Volvo 940 2,3 Turbo (effekt fråga)

angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

allenalle skrev:
ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

Turbo+,++,+++ ökar laddtrycket vid ett visst varvtal lr fullgas. Genom att klippa av slangen och sätta dit ett t-kors, borra ett hål lr koppla på en pyskran så lurar man wastegaten att öppna  mindre så att turbon bygger upp ett högre laddtryck/arbetstryck= mer effekt och för mkt laddtryck så "spikar" motorn, därför måste du chippa bilen.Om man har otur så kan topp packningen ge vika.

Senast redigerat av angr1ff (22 juli 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
19 juli 2009 · 5 650 Inlägg

allenalle skrev:
ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

detta är alla turbo +

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

ska man använda egen pys lr t-kors what ever så hejdå med turbo+ magnetventilen sen plockar man ur boxen som sitter vid luftret  med så har man sänkt den från 190 hk till 165 hk . sen chippar man den vrider upp laddet till 1 bar så har man över 200 hk cirkus
sen ersätter man t-kors pysventil whatever där magnetventilen satt "mellan turbon och westgaten"

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

allenalle skrev:
ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

Det som skiljer 940 turbo/B230FT och 940 ltt/B230FK, är tryckklockan till turbon iaf men vettligen 95 å framåt, har läst här i forumet att 940-93 framåt ska ha ett starkare block. Men om du ska köpa en 940 så köp en med M90 växellåda sitter i alla 95 framåt, och alla har turbo, S(gamla GL),SE, CLASSIC. 940-96 har den så kallade "guldboxen" en chippbar tändbox, chippet sitter på en prom.

Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

turbotompa fritidsprofessor
20 juli 2009 · 1 197 Inlägg

angr1ff skrev:
Genom att klippa av slangen och sätta dit ett t-kors, borra ett hål lr koppla på en pyskran så lurar man wastegaten att öppna  mer/tidigare så att turbon bygger upp ett högre laddtryck/arbetstryck= mer effekt och för mkt laddtryck så "spikar" motorn, därför måste du chippa bilen.Om man har otur så kan topp packningen ge vika.

Precis så.. eller helt tvärtom, man lurar wg.n att öppna mindre/senare

Vet du vad du pratar om eller klipper du o klistrar från andra som inte vet vad dom pratar om?

joxxan
20 juli 2009 · 334 Inlägg

Men då om jag köper denna 940 turbo som har turbo + och vill trimmar mer tex byta till extraktor, chippa måste jag väl inte ta bort turbo + kittet? eller är jag helt bakom foten där?

och om jag nu gör detta och sen bygger 3" avgas till och från downpipen hela vägen bak med race kat. vad kommer jag då upp i ? 200-240 hk ?

Just... Awsome!
angr1ff SlaktareN
22 juli 2009 · 51 Inlägg

turbotompa skrev:

angr1ff skrev:
Genom att klippa av slangen och sätta dit ett t-kors, borra ett hål lr koppla på en pyskran så lurar man wastegaten att öppna  mer/tidigare så att turbon bygger upp ett högre laddtryck/arbetstryck= mer effekt och för mkt laddtryck så "spikar" motorn, därför måste du chippa bilen.Om man har otur så kan topp packningen ge vika.

Precis så.. eller helt tvärtom, man lurar wg.n att öppna mindre/senare

Vet du vad du pratar om eller klipper du o klistrar från andra som inte vet vad dom pratar om?

jo jag vet vad jag pratar om! Klipper klistrar!?Det var ju så jag gjorde på min mitt toppbyte, kopplingsbyte etc jue;) Ursäkta att jag hade skrivit fel! messersmith

Senast redigerat av angr1ff (22 juli 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
22 juli 2009 · 1 948 Inlägg

joxxan skrev:
Men då om jag köper denna 940 turbo som har turbo + och vill trimmar mer tex byta till extraktor, chippa måste jag väl inte ta bort turbo + kittet? eller är jag helt bakom foten där?

och om jag nu gör detta och sen bygger 3" avgas till och från downpipen hela vägen bak med race kat. vad kommer jag då upp i ? 200-240 hk ?

Folk har ju ca 220-230, med "pysventil" runt 1-1,2 bar och chippat...

Gör du inget åt laddet så gissar jag på att du hamnar något under det... som jag fattat det ger inte 3" någon direkt effektökning... utan det är snarare downpipe+ katt som ger det...

så kanske 210hk... Max 220hk utan att röra laddet...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Pan
22 juli 2009 ·

Jävla mekk med Turbo+ köp ett chip och ny wastegate och smakka upp laddet till ~1bar. Så slipper man massa extra kabelhärvor osv. Jag skulle inte vilja ha en turbo+ bara onödigt man kan ju likväl fixa det själv. Men det är vad jag tycker smile

joxxan
22 juli 2009 · 334 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

joxxan skrev:
Men då om jag köper denna 940 turbo som har turbo + och vill trimmar mer tex byta till extraktor, chippa måste jag väl inte ta bort turbo + kittet? eller är jag helt bakom foten där?

och om jag nu gör detta och sen bygger 3" avgas till och från downpipen hela vägen bak med race kat. vad kommer jag då upp i ? 200-240 hk ?

Folk har ju ca 220-230, med "pysventil" runt 1-1,2 bar och chippat...

Gör du inget åt laddet så gissar jag på att du hamnar något under det... som jag fattat det ger inte 3" någon direkt effektökning... utan det är snarare downpipe+ katt som ger det...

så kanske 210hk... Max 220hk utan att röra laddet...

Okej, mjo stämmer väl det med downpipen och katen det gör lite skillnad, men inte jätte mycket och som du säger katten och downpipen gör "mest".
Tack för svar

Just... Awsome!
joxxan
22 juli 2009 · 334 Inlägg

Pan skrev:
Jävla mekk med Turbo+ köp ett chip och ny wastegate och smakka upp laddet till ~1bar. Så slipper man massa extra kabelhärvor osv. Jag skulle inte vilja ha en turbo+ bara onödigt man kan ju likväl fixa det själv. Men det är vad jag tycker smile

ja det är ju med en ide ^^

Just... Awsome!
volvo_1987
22 juli 2009 · 1 675 Inlägg

joxxan skrev:

AcesHigh666 skrev:

joxxan skrev:
Men då om jag köper denna 940 turbo som har turbo + och vill trimmar mer tex byta till extraktor, chippa måste jag väl inte ta bort turbo + kittet? eller är jag helt bakom foten där?

och om jag nu gör detta och sen bygger 3" avgas till och från downpipen hela vägen bak med race kat. vad kommer jag då upp i ? 200-240 hk ?

Folk har ju ca 220-230, med "pysventil" runt 1-1,2 bar och chippat...

Gör du inget åt laddet så gissar jag på att du hamnar något under det... som jag fattat det ger inte 3" någon direkt effektökning... utan det är snarare downpipe+ katt som ger det...

så kanske 210hk... Max 220hk utan att röra laddet...

Okej, mjo stämmer väl det med downpipen och katen det gör lite skillnad, men inte jätte mycket och som du säger katten och downpipen gör "mest".
Tack för svar

Ja cat. och downpipe gör vis skillnad sen avgas tycker jag du kör på 2,5. Provat med 3 tum sen slängde jag på 2,5 istället tycket det blev bättre.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
allenalle snickare
22 juli 2009 · 612 Inlägg

angr1ff skrev:

allenalle skrev:
ja har kollat tråden lite och undrar en sak en volvo 940 turbo orginal ligger på 165 hästar och en turbo+ har 190 hur kan man trimma en turbo+ genom att koppla ur magnetventilen? trimmar man inte om man skaffar en magnet från en turbo++ eller en +++? och de här med t-kors har ja oxså undrat över,hur fyngerar de? har funderat på o köpa en 940 ltt då ja bara har en vanlig gl nu men vill veta mer hur en 940 turbo fungerar.

Det som skiljer 940 turbo/B230FT och 940 ltt/B230FK, är tryckklockan till turbon iaf men vettligen 95 å framåt, har läst här i forumet att 940-93 framåt ska ha ett starkare block. Men om du ska köpa en 940 så köp en med M90 växellåda sitter i alla 95 framåt, och alla har turbo, S(gamla GL),SE, CLASSIC. 940-96 har den så kallade "guldboxen" en chippbar tändbox, chippet sitter på en prom.

va händer med min motor om ja tar o plockar en sån där guldbox o såtter på min 940 gl -91?
o chippar tändingen som man kan göra med den där boxen va ja har förstått de.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Arn87
22 juli 2009 · 402 Inlägg

joxxan skrev:
Hejsan! Vet någon hur detta går ihop sig? har tittat på en volvo 940 Turbo (full tryckare) i den var det 140kW effekt, men när man ska räkna ut det till hästkrafter ska man väl gånga kW med 1,36? så med andra ord
140 x 1,36 = 190,4.

MEN.. i alla 940 turbo som ligger på blocket och är orginal är det bara 165hk?
hur går det ihop sig? strypta eller etc. ?
Tacksam för svar!
MVH

Köp en 940 ltt från 95- Då har du oljekylda kolvar och m90. O med ltt så sitter guldboxen i orginal och den är mycke billigare i försäkring än fulltryckarna.
Det är samma motor bara annan tryck klocka, så det är ganska onödigt att kasta ut flera hundringar mer i månaden på en fulltryckare eller en som har turbo + paket när lättryckare är precis samma.
Så vill du trimma/chippa den så den får ca 220 hk så är det precis samma trim till lättryckaren o fulltryckaren.

men det är jue som man själv vill.

MVH//Jocke

Volvo_Mannen Volvoskadad
22 juli 2009 · 6 017 Inlägg

Hedlisch skrev:
Köp en 940 ltt från 95- Då har du oljekylda kolvar och m90. O med ltt så sitter guldboxen i orginal och den är mycke billigare i försäkring än fulltryckarna.
Det är samma motor bara annan tryck klocka, så det är ganska onödigt att kasta ut flera hundringar mer i månaden på en fulltryckare eller en som har turbo + paket när lättryckare är precis samma.
Så vill du trimma/chippa den så den får ca 220 hk så är det precis samma trim till lättryckaren o fulltryckaren.

men det är jue som man själv vill.

MVH//Jocke

M90 kom 1994 på turbo modellen, och oljekylda kolvar kom 1993. Och nej alla "LTT" har inte "gludbox".

Jonas
Arn87
22 juli 2009 · 402 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Hedlisch skrev:
Köp en 940 ltt från 95- Då har du oljekylda kolvar och m90. O med ltt så sitter guldboxen i orginal och den är mycke billigare i försäkring än fulltryckarna.
Det är samma motor bara annan tryck klocka, så det är ganska onödigt att kasta ut flera hundringar mer i månaden på en fulltryckare eller en som har turbo + paket när lättryckare är precis samma.
Så vill du trimma/chippa den så den får ca 220 hk så är det precis samma trim till lättryckaren o fulltryckaren.

men det är jue som man själv vill.

MVH//Jocke

M90 kom 1994 på turbo modellen, och oljekylda kolvar kom 1993. Och nej alla "LTT" har inte "gludbox".

Okej, säger du så så är det säkert så. Men vilka ltt har inte guldboxen från 95- alla årsmodeller fram till 98 har jag sett har det iaf. Men dom kanske har satt dit det själva isåfall?

joxxan
22 juli 2009 · 334 Inlägg

volvo_1987 skrev:

joxxan skrev:

AcesHigh666 skrev:

Folk har ju ca 220-230, med "pysventil" runt 1-1,2 bar och chippat...

Gör du inget åt laddet så gissar jag på att du hamnar något under det... som jag fattat det ger inte 3" någon direkt effektökning... utan det är snarare downpipe+ katt som ger det...

så kanske 210hk... Max 220hk utan att röra laddet...

Okej, mjo stämmer väl det med downpipen och katen det gör lite skillnad, men inte jätte mycket och som du säger katten och downpipen gör "mest".
Tack för svar

Ja cat. och downpipe gör vis skillnad sen avgas tycker jag du kör på 2,5. Provat med 3 tum sen slängde jag på 2,5 istället tycket det blev bättre.

okej, jo jag får se vad jag gör smile vill ju ha lite "muller" med när jag kör ^^

Just... Awsome!
joxxan
22 juli 2009 · 334 Inlägg

Hedlisch skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Hedlisch skrev:
Köp en 940 ltt från 95- Då har du oljekylda kolvar och m90. O med ltt så sitter guldboxen i orginal och den är mycke billigare i försäkring än fulltryckarna.
Det är samma motor bara annan tryck klocka, så det är ganska onödigt att kasta ut flera hundringar mer i månaden på en fulltryckare eller en som har turbo + paket när lättryckare är precis samma.
Så vill du trimma/chippa den så den får ca 220 hk så är det precis samma trim till lättryckaren o fulltryckaren.

men det är jue som man själv vill.

MVH//Jocke

M90 kom 1994 på turbo modellen, och oljekylda kolvar kom 1993. Och nej alla "LTT" har inte "gludbox".

Okej, säger du så så är det säkert så. Men vilka ltt har inte guldboxen från 95- alla årsmodeller fram till 98 har jag sett har det iaf. Men dom kanske har satt dit det själva isåfall?

okej, mjo men nu får jag denna 940 Über billigt big_smile
annars hade jag nog gjort så tongue

Just... Awsome!
MazLer
22 juli 2009 · 169 Inlägg

3" downpipe sätter man mest för att leda bort lite värme... jag körde med 2.5" på min 740 turbo å turbon blev röd rätt lätt när man lå på.. sen satte jag 3" å det blev mycket bättre hade alls dom dära värme problemen sen... visst den blev röd men inte så lätt som innan

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
joxxan
23 juli 2009 · 334 Inlägg

MazLer skrev:
3" downpipe sätter man mest för att leda bort lite värme... jag körde med 2.5" på min 740 turbo å turbon blev röd rätt lätt när man lå på.. sen satte jag 3" å det blev mycket bättre hade alls dom dära värme problemen sen... visst den blev röd men inte så lätt som innan

Okej, mjo 3" downpipe blir det ju självklart. däremot vet jag inte om det blir resten med 3 " eller 2,5" med race katt... vill ju ha lite muller med så blir väl kanske 3 tum med någon sprotljuddämpare

Just... Awsome!
enbergg
9 augusti 2010 · 139 Inlägg

köp en 87a ist som min 760, Ingen katt osv smile får man låna tråden lite och fråga vad man kan ha i effekt med min settup?  Har en B230ft från 97, original grenrör och turbo, 3tums hela vägen direkt från turbon, en eller 2 dämpare längst bak, ingen katalysator!, Chippas, Bmw LMM inte säker på storleken, öppet sportlufts filter, Gröna spridare, Osäker på vilken topp jag har, då jag just köpt bilen... t

Mvh Enberg!

Om603 Turbo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang