6428
Sök

lämpligt slutsteg?

2 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Jag har en kompis som nyss fyllt 18 och skaffat körkort, letar efter bil gör han också nu, och jag tror han har hittat en peugeot 205a. Han säger att han ska köpa följande MDS-paket men vet inte vad han ska ha för slutsteg?
några förslag ?

Detta paket tänkte han köpa:
http://www.mds.se/?artnr=pkt358fd

Och kanske nåt förslag till Baslåda också ?

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av EdmiltoN (25 april 2006)

329 Inlägg
25 april 2006
Är inte 100% nödvändigt med ett steg på de där kittet, fungerar utan okcså...

Men i många fall är de bättre att satsa på ett BRA framsystem samt en baslåda ist, även om en 205a är väldigt liten,  som alltid vilken pris klass man lägger ribban på..

Jag hade kört på ett schysst  fram system samt en enkel baslåda, 10a eller 12a, Men ett sådant paket är nog mycket ljud för pengarna..

188 Inlägg
25 april 2006
alltså han behöver ju inte ha nå steg till högtalarna om han nu inte absolut vill det, jag kör mina 6*9or direkt på stereon och det är klart, bättre(högre, mer bas) blir det ju med ett steg, men det räcker då i min bil. jag gillar mac audio MacAbsolut basarna, jag har 2st 12" och dom spelar mycket bra, tyvärr har jag lite för klent steg och helt klart förliten generator, volt mätarn i bilen slår ner på under 8V då man börjar spela högt sad

2 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
så han skulle kunna köpa de där och använda det bara. Inte "jätte" nödvändigt med varken baslåda eller slutsteg?

-Han kan ingenting om sånt här så jag tror han bara vill att det ska låta litegrann:)

329 Inlägg
25 april 2006
Precis, de är mkt ljud för pengarna.. och i en sådan liten bil behövs de inte allt för mkt för att pålåta OK..  men om han ändå hade tänkt satsa på en baslåda osv så skulel jag nog valt ett bättre framsystem, skippat 6-9orna och köpt mig en enkel bas ibak!

21 761 Inlägg
25 april 2006
Om han vill att det ska låta som att ljudet kommer framifrån(så att han nästan befinner sig mitt i ljudbilden) så bör han skippa 6x9 men vill han ha 6x9 så är det ju han som bestämmer det. För att få den där djupaste subbasen så måste han ha en baslåda, 6x9 kan inte spela lika djupt som en renodlad baslåda.

olds88: Vet inte vad du har för steg men om spänningen dippar till 8V så har du ett klent batteri också. En startmotor på en mindre bil drar kanske 100-150A när man startar bilen och då sjunker inte spänningen lägre än ca 10,5-11V om batteriet är någorlunda fräscht.

188 Inlägg
25 april 2006
jag har ett nytt bateri men jag har bara en 22amps generator och den är väl kanske inte i toppskick precis, den laddar aldrig över 13volt och slår jag på helljuset så går den ner till 10volt sad jag ska byta nån dag då jag tycker att jag har råd och tid, just nu är det bara ljudet som funkar på bilen sad
Senast redigerat av olds88 (25 april 2006)

21 761 Inlägg
25 april 2006
Jag kan säga dig att ditt nya batteri inte kommer att leva så länge till med en sådan dålig generator, tyvärr. Är det en likströmsgenerator eller? Jag tycker att du fixar en begagnad generator från skroten eller liknande, annars kommer du inte att kunna njuta av ditt fina ljud pga ett kasst batteri.

188 Inlägg
25 april 2006
jo jag vet det men just nu är det viktigast att få bilen att gå +att jag har två tentor i maj som tvärr måste gå före bilen sad

21 761 Inlägg
25 april 2006
Ok, ja då är det ju lite knepigt förstås. Om du har tillgång till batteriladdare så är det bra om du underhållsladdar batteriet med jämna mellanrum, då minskar risken att det dras ur så mycket och det kommer att hålla betydligt längre.

Sök