6969
Sök

Lambdasond volvo 740 årsm 90

MulleRacing
499 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Hallå! det är så att vi har problem med lambdasonden i morsans bil. Lampan lyser fast den är nybytt och felkoderna är raderade flera gånger men ändå kommer felet tillbaka? vad kan felet vara? kan den vara trasig innan den ens har blivit monterad?

Tacksam för tips:)

Mvh

MulleRacing
499 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
ingen som har nått tips?

498 Inlägg
23 juli 2009
Skriv vad du har för felkoder.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

MulleRacing
499 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
SLG skrev:
Skriv vad du har för felkoder.

2-1-2 och det är väl för lambdan? har haft papper på alla felkoder och jag har för mig att det var lambdan

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 juli 2009
2-1-2 är för lambdasignalen ja, den saknas förmodligen då smile Ursäkta om jag lånar tråden ett litet slag. Har nästan samma problem. Men enligt mina felkoder så visar lambdan ett toppvärde (1-1-3) alltså att blandningen är för mager. Vad kan detta bero på? Ska byta stiften eftersom det kom efter att jag servat bilen med biltema stift.

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

739 Inlägg
24 juli 2009
skiten lyser på min bil med men den går som vanligt XD mina värden på lmm ligger för högt ska endå sälja bilen nu så bry inte mig längre ^^

MulleRacing
499 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Evil_90 skrev:
2-1-2 är för lambdasignalen ja, den saknas förmodligen då smile Ursäkta om jag lånar tråden ett litet slag. Har nästan samma problem. Men enligt mina felkoder så visar lambdan ett toppvärde (1-1-3) alltså att blandningen är för mager. Vad kan detta bero på? Ska byta stiften eftersom det kom efter att jag servat bilen med biltema stift.

Mvh Rikard

Vad gör jag åt saken? går den igenom besiktningen ändå?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 juli 2009
när felkodslampan lyser brukar ju värderna va helt åt helvete förmodligen klarar den inte bes med felkoder som lyser hela tiden

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 juli 2009
GLT_Racing_ skrev:
Evil_90 skrev:

Mvh Rikard

Har du en voltmeter? Om inte, så köp en, du kommer att ha stor nytta av den smile om du kollar bakom höger fjäderbenstorn (i bilens körriktning) så ska det finnas tre kablar som alla går ner i en kabelstam mot avgassystemet. Två av dem sitter i en och samma koppling. Den tredje är en separat koppling (tror att det ska vara en grön sladd till den också) dela på den och mät med voltmetern vad du får fram däremellan när bilen är igång. pröva också olika varvtal. Det ska pendla mellan 0,1 - 0,9V. Obs, jag ansvarar inte för någonting som någon annan gör, men detta är så som jag har mätt iaf smile
Senast redigerat av Evil_90 (25 juli 2009)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 juli 2009
Evil_90 skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Evil_90 skrev:

Mvh Rikard

Har du en voltmeter? Om inte, så köp en, du kommer att ha stor nytta av den smile om du kollar bakom höger fjäderbenstorn (i bilens körriktning) så ska det finnas tre kablar som alla går ner i en kabelstam mot avgassystemet. Två av dem sitter i en och samma koppling. Den tredje är en separat koppling (tror att det ska vara en grön sladd till den också) dela på den och mät med voltmetern vad du får fram däremellan när bilen är igång. pröva också olika varvtal. Det ska pendla mellan 0,1 - 0,9V. Obs, jag ansvarar inte för någonting som någon annan gör, men detta är så som jag har mätt iaf smile

Jag har oxå hört detta (från en bilmek). Jag fick sagt att signalen ska fladdra mellan 0-1 volt hela tiden bilen är igång. Gör den inte detta är lambdasonden kaputt... (ska testa detta på kadetten senare under dagen)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 juli 2009
henke_99 skrev:
Evil_90 skrev:
GLT_Racing_ skrev:

Jag har oxå hört detta (från en bilmek). Jag fick sagt att signalen ska fladdra mellan 0-1 volt hela tiden bilen är igång. Gör den inte detta är lambdasonden kaputt... (ska testa detta på kadetten senare under dagen)

Om värdet pendlar mest mellan 0,1-0,5 så är blandningen för mager och om det pendlar mest mellan 0,5-0,9  så är blandningen för fet smile

739 Inlägg
25 juli 2009
min bil gick igenom bes utan problem körde bilen redigt varm smile

Sök