Volvo 940 2,3 Turbo (effekt fråga)

joxxan
19 juli 2009 · 334 Inlägg

Hejsan! Vet någon hur detta går ihop sig? har tittat på en volvo 940 Turbo (full tryckare) i den var det 140kW effekt, men när man ska räkna ut det till hästkrafter ska man väl gånga kW med 1,36? så med andra ord
140 x 1,36 = 190,4.

MEN.. i alla 940 turbo som ligger på blocket och är orginal är det bara 165hk?
hur går det ihop sig? strypta eller etc. ?
Tacksam för svar!
MVH

Just... Awsome!
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Den du tittat på är reggad med volvos orginal trimsats "turbo plus" som fungerar över 3000 varv

Jonas
alexandern
19 juli 2009 · 161 Inlägg

kanske va en turbo plus? dom är på 190 orginal

nilsson_racing
19 juli 2009 · 67 Inlägg

b 230 ft+ hadde 190 hk =140kw

wallbeeek
19 juli 2009 · 87 Inlägg

Sen finns det ++ (200hk) och +++ (220hk) också!

Classic
joxxan
19 juli 2009 · 334 Inlägg

aha, Är jätte tacksam för svar..
men vad innebär den där orginal trimsats plus då? lite mer specifikt?

Tänkte på det med, är det slungdiff orginal på ALLA 940 ?

Senast redigerat av joxxan (19 juli 2009)

Just... Awsome!
turbotompa fritidsprofessor
19 juli 2009 · 1 197 Inlägg

Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

joxxan
19 juli 2009 · 334 Inlägg

turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

Just... Awsome!
angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

joxxan skrev:

turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt det en klocka på luftfilter burken, och vidare kopplad till en massa kablar om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt...här är en länk med bild på ett sånt kit



http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg

Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad
19 juli 2009 · 6 017 Inlägg

angr1ff skrev:

joxxan skrev:

turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt den på luftfilter burken, och vidare kopplad till turbo om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt..

Jo har för mej att det sitter en grej med några slangar till, som sitter vid luftburken

Jonas
angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

angr1ff skrev:

joxxan skrev:

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

på min gamla 945:a satt den på luftfilter burken, och vidare kopplad till turbo om jag inte mins fel...minnet e lite dåligt..

Jo har för mej att det sitter en grej med några slangar till, som sitter vid luftburken

här e bild på kitet

http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg

angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

joxxan skrev:

turbotompa skrev:
Det är en magnetventil som tillåter förhöjt laddtryck vid fullgas över 3000rpm.

Nej alla 940 har inte slungdiff original

Okej, men ja, är detta sällsynt med turbo plus etc. på 940?
eller något som är relativt standard?
Vart sitter magnet ventilen? tänkte jämföra denna 940.n och en polares.

Ja det e ju lite smått ovanligt.
Egentligen bättre o köra med pyskran lr t-kors så att man har 0.8bar lr vad ska köra på..men bäst ´är att använda en wastegate som  stumt har ett specifikt laddtryck.För man kan få ett fenomen med t-kors o pyskran som kallas "peak" en laddtryckstopp.

Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

joxxan
19 juli 2009 · 334 Inlägg

Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Just... Awsome!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 juli 2009 · 5 650 Inlägg

joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

turbo+ är inge ovanligt hur många som helst har dom . +att man kopplar ur de om man ska trimma så ..

min har turbo+ fast från kopplat

kopplingarna har ju en förmåga och kunna försvinna rätt fort

Senast redigerat av MrEricsson (19 juli 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 juli 2009 · 6 017 Inlägg

joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Kärvande glidbultar på frambroms oken, komplicerat handbromssystem. Annars är det relativt felfria bilar som inte rostar så mycket.

Jonas
angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

Packbox läckage mellan motor och växellåda.

angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

MrEricsson skrev:

joxxan skrev:
Okej, får kolla på detta...
är Jätte tacksam för svar! och kan jag hjälpa till någon gång så bara hojta till big_smile
Ehrm, finns det någon speciell "sjukdom" på 940 förresten?
mvh

turbo+ är inge ovanligt hur många som helst har dom . +att man kopplar ur de om man ska trimma så ..

min har turbo+ fast från kopplat

kopplingarna har ju en förmåga och kunna försvinna rätt fort

hehe, jo

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Värsta felet som inte har med driftsäkerhet att göra är ju dörrsidorna from årsmodell 1993.
Limmet släpper och det ser för jävligt ut på de flesta bilarna, veckar ihop sig kring fönsterglasen.

allenalle snickare
19 juli 2009 · 612 Inlägg

ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
allenalle snickare
19 juli 2009 · 612 Inlägg

steifan skrev:
Värsta felet som inte har med driftsäkerhet att göra är ju dörrsidorna from årsmodell 1993.
Limmet släpper och det ser för jävligt ut på de flesta bilarna, veckar ihop sig kring fönsterglasen.

e väl vanligt på dom flesta modellerna? ja har en från 91 o den har börjat göra så,men de har bara blivit 1 veck än så länge.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang