6967
Sök

Fylla Ac i volvo 745 GLT -88

1 253 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Jo har köpt en mycket fin 745 GLT men Ac behöver fyllas o verkstad är ju inte att tänka på. Men har läst på nätet om att det går att fylla med HC(gasol) o undrar om någon vet om någon som gör detta billigt (svart) eller vitt beroende på pris som max får ligga på 5-600kr ungefär. Jag finns i östergötland så gärna i närheten där någonstans vore ju bra

Lev livet nu innan det är för sent

845 Inlägg
22 juli 2009
opeldrifter skrev:
Jo har köpt en mycket fin 745 GLT men Ac behöver fyllas o verkstad är ju inte att tänka på. Men har läst på nätet om att det går att fylla med HC(gasol) o undrar om någon vet om någon som gör detta billigt (svart) eller vitt beroende på pris som max får ligga på 5-600kr ungefär. Jag finns i östergötland så gärna i närheten där någonstans vore ju bra

Köp annars en flaska med R134  och fyll på istället,

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 juli 2009
Vad är det som är trasigt i systemet då? För ac systemet ska inte bli tomt av sig självt.
Är den konerterad från R12 till R134a?

Jonas

1 253 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Jadu om jag det visste, det kommer ju lite kyla det gör det men inte så möe o vet inte om den är konverterad eller ej men skulle väl nästan tro det

845 Inlägg
22 juli 2009
Volvo_Mannen skrev:
Vad är det som är trasigt i systemet då? För ac systemet ska inte bli tomt av sig självt.

Enda konverteringen jag gjorde var att hälla i lite pag olja eller vad den oljan hette och fyllde sedan med R134, för att få 134 nippeln att passa i R12 torkfiltret så köpte jag en convert R12 to R134 nippel, och det har fungerat bra i ca 2½ år hittils

1 253 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
vad kostar det i frakt till sverige då? ingen här på garaget som fyller eller känner någon som gör det. Känns lite risky att hålla på med men det kanske det inte är?
Senast redigerat av opeldrifter (22 juli 2009)

1 253 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
läste en tråd här att det går att använda drivgas från biltema, sån som är till airbrush spruta då denna innehåller 134A

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 juli 2009
opeldrifter skrev:
Jadu om jag det visste, det kommer ju lite kyla det gör det men inte så möe o vet inte om den är konverterad eller ej men skulle väl nästan tro det

Om den är konverterad sitter det R134a dekal vid torkfiltret. Men fixa läckaget innan du fyller. Annars försvinnner ju gasen igen.

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 juli 2009
Jimpiz skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Enda konverteringen jag gjorde var att hälla i lite pag olja eller vad den oljan hette och fyllde sedan med R134, för att få 134 nippeln att passa i R12 torkfiltret så köpte jag en convert R12 to R134 nippel, och det har fungerat bra i ca 2½ år hittils

Jag köpte en konverteringssats på volvo för runt 1000kr då ingick torkfilter, ester olja, o-ringar samt en ventil.

Jonas

1 253 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Då ska jag kolla om det sitter någon dekal innan jag gör något annat

Sök