2725
Sök

Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Dadde, tips för burklack om du inte redan gör det;

Lägg ett tunnt tunnt lager som förstavända, inte så att det täcker, utan så att färgen får något att "bita" i.

Sedan efter kanske 5 minuter lägger du ett till lager, kanske lite tjockare, men inte för tjockt, då rinner det ju som du vet smile

Knepet är att ha tålamod, lacka flera tunna vändor tills man har nått önskat resultat, det måste inte vara heltäckt efter två lager. sen så väntar du mellan lagerna så att det hinner torka lite, blöt färg på blöt färg blir mycket blöt färg = rinn.

sen gäller det också att du är lite snabb i rörelserna, går det för långsamt så blir det mycket färg på liten yta och risken att det rinner är stor. Men man får ju inte ha samma fart som man har med ett brännbollträ heller om du förstår vad jag menar smile

hoppas du förstod min snabbkurs i ämnet "att lacka med burk", hoppas du kanske har nytta av det smile Men det är inte lätt, det är ju inte för inte lackerare inte lackar bilar med burk tongue

sen sitter det väl en liten bricka på kylarfläkten som dras fast med skruvarna? under denna skall det inte vara någon färg, så du vet wink

långt inlägg, får jag hoppas jag iinte skrivit allt i onödan smile Men det är så jag lackat de detaljerna jag har sprayat, och det funkar för mig iallfall tongue

jag har inget tålamod, så jag lägger alltid på så mycket så att första lagret täcker wink funkar för mig.. hehe.. tongue och bricka på fläkten?, det har inte jag sett iallafall tongue men men.. tongue

imorgon skall jag försöka mig på att lacka värmepaketet... det är jag mest orolig för tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
2 november 2009
Blir det ett rinn, låt det torka och slipa bort rinnet med fint papper och matta ner paketet igen och lägg ett nytt lager smile fördelen om du måste göra om det är att grunden redan är lagd wink

Nä okej, har inte koll på pv's kylfläktar, men på 140's gula plåtfläkt sitter det en rund platta fastklämd mellan fläkt och skruv. under denna iallafall skall det inte vara någon färg, det var tydligen ett fabriktionsfel på dom första fläktarna att dom hade lack där tongue

eller så klarlackar du hela paketet bara, det blir du nog ensam om big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
2 november 2009
bricka till fläkten kan jag skicka med gratis om du köper annat av mig wink
Senast redigerat av farbrorbozze (2 november 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Blir det ett rinn, låt det torka och slipa bort rinnet med fint papper och matta ner paketet igen och lägg ett nytt lager smile fördelen om du måste göra om det är att grunden redan är lagd wink

Nä okej, har inte koll på pv's kylfläktar, men på 140's gula plåtfläkt sitter det en rund platta fastklämd mellan fläkt och skruv. under denna iallafall skall det inte vara någon färg, det var tydligen ett fabriktionsfel på dom första fläktarna att dom hade lack där tongue

hehe fast rinn kommer det inte bli.... hoppas jag.. tongue jag har inte sett nån sån bricka, och jag hade ingen på min Duett heller.. så jag tror att Pv:n klarar sig utan oxå tongue

farbrorbozze skrev:

hehe okej tongue fast när jag säger att jag vill ha nåt så vill du ju spara på det? wink

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
2 november 2009
dadde skrev:
Volvo1968 skrev:

hehe fast rinn kommer det inte bli.... hoppas jag.. tongue jag har inte sett nån sån bricka, och jag hade ingen på min Duett heller.. så jag tror att Pv:n klarar sig utan oxå tongue

farbrorbozze skrev:

hehe okej tongue fast när jag säger att jag vill ha nåt så vill du ju spara på det? wink

hahaha nä jag har ju erbjudit dig en sak till bromsarna men du hade ju inte råd wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 914 Inlägg
2 november 2009
ska jag vara snäll och skicka in en bild på hur det ska se ut drevet till fördelaren och oljepumpen (var noga med att du får ner skåran i oljepumpen, annars går den nog sönder)
(ett inlägg utan smilisar)

2 914 Inlägg
2 november 2009
kalle_kalle skrev:
ska jag vara snäll och skicka in en bild på hur det ska se ut drevet till fördelaren och oljepumpen (var noga med att du får ner skåran i oljepumpen, annars går den nog sönder)

här kommer den big_smile
lite krokig och jävlig men den funkar big_smile big_smile big_smile roll roll roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/794277_s7dpbu.jpg
b18 / b20

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
Volvo1968 skrev:

farbrorbozze skrev:

hahaha nä jag har ju erbjudit dig en sak till bromsarna men du hade ju inte råd wink

hehe joo iofs.. men nu har jag lite pengar.. tongue

kalle_kalle skrev:
kalle_kalle skrev:

här kommer den big_smile
lite krokig och jävlig men den funkar big_smile big_smile big_smile roll roll roll

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/794277_s7dpbu.jpg
b18 / b20

tack så mycket! underbart att det finns så vänliga själar på gorg big_smile

2 914 Inlägg
2 november 2009
vill du ha en till bild på märkningen på kamaxeldrevet osv? smile ärs du får den iaf wink har den på datorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/794281_ju5dj2.jpg
märkning på transmissionshjul b18 / b20

keep up the good work big_smile

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
vill du ha en till bild på märkningen på kamaxeldrevet osv? smile ärs du får den iaf wink har den på datorn smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/794281_ju5dj2.jpg

aha, är det ett oljemunstycke som satt där.. undrade va fan det va för någe tongue tack för bilderna!! big_smile kanon bra!

2 914 Inlägg
2 november 2009
dadde skrev:
kalle_kalle skrev:

aha, är det ett oljemunstycke som satt där.. undrade va fan det va för någe tongue tack för bilderna!! big_smile kanon bra!

dock är allt tagit ur volvo 140 handboken. men motorn är ju likadan om det är en b18 du har smile

och sen smile det är roligt att jag kan stå till tjänst, och antar att du hjälper mig om jag skulle komma i knipa wink nä fan nu måste jag äta, jag håller på svälta ihjäl tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (2 november 2009)

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
dadde skrev:
kalle_kalle skrev:

dock är allt tagit ur volvo 140 handboken. men motorn är ju likadan om det är en b18 du har smile

och sen smile det är roligt att jag kan stå till tjänst, och antar att du hjälper mig om jag skulle komma i knipa wink nä fan nu måste jag äta, jag håller på svälta ihjäl tongue

självfallet hjälper jag dig om jag kan! wink

1 749 Inlägg
2 november 2009
Ja just ja, skåran ska peka mot ettans cylinder.... Det har jag ju sagt wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
patrikke skrev:
Ja just ja, skåran ska peka mot ettans cylinder.... Det har jag ju sagt wink

du har så rätt så smile fast nu har jag exakta vinklar big_smile

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Update 2/11 -09

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/794398_ahx0j6.jpg
Några färdiga saker smile liten skillnad mot hur det såg ut förut? svar: JA! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/794399_i7mxe3.jpg
riktigt fina smile endast grundade med rostskyddsgrund

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/794400_8tyan4.jpg
ena delen av värmepaketet lackat! big_smile med bra resultat! big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/794401_nb8wj9.jpg
blev oxå ett riktigt bra resultat på denna! big_smile nu skall bara klarlacken läggas oxå smile

Mer kommer troligtvis imorgon smile praktiskt att ha bilen på ett ställe och delarna på ett annat big_smile då blir det ju gjort saker, var man än befinner sig wink

2 914 Inlägg
2 november 2009
dadde skrev:
praktiskt att ha bilen på ett ställe och delarna på ett annat big_smile då blir det ju gjort saker, var man än befinner sig wink

haha det är inte dåligt wink

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
dadde skrev:
praktiskt att ha bilen på ett ställe och delarna på ett annat big_smile då blir det ju gjort saker, var man än befinner sig wink

haha det är inte dåligt wink

det är skit bra big_smile i garaget (typ 3mil bort..) står PV:n, då kan man skruva lite på den.. men om man inte känner för att åka så långt, så är det bara att gå ner i källaren och lacka lite delar istället wink va tycker du om det jag har lackat? smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
2 november 2009
gött skönt att få lite färg på sakerna! känns så mycket roligare att skruva då!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

2 164 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
båge skrev:
gött skönt att få lite färg på sakerna! känns så mycket roligare att skruva då!

det blir oerhört mycket roligare då big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
2 november 2009
ja vad skall man säga? grymt snyggt!! big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Sök