
hur går det ihop sig? strypta eller etc. ?
Tacksam för svar!
MVH

Just... Awsome!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2009
#2
Den du tittat på är reggad med volvos orginal trimsats "turbo plus" som fungerar över 3000 varv

Jonas

161 Inlägg
19 juli 2009
#3
kanske va en turbo plus? dom är på 190 orginal


67 Inlägg
19 juli 2009
#4
b 230 ft+ hadde 190 hk =140kw


87 Inlägg
19 juli 2009
#5
Sen finns det ++ (200hk) och +++ (220hk) också!

Classic

334 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#6
aha, Är jätte tacksam för svar..
men vad innebär den där orginal trimsats plus då? lite mer specifikt?

Tänkte på det med, är det slungdiff orginal på ALLA 940 ?
Senast redigerat av joxxan (19 juli 2009)

Just... Awsome!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
19 juli 2009
#7
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original


334 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#8
turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

Just... Awsome!

SlaktareN
51 Inlägg
19 juli 2009
#9
joxxan skrev:
turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt det en klocka på luftfilter burken, och vidare kopplad till en massa kablar om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt...här är en länk med bild på ett sånt kit



http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg
Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2009
#10
angr1ff skrev:
joxxan skrev:
turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt den på luftfilter burken, och vidare kopplad till turbo om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt..

Jo har för mej att det sitter en grej med några slangar till, som sitter vid luftburken

Jonas

SlaktareN
51 Inlägg
19 juli 2009
#11
Volvo_Mannen skrev:
angr1ff skrev:
joxxan skrev:

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt den på luftfilter burken, och vidare kopplad till turbo om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt..

Jo har för mej att det sitter en grej med några slangar till, som sitter vid luftburken

här e bild på kitet

http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg

SlaktareN
51 Inlägg
19 juli 2009
#12
joxxan skrev:
turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

Ja det e ju lite smått ovanligt.
Egentligen bättre o köra med pyskran lr t-kors så att man har 0.8bar lr vad ska köra på..men bäst ´är att använda en wastegate som  stumt har ett specifikt laddtryck.För man kan få ett fenomen med t-kors o pyskran som kallas "peak" en laddtryckstopp.
Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

334 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#13
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Just... Awsome!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 juli 2009
#14
joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

turbo+ är inge ovanligt hur många som helst har dom . +att man kopplar ur de om man ska trimma så ..

min har turbo+ fast från kopplat

kopplingarna har ju en förmåga och kunna försvinna rätt fort
Senast redigerat av MrEricsson (19 juli 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juli 2009
#15
joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Kärvande glidbultar på frambroms oken, komplicerat handbromssystem. Annars är det relativt felfria bilar som inte rostar så mycket.

Jonas

SlaktareN
51 Inlägg
19 juli 2009
#16
joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Packbox läckage mellan motor och växellåda.

SlaktareN
51 Inlägg
19 juli 2009
#17
MrEricsson skrev:
joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

turbo+ är inge ovanligt hur många som helst har dom . +att man kopplar ur de om man ska trimma så ..

min har turbo+ fast från kopplat

kopplingarna har ju en förmåga och kunna försvinna rätt fort

hehe, jo

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2009
#18
Värsta felet som inte har med driftsäkerhet att göra är ju dörrsidorna from årsmodell 1993.
Limmet släpper och det ser för jävligt ut på de flesta bilarna, veckar ihop sig kring fönsterglasen.


snickare
612 Inlägg
19 juli 2009
#19
ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

snickare
612 Inlägg
19 juli 2009
#20
steifan skrev:
Värsta felet som inte har med driftsäkerhet att göra är ju dörrsidorna from årsmodell 1993.
Limmet släpper och det ser för jävligt ut på de flesta bilarna, veckar ihop sig kring fönsterglasen.

e väl vanligt på dom flesta modellerna? ja har en från 91 o den har börjat göra så,men de har bara blivit 1 veck än så länge.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull


Sök