3143
Sök

Allmäninformation om att lacka med färgspruta

740
85 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
hej ´jag ska lacka min bil i en en ljus blå färg i helgen men jag är osäcker på om det är något specielt man behöver tänka på när man lackar bilen`!
tex;
* vad är minsta kompressor volymen man bör använda

*hur får man bort dammaet bäst?

*ska man lacka en gång med färgen eller två? och hur många lager klarlack?

MVH patrik
tack på förhand!

198 Inlägg
30 juli 2009
Sök! Det finns info i andra trådar. Det enda goda rådet jag kan ge dig är att låta bli och lacka bilen just nu då det verkar som dina kunskaper är alldeles för dåliga för att det ska gå bra. Färg är dyrt! Inte kul att slänga ut alla de pengarna och få ett resultat som liknar kattskit.

1332 - Överjävlig

3 259 Inlägg
30 juli 2009
Under 100liters tank är ju inte att rekomendera! Jag kör med 150liters tank och det funkar, den går några gånger men inte så att den går hela tiden!

När det gäller damm så är det mycket jobb att få bort det mesta, att få bort allt damm är bara att glömma om du är i tex ett vanligt garage! Men så här gör jag: Blötlägger golvet, blåser sedan rent precis överallt i hela garaget med tryckluft några gånger! Låt det stå i några timmar, soppa ut vattnet på golvet, blötlägg igen och blås rent några gånger till! Låt stå till dagen utan att nån rör sig i lokalen med blötlagt golv och lacka sedan!

Vad är det för färg du ska lacka? Metallic?(antar det eftersom du skriver om klarlack) Ska du lacka metallic lack så gäller det verkligen att du vet vad du gör för att det ska bli i närheten av bra!

Är det vanlig solid färg så är det bara att blåsa på 2-3 lager, alltså när det har täckt till 100% så brukar jag köra ett lager till!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Fri fart för ett fritt folk!
14 547 Inlägg
30 juli 2009
tålamod och åter tålamod är rätta melodin för att få det bra

tro inte att det blir blankt direkt
lägg hellre många tunna lager så blir det tokbra i slutänden

det svåra är inte att få en bra lack det svåra är underarbetet

som min gamla chef sa vem som helst kan lägga en lack som ser bra ut om bara underarbetet är bra

jag jobbade mest med att demontera och montera bilar inför lack och maskera välja ut färger

enda lack jobb jag gjorde var små detaljer och då blev det ofta ruskigt bra
just för att man inte stressar

tror man kan klara sig på en "relativt" liten kompressor om man använder en vättig spruta
finns sprutor som inte kräver speciellt mycket tryck
det viktiga är att kompressorn ger ut mer luft i minuten än sprutan kräver

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
30 juli 2009
är det vanlig vattenbas du ska använda så är det oftast
ett tunnt lager
ett "blankt" lager  dvs tjockare
och ett dimm lager man lägger (dvs väldigt tunnt)
sen klarlacken ca 2lager

Det kör vi då vi lackerar bilar på skolan

för att få bort damm finns sk elektrostat verktyg som tar bort statiskt elektricitet så dammet ej dras mot lacken
kopplas till tryckluft

Sök