3065
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
#521
triplesixer skrev:
http://www.allpar.com/history/mopar/lapping-valiant.html ok jag är imponerad.även om du överdrev vad camaron kostade

det gjorde jag nog, då jag inte hittade artikeln. Dock så var en artikel från 1996, alltså ett annat one lap än det som det stod om på Allpar, den Camaron fattade eld i glendale, så hur allting hade slutat om det hade fortsatt vet man ju inte,

tycker att det här säger litegrann om kapaciteten hos en MoPar A-Body, vad sugen man blir på att införskaffa sig en Valiant!

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 augusti 2009
#522
Hedning skrev:
det gjorde jag nog, då jag inte hittade artikeln. Dock så var en artikel från 1996, alltså ett annat one lap än det som det stod om på Allpar, den Camaron fattade eld i glendale, så hur allting hade slutat om det hade fortsatt vet man ju inte,

tycker att det här säger litegrann om kapaciteten hos en MoPar A-Body, vad sugen man blir på att införskaffa sig en Valiant!

Det är inte bara mopar, alla A-bodys har sjuk väghållning för sin ålder. Chevrolet Chevelle 1965/Buick Skylark 1965 är två av dom.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
#523
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
det gjorde jag nog, då jag inte hittade artikeln. Dock så var en artikel från 1996, alltså ett annat one lap än det som det stod om på Allpar, den Camaron fattade eld i glendale, så hur allting hade slutat om det hade fortsatt vet man ju inte,

tycker att det här säger litegrann om kapaciteten hos en MoPar A-Body, vad sugen man blir på att införskaffa sig en Valiant!

Det är inte bara mopar, alla A-bodys har sjuk väghållning för sin ålder. Chevrolet Chevelle 1965/Buick Skylark 1965 är två av dom.

lite svårt att säga A-Bodys, då a-bodys hade olika roller hos tillverkarna. Man kan enklare säga dom mindre bilarna hade sjuk väghållning för sin ålder. Chevelles nackdel är väll att han inte är lika vridstyv som motsvarande MoPar A-Body, eftersom Moparn har självbärande kaross.

Japsräcers, se upp för annars kommer 40 år gamla gjutjärnsmonster och jagar er!

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 augusti 2009
#524
Hedning skrev:
lite svårt att säga A-Bodys, då a-bodys hade olika roller hos tillverkarna. Man kan enklare säga dom mindre bilarna hade sjuk väghållning för sin ålder. Chevelles nackdel är väll att han inte är lika vridstyv som motsvarande MoPar A-Body, eftersom Moparn har självbärande kaross.

Japsräcers, se upp för annars kommer 40 år gamla gjutjärnsmonster och jagar er!

Fortfarande så har Chevellen sjukt mycket potential. Sen så anser jag att den ser lite bättre ut än Vallisen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
#525
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
lite svårt att säga A-Bodys, då a-bodys hade olika roller hos tillverkarna. Man kan enklare säga dom mindre bilarna hade sjuk väghållning för sin ålder. Chevelles nackdel är väll att han inte är lika vridstyv som motsvarande MoPar A-Body, eftersom Moparn har självbärande kaross.

Japsräcers, se upp för annars kommer 40 år gamla gjutjärnsmonster och jagar er!

Fortfarande så har Chevellen sjukt mycket potential. Sen så anser jag att den ser lite bättre ut än Vallisen.

var modellen Chevelle en A-Body hela sin livstid, eller bytte han senare? har för mig att han blir större men jag är inte så jätteinsatt i Chevelle i allmänhet. 65 Chevell mot 70 Valiant 2 dörrar tycker jag Valianten är snyggare, men det är ju en smaksak! Annars finns ju Duster som troligen är bättre att bygga på pga Fastback karossen, blir ju finare toppfart då!

Märkesbög

63 Inlägg
24 augusti 2009
#526
Man skall inte blanda ihop Chrysler A-body med GM A-body Två vitt skillda typer av bilar
Chryslers A-body är en Compact som närmast kan jämföras med Gms Nova och X-body
GM.s A-body Är en Helt annan typ , En Intermediate och snarast jämförbar med Belvedere/satellite och Coronet (B-body)hos Chrysler.
GM.s A-body Har en helt annan typ av fjädring med fyrlänks upphängning av bakaxel med spiralfjädrar och spiralfjädrar i a-armar fram.
Fö Ingår perimeter ramen i fjädringssystemet och bidrar till en förbättrad väghållning..
Någon som har hört talas om subframeconnectors?

http://www.chevelles.com/showroom/data/500/medium/chassis.jpg
Senast redigerat av red442 (24 augusti 2009)


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2009
#527
red442 skrev:
Man skall inte blanda ihop Chrysler A-body med GM A-body Två vitt skillda typer av bilar
Chryslers A-body är en Compact som närmast kan jämföras med Gms Nova och X-body
GM.s A-body Är en Helt annan typ , En Intermediate och snarast jämförbar med Belvedere/satellite och Coronet (B-body)hos Chrysler.
GM.s A-body Har en helt annan typ av fjädring med fyrlänks upphängning av bakaxel med spiralfjädrar och spiralfjädrar i a-armar fram.
Fö Ingår perimeter ramen i fjädringssystemet och bidrar till en förbättrad väghållning..
Någon som har hört talas om subframeconnectors?

http://www.chevelles.com/showroom/data/ … hassis.jpg

Helt rätt. smile


Förövrigt, angående den där F.A.S.T länken så var det en person som vann mellan 01 - 04. Hursomhelst så hade han en GS som han har kört 11 blankt med polyglas däck. smile

http://www.fastraces.org/members/fastra … enDocument
Senast redigerat av Siarnaq (24 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

DFFL
9 020 Inlägg
24 augusti 2009
#528
Slöa as. smile
[video]http://www.garaget.org/video/9lvqipnpnvdo[/video]
[video]http://www.garaget.org/video/b78bzpghydx0[/video]
Senast redigerat av FireTraXX (24 augusti 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
#529
Siarnaq skrev:
red442 skrev:
Man skall inte blanda ihop Chrysler A-body med GM A-body Två vitt skillda typer av bilar
Chryslers A-body är en Compact som närmast kan jämföras med Gms Nova och X-body
GM.s A-body Är en Helt annan typ , En Intermediate och snarast jämförbar med Belvedere/satellite och Coronet (B-body)hos Chrysler.
GM.s A-body Har en helt annan typ av fjädring med fyrlänks upphängning av bakaxel med spiralfjädrar och spiralfjädrar i a-armar fram.
Fö Ingår perimeter ramen i fjädringssystemet och bidrar till en förbättrad väghållning..
Någon som har hört talas om subframeconnectors?

http://www.chevelles.com/showroom/data/ … hassis.jpg

Helt rätt. smile


Förövrigt, angående den där F.A.S.T länken så var det en person som vann mellan 01 - 04. Hursomhelst så hade han en GS som han har kört 11 blankt med polyglas däck. smile

http://www.fastraces.org/members/fastra … enDocument

ska vi behöva börja igen nu?wink

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2009
#530
Hedning skrev:
ska vi behöva börja igen nu?wink

Nejdå, men lite komiskt att det finns två stycken Hemi Roadrunners i samma klass. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
#531
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
ska vi behöva börja igen nu?wink

Nejdå, men lite komiskt att det finns två stycken Hemi Roadrunners i samma klass. wink

http://www.fastraces.org/members/fastra … enDocument

fast här dyker inte en enda Gs upp;)

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2009
#532
Hedning skrev:
http://www.fastraces.org/members/fastraces/fastraces.nsf/822dcaaaa26c6da985256dd80023623d/59fb39ee7ce4caee852575e500045d94!OpenDocument

fast här dyker inte en enda Gs upp;)

Kan vara för att killen slutade köra 06. smile

Dave Dudek med 69' Roadrunnern med Hemi satt en inte dålig tid där heller, helt okej med tanke på att det var med poly-skit däck. smile
Senast redigerat av Siarnaq (24 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
#533
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
http://www.fastraces.org/members/fastraces/fastraces.nsf/822dcaaaa26c6da985256dd80023623d/59fb39ee7ce4caee852575e500045d94!OpenDocument

fast här dyker inte en enda Gs upp;)

Kan vara för att killen slutade köra 06. smile

Dave Dudek med 69' Roadrunnern med Hemi satt en inte dålig tid där heller, helt okej med tanke på att det var med poly-skit däck. smile

med moderna radialdäck eller tom slicks skulle det vara låga tior/höga nior, Riktigt läckert!

tycker det här är en klass som borde finnas i sverige, speciellt med tanke på hur relativt billigt man kan köra den här klassen. Tycker det vore roligare om man fick andvända moderna radialdäck med samma mått dock.

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 augusti 2009
#534
Hedning skrev:
med moderna radialdäck eller tom slicks skulle det vara låga tior/höga nior, Riktigt läckert!

tycker det här är en klass som borde finnas i sverige, speciellt med tanke på hur relativt billigt man kan köra den här klassen. Tycker det vore roligare om man fick andvända moderna radialdäck med samma mått dock.

Jadå, med slicks så är en hög 9'a definitivt möjligt. Rätt jävla otroligt med tanke på att det är 40 år gamla bilar, som har samma prestanda som dagens turbo-bilar. smile

Fy fan om man hade Hemi 'Cuda med Hilborn insprut, Hemi och 4 pet manuell med Dana 60 bakaxel..
Det är bilporr det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

63 Inlägg
24 augusti 2009
#535
Den här siten är nog intressantare än F.A.S.T

http://www.purestockdrags.com/

Går man in på Results fromPast Races så kan man öppna Excell blad med resultat. ligger nog ganska nära original kapaciteten.. senaste från 2007
Senast redigerat av red442 (24 augusti 2009)


Fd Bannad
657 Inlägg
6 september 2009
#537

såg en 442a på cruisingen nyss, Riktigt fina bilar!smile

kom på något riktigt fränt mitt i alltihop, helt off topic men endå.

Fan vad fränt med en 6.2 liters Cummins turbo i valianten på gården!

Märkesbög

Volvo850-92
1 682 Inlägg
10 september 2009
#538
Vilken är snabbast och axxa bäst av Cadillac STS 1996 med 308 hk VS Pontiac Trans AM 225 hk?

Vem är bäst?


1 723 Inlägg
10 september 2009
#539
Volvo740-88 skrev:
Vilken är snabbast och axxa bäst av Cadillac STS 1996 med 308 hk VS Pontiac Trans AM 225 hk?

Vem är bäst?

en cadillac lär ju va hjälplöst slö pga av tyngden (komfort vs "sport"), för den kan inte vara lätt, så jag tippar på pontiacen.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
10 september 2009
#540
falloutboy skrev:
Volvo740-88 skrev:
Vilken är snabbast och axxa bäst av Cadillac STS 1996 med 308 hk VS Pontiac Trans AM 225 hk?

Vem är bäst?

en cadillac lär ju va hjälplöst slö pga av tyngden (komfort vs "sport"), för den kan inte vara lätt, så jag tippar på pontiacen.

Så cadillacen är bara komfortbil medans trans am är bara sport.

Vad skulle du ha valt? Dom ligger i samma prisklass.

Visste du att den cadillacen drar under liter i blandad körning tongue Fast det beror på hur man kör.

Visst är camaro och trans Am (80-talare) muskelbilar?
Senast redigerat av Volvo740-88 (10 september 2009)



Sök