2766
Sök

855 T5-r Blir varm och kokar vid körning.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
tjenna.
volvon har rullat hur bra som helst med den nya motorn tills för 1 vecka sedan då den blev väldigt varm för mig och började koka på motorvägen. fick då boogsera hem bilen.

dagen efter provade jag fylla på vatten coh köra igenfungerade då kanon i ca 1 vecka då den kokar igen.
nu kokar den efter ca 5 mins körning.

har provat att lufta systemet och ta ut termostaten. även spolat vatten på alla håll i kylsystemet och det är inte igensatt på något sätt.

saken är den att vattnet inte cirkulerar. övre kylarslangen blir varm som f#n men undre är iskall.

då till min fråga.
kan vatenpumpen ha havererat?
typ lossnat från axlen eller något?
vill veta om någon anna har några tips och ideer innan man börjar riva av kamrem och sånt skit på bilen.

//Rycketofta Racing

273 Inlägg
20 juli 2009
Ja det är ju med största sannolikhet vattenpumpen, enklaste sättet att ta reda på det är nog att riva av pumpen.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
jag gissra på det också, för har provat allt annat. ville mest veta om något liknande hänt nån annan?

//Rycketofta Racing

273 Inlägg
20 juli 2009
hade kunnat va höfläkten som inte startar, men eftersom den ena slangen är kall så har du ju ingen cirkulation på vattnet, dessutom så märker man ganska lätt om inte fläkten startar wink hehe

Rycketofta Racing
292 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ja och den stiger i temp så fort så att det kan inte cirkulera. hade det gjort det hade slangen varit varm. jävligt mysko att den kan lägga av och att det är ett sånt satans jobb att byta den tongue

//Rycketofta Racing

36 Inlägg
21 juli 2009
var lika dant på min gamla t5 a o det var så enkelt att det var fel på tryckventilen på locket till expansionskärlet så kolla det först. mycket billigare än en vattenpump:D

Rycketofta Racing
292 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
jamenden kan ju bara göra så att den öppnar för tidigt och släpper ut trycket när där blir övertryck (som där skall vara) känns ju i mitt fall som att vattnet inte cirkulerar eller?

//Rycketofta Racing

36 Inlägg
22 juli 2009
på min var det precis samma symtom som i din... vet inte hur det gick till men locket var värt att byta iaf för det funkade på min du kanske kan låna någons o prova?

Rycketofta Racing
292 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
ska kolla på detta. tack för alla tips smile

//Rycketofta Racing

Rycketofta Racing
292 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
ville bara säga att det var vatten pumpen som gett upp. impellern var gjord av plast (1994)den hade sprukit och rensat splinesen. bytade till en från en 95a av stål. och nu fungerar den underbart igen smile

//Rycketofta Racing

Sök