6153
Sök

Dataljud: Behöver drivrutiner till det här ljudkortet

NissanMotorsport
19 juli 2009
Trådstartare
Någon snäll som vill hjälpa mig hitta drivrutinen till det här ljudkortet?

Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [A-1]    PCI

Mvh
Senast redigerat av MIG1408 (19 juli 2009)

2 337 Inlägg
19 juli 2009
Öppna burken och läs på kortet. Om det är ett integrerat ljudkort (sitter direkt på moderkortet), läs på moderkortet vad det heter. Sen hittar du oftast drivrutiner på moderkortstillverkarens hemsida.

Om det är en fabriksbyggd dator, ex. Dell, HP motsvarande, då räcker det oftast med att gå in på deras hemsida och leta sig fram till datormodellen så finns det en hel drös drivisar att ta hem.
Senast redigerat av Sarge (19 juli 2009)

NissanMotorsport
19 juli 2009
Trådstartare
ok Tackar, men fick råd av en annan, inte härifrån.. att ladda hem ett program. AIDA32 å därifrån kunde ja få fram namnet.. tror jag

låter det här som ett namn på ett ljudkort? smile

Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [A-1]    PCI

och om någon har tid å lust å hjälpa mig leta på en drivrutin.. smile

146 Inlägg
19 juli 2009
Hej, satt och letade lite, och AC 97 är ju ett vanligt "ljudkort", så du kan ju alltid testa med denna!

http://cr.am/framed.php?url=http%3A%2F% … riverguide

Sorry för så lång länk, men där finns den att ladda ner i alla fall.
Senast redigerat av envision (19 juli 2009)

Min Bil Är Inte Din Bil

NissanMotorsport
19 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
Hej, satt och letade lite, och AC 97 är ju ett vanligt "ljudkort", så du kan ju alltid testa med denna!

http://cr.am/framed.php?url=http%3A%2F% … riverguide

Sorry för så lång länk, men där finns den att ladda ner i alla fall.

Tack smile håller på att ladda ner nu, testade en fil från en annan sida, men fick bara upp ett felmeddelande när ja försökte installera, får se om denna funkar smile

146 Inlägg
19 juli 2009
Säg till ifall det inte fungerar så kan jag kolla lite mera, är det xp du kör?

Min Bil Är Inte Din Bil

NissanMotorsport
19 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
Säg till ifall det inte fungerar så kan jag kolla lite mera, är det xp du kör?

Japp, kör XP.. Står såhär om felmeddelandet..

Microsoft rekommenderar att du bara använder drivrutiner med logotypen Designed for Microsoft Windows XP. Om du installerar drivrutiner som inte är digitalt signerade av Microsoft kan det skada systemet, införa virus på datorn eller försämra datorns funktion på något annat sätt, antingen omedelbart eller senare.

146 Inlägg
20 juli 2009
Är det ett felmeddelande som gör att du inte kan installera alls eller kan du gå vidare med installationen? För om du kan gå vidare så kan du testa om den fungerar ändå, ibland känner inte windows igen vissa drivrutiner osv som inte har "signerats".

Edit; http://drivers.softpedia.com/get/SOUND- … A397.shtml där finns en annan som du kan testa.
Senast redigerat av envision (20 juli 2009)

Min Bil Är Inte Din Bil

NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
Är det ett felmeddelande som gör att du inte kan installera alls eller kan du gå vidare med installationen? För om du kan gå vidare så kan du testa om den fungerar ändå, ibland känner inte windows igen vissa drivrutiner osv som inte har "signerats".

Japp de går att gå vidare.. men tänk om datorn dör då? yikes  ska ja våga försöka :d

146 Inlägg
20 juli 2009
Nej nej, datorn kan inte dö för det tongue det är bara testa ifall det fungerar.

Min Bil Är Inte Din Bil

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juli 2009
MIG1408 skrev:
envision skrev:

Japp de går att gå vidare.. men tänk om datorn dör då? yikes  ska ja våga försöka :d

Men jaaa... herregud.

NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
Nej nej, datorn kan inte dö för det tongue det är bara testa ifall det fungerar.

Står ju det ;O dom kanske överdriver? tongue aja ska testa, får se om ja kommer tillbaka och skriva hur de gick big_smile

146 Inlägg
20 juli 2009
När du har installerat:

Högerklicka på Den här datorn, klicka på Egenskaper, på fliken Maskinvara och sedan på Enhetshanteraren.

Så kollar du under ljud och sånt, om där inte är en gul triangel så ska allt fungera.

Hoppas det fungerar. smile

(tror i alla fall det är så, längesen man körde xp.)
Senast redigerat av envision (20 juli 2009)

Min Bil Är Inte Din Bil

NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
När du har installerat:

Högerklicka på Den här datorn, klicka på Egenskaper, på fliken Maskinvara och sedan på Enhetshanteraren.

Så kollar du under ljud och sånt, om där inte är en gul triangel så ska allt fungera.

Hoppas det fungerar. smile

(tror i alla fall det är så, längesen man körde xp.)

De blev en gul triangel.. försökte me felsökarn och gick igenom alla förslag där.. men inget fungerar tongue

drivrutinens version är 5.10.0.6300 från 2008-09-24 de måste va den senaste iaf?

står också att de är FEL KOD 10

såg nu din andra länk du skicka, avnistallerade den första och installerar från den andra länken nu istället. får se hur de går
Senast redigerat av MIG1408 (20 juli 2009)

146 Inlägg
20 juli 2009
Det är en rätt ny drivrutin så det ska fungera bra.

Du kan testa att ta "sök efter maskinvaruförändringar" under åtgärd där uppe. Ska nog vara samma i xp.

Det brukar ibland rätta till det när du installerat en drivrutin.

Min Bil Är Inte Din Bil

NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
envision skrev:
Det är en rätt ny drivrutin så det ska fungera bra.

Du kan testa att ta "sök efter maskinvaruförändringar" under åtgärd där uppe. Ska nog vara samma i xp.

Det brukar ibland rätta till det när du installerat en drivrutin.

Testade de, men funkar inte tongue är de verkligen rätt drivrutin då?

Kanon..
1 473 Inlägg
NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
leksak skrev:
http://www.realtek.com.tw/downloads/
Där har du, bara ladda ner...

Tackar, tog denna "Windows 98Gold/98se/Me/2000/XP/2003(32/64 bits) for Driver only. For Windows 98 SE, DirectX(R)8 is required to enable advanced features. (ZIP file)"

NissanMotorsport
20 juli 2009
Trådstartare
Samma fel, det har varit samma installationsprogram till allihopa.. så tror det är samma filer..  borde ju finnas nån annan, eller finns det ingen drivrutin som är designad av microsoft då?

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juli 2009
MIG1408 skrev:
Samma fel, det har varit samma installationsprogram till allihopa.. så tror det är samma filer..  borde ju finnas nån annan, eller finns det ingen drivrutin som är designad av microsoft då?

Tanka hem alla tre grejjerna som finns där...

Sök