4712
Sök

Ang. portad låda, portens placering?

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Är nog en Audi 80 tror jag. Kanske bandpass är ett alternativ, har iaf räknat på en sån. smile

Sluten kammare: 28 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 50 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Rör: 3 st 4" som är 15 cm långa.

Basen är inräknad i den slutna kammarens volym, men rören är inte inräknade i den portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket av dem som ska sitta inuti lådan. Man kan även göra en fyrkantig port av trä ifall man inte vill ha 3 st 4" rör, att istället använda 1 st 6" gör att portlängden bara blir ca 6 cm.

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Det ska väl inte vara dämpmatta i den portade kammaren?

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
2 augusti 2009
Softis skrev:

Beror på parametrarna : )

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Trodde det blev samma som en portad låda i den portade kammaren, låter logiskt iaf smile

Booyakasha!

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
jo är en audi 80 -92
ingen skidlucka, och baksätet tar precis allt ljud, hur högt du än spelar.

bandpass verkar så krångligt å bygga, vet knappt hur en sådan ser ut, kan ingen av er räkna på en portad låda ?

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Bandpass är inte så svårt, samma som en portad fast med en skiljevägg i mitten som basen sitter i. Sen behöver man inte oroa sig för att man ska råka peta sönder basen.

Sen får man finast/högst bas av dom wink

Booyakasha!

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Softis skrev:

Absolutjonas skrev:
Beror på parametrarna : )

Softis skrev:
Trodde det blev samma som en portad låda i den portade kammaren, låter logiskt iaf smile

Dämpmaterial gör att luften rör sig aningen långsammare i lådan, på så sätt kan man "lura" basen så att den tror att volymen är litegrann större än den egentligen är. Har man dämpmaterial i en portad volym så påverkas även portens egenskaper, lådvolymen upplevs av porten som litegrann större och man kan göra porten någon cm kortare för samma avstämning.

En del vill inte ha dämpmaterial i lådor över huvud taget eftersom de tycker att basen spelar "segare" och får lite sämre tajthet, det är alltså lite av en smaksak att ha dämpmaterial eller inte. smile

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är nog en Audi 80 tror jag. Kanske bandpass är ett alternativ, har iaf räknat på en sån. smile

Sluten kammare: 28 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 50 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Rör: 3 st 4" som är 15 cm långa.

Basen är inräknad i den slutna kammarens volym, men rören är inte inräknade i den portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket av dem som ska sitta inuti lådan. Man kan även göra en fyrkantig port av trä ifall man inte vill ha 3 st 4" rör, att istället använda 1 st 6" gör att portlängden bara blir ca 6 cm.

är detta rätt uppfattat?

[img]http://geting.se/image.php/186086-bandpass re 12D4.JPG[/img]

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Helt rätt, det där var väl inte knepigt. smile

Det som du dock får göra är att dra upp rören så att de sticker fram genom hatthyllan, eftersom allt ljud kommer ur rören så måste de ha fritt utrymme och inte sitta under hatthyllan så att luften blockeras. Om lådan kan göras så hög att den går in precis under hatthyllan, då behöver väl inte rören dras upp så långt antar jag.

Med en sån låda så får du garanterat in allt ljud i kupen, så mycket kan jag lova. Dessa lådor är mer svårberäknade, men det bör gå bra tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2009)

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
okey, men jag måste ha portarna i lådan så att säga, lådan e räknad på det?
och isåfall, ifall lådan blir lägre än hatthyllan, så ska det vara 15 cm i lådan hur som helst, sedan så mkt till det behövs utanför lådan?

det är alltså röret i lådan som spelar roll, i nte det som sitter utanför, även fast det är samma rör?

kanske blev en lite krånglig fråga ...

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Rörlängden ska vara 15 cm, oavsett om de sitter inuti eller utanför lådan. Om de ska sitta inuti lådan så får du lägga till den plats som de tar upp när du bygger den portade kammaren, om rören inte behöver sitta inuti lådan mer än ett par cm så behöver du inte lägga till någonting när du bygger den portade lådan.

Det som det handlar om är att använda ett visst portmått till en viss lådvolym, om lådvolymen är uträknad utan att någonting ska sitta där så måste man alltså lägga till den volym som porten tar upp i lådan. smile

Tror du att mycket av rören behöver sitta inuti lådan?

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
maxhöjden ligger på runt 43 centimeter, kan vara lite mer, kanske minde, har bara tvärmätt.
så dom blir nog i lådan, iaf större delen av dom. bygger man lådan i maxhöjd, så blire kanske 2 cm utanför lådan, gissar jag

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Om man räknar att ca 11 cm sitter inuti lådan (2 cm utanför lådan och 2,2 cm i lådans lock) så kommer alla rör att ta upp runt 3 liter, då får du alltså göra den portade kammaren 53 liter. smile

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
ok har räknat ut en låda. får prova bygga den någon dag å se hur det låter smile
tackar för hjälpen allihopa big_smile

Sök