Bästa/sämsta automatväxellådor.

davel
29 juli 2009 · 347 Inlägg

I min sitter det en mercalåda som är verkligen i toppklass. Växlar mjukt å fint om man är lugn på gasen men svarar fort som attan om man gasar på lite.
Skulle ioförsig velat ha en 5växlad låda i den.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

LordWood skrev:
VW dsg lådor har fått väldigt mycket beröm.

Ja, men de tål tyvärr inte så mycket effekt.
Volvo kommer ut med sin Powershift, vilken ska motsvara DSG-lådan.
Tyvärr finns den enbart till dieslarna, nu i början åtminstone.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
zoopåse
29 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Lexus gör fina automatlådor. Min gamla LS400 växlar också mjukt och ganska snabbt samtidigt. Man kan känna ett svagt sug precis i växlingsögonblicket. Lockupen känns oftast inte alls, den liksom passar på att smyga i när vavtalet är nästan samma i motor/växellåda även i hastigheter runt 60km/h så landsvägsförbrukningen går att få ner otroligt låg för att vara en så stor tung bil med V8.

Rille0
29 juli 2009 · 2 021 Inlägg

körde en nissan maxima här om dan, va skön låda som man knappt kände när den när den växla, fanns dock inget sportläge så den va slö som fan o kickdownen funka lite som han själv ville.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Moparboy440
29 juli 2009 · 4 682 Inlägg

Powerglide måste ju helt klart vara världens bästa tomatlåda, en rätt preppad PG håller för över 2000 hk.
finns dom som kör 6:or i staterna med PG låda smile.

TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Powerglide måste ju helt klart vara världens bästa tomatlåda, en rätt preppad PG håller för över 2000 hk.
finns dom som kör 6:or i staterna med PG låda smile.

Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hannu_ en armad bandit
29 juli 2009 · 63 Inlägg

Gillar inte merca men måste säga att dom har bra automatlådor smile
Sen har jag hört att audi ska ha mycket problem med sina nyare automatlådor.

Moparboy440
29 juli 2009 · 4 682 Inlägg

TurbOla skrev:
Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

en Pg drar 18 hk, det e väldigt lite.
hur lätt det är serva den beror på i vilken bil den sitter, men sitter den i en bil där den satt original så e de bara att lyfta ner tråget å byta olja + filter.
räcker med en service per säsong.

camaro67 Meister
29 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Moparboy440 skrev:

TurbOla skrev:
Bästa och bästa... har man 1500-2000hk är det nog en bra låda. smile
Men för en vanlig bil på 150-300hk är den kraftigt överdimensionerad, och nog bara tungjobbad.
Hur är skötseln på den lådan, lätt att byta olja, filter?
Kommer man åt bra?
Service-intervaller? smile

en Pg drar 18 hk, det e väldigt lite.
hur lätt det är serva den beror på i vilken bil den sitter, men sitter den i en bil där den satt original så e de bara att lyfta ner tråget å byta olja + filter.
räcker med en service per säsong.

Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
jocke_gronberg
29 juli 2009 · 4 586 Inlägg

h30aad skrev:
Vad är den största fördelarna med aut kontra en manuell låda, förutom att det är bekvämare att slippa växla?

dom flesta äldre skulle ha kvav på automatlåda vid en viss ålder. Då har dom lite mer koll på något annat

Hade en bmw 535 automat -91 den lådan gick mycket mjukt och fint för att vara en sådan gammal bil

Senast redigerat av jorre83 (29 juli 2009)

Froborg
29 juli 2009 · 323 Inlägg

de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

Exactly my point. smile
Så du menar att det finns ingen mekanisk lockup i lådan som på nyare lådor?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Froborg skrev:
de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.

Aisin är också en stor tillverkare av automatlådor, inte att förakta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
thunderbolt
29 juli 2009 · 135 Inlägg

TurbOla skrev:

camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

Exactly my point. smile
Så du menar att det finns ingen mekanisk lockup i lådan som på nyare lådor?

Helt riktigt, de flesta gamla lådor har ej lockup! Sedan tror jag inte att de amerikanska lådorna nog inte är de bästa för "bekväm" åkning. Men håller för grym effekt!

TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Jänkare och automat är ju en skön kombination. smile

Den Camaron jag körde var nog 3 eller 4stegad med seperat överväxel som man lade i vid typ 70km/h.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
zoopåse
29 juli 2009 · 1 171 Inlägg

"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.

TurbOla Reservdansk
29 juli 2009 · 6 271 Inlägg

zoopåse skrev:
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.

Detta var nog en 400-låda eller något sådant isåfall.

Tvåan känns tydligt när den går i, och överväxeln får man lägga i manuellt, det sker inte automatiskt.
Så tror det är en trestegad med överväxel. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
29 juli 2009 ·

TurbOla skrev:

Froborg skrev:
de är konstigt när de är många som säger att en viss bil har världens bästa autlåda nu när de inte finns så många tillverkare av autlådor. letar man bil så bör den ha en ZF låda för dom har många års erfarenhat av automater och tillverkar lådor åt många bilmärken.

Aisin är också en stor tillverkare av automatlådor, inte att förakta. smile

Ja AW sitter ju många märken och är väldigt pålitliga och hållbara + växlar grymt mjukt, men ZF tål mera effekt..

blacken
29 juli 2009 ·

TurbOla skrev:

zoopåse skrev:
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.

Detta var nog en 400-låda eller något sådant isåfall.

Tvåan känns tydligt när den går i, och överväxeln får man lägga i manuellt, det sker inte automatiskt.
Så tror det är en trestegad med överväxel. smile

Nja "TH400":an är ju trepetad. vet ej om den har lockup kan finnas på senare modeller, "TH350":an lär ju ha det på senare utföranden. "700":an är däremot "4" petad med lockup..

Moparboy440
29 juli 2009 · 4 682 Inlägg

camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda

går att byta till en converter med lock-up, som de flesta gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang