Säkringen smäller till steget

karlsson_1984
2 augusti 2009 · 671 Inlägg

hej har ett problem.. märkte att en av mina basar var brända  och har plockat ur den  kollat alla kablar men säkringen smäller direkt när jag sätter i en ny i  steget.. pluskabeln är det inga fel på så den säkringen är hel.. så finns det nån som vet ifall det är steget som är p:(aj

henke_99 Offroad Racing
2 augusti 2009 · 3 122 Inlägg

Provat o koppla bort högtalarkablarna helt från steget?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
karlsson_1984
2 augusti 2009 · 671 Inlägg

jajjemen har plockat  ur cd.n med  det lustiga är att allt är nästan nytt och har funkat bra hela  tiden tills jag brände basen men innan det så kollade vi polarns steg i min bil om det funkade.. så kan det vara det då för det steget var nån kanal fel på.. men mitt ljud har ju funkat efter det

Snoogiloo
2 augusti 2009 · 685 Inlägg

enkelt sätt att kolla om det är steget som är kasst, koppla in ett annat steg smile funkar det då så e de steget som e kasst.
funkar det inte med det andra steget så bör du kolla igenom kablarna igen

karlsson_1984
2 augusti 2009 · 671 Inlägg

förstår lär köpa ett nytt först då

Snoogiloo
2 augusti 2009 · 685 Inlägg

känner du ingen som har ett steg då som du kan testa med?

kalle_kalle
2 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

går säkringen om du har alla kablar frånkopplade förutom om du har i plus och minus???

Ichtyostega
2 augusti 2009 · 107 Inlägg

Kan vara slutsteget som är kortslutet, om du vill ha anledningen. Som sagt, testa med ett annat steg.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 augusti 2009 · 2 853 Inlägg

tål steget den belastningen du gav de då tongue ohm dvs tongue

karlsson_1984
3 augusti 2009 · 671 Inlägg

har ingen aning om effekter hit och dit men det lät bra har kopplat ur allt idag och provat enbart steget med ström och den smäller direkt.. men jag undrar om det var den där dagen det var runt 40grader i bilen och åkte långt med konstant hög volym  och steget placerat bakom lådan  mot sätet  men ena basens talspole var  svartbränd och hade nog nästan börjat brinna på den  medans den andra basen var helt oskadd.. verkar ju lite skumt  men jag ska köpa ett baspaket så allt blir rätt  när plånboken tillåter

karlsson_1984
3 augusti 2009 · 671 Inlägg

kalle_kalle skrev:
går säkringen om du har alla kablar frånkopplade förutom om du har i plus och minus???

japp stämmer bra. behöver inte slå på stereon heller föränn det smäller

karlsson_1984
3 augusti 2009 · 671 Inlägg

pattilatti2 skrev:
tål steget den belastningen du gav de då tongue ohm dvs tongue

steget ger tydligen 2x75w 4ohm. och basarna 250w max  runt 150 rms watt i 4ohm styck och det borde väl funka eller. vart ju en del volym fast det lät ju inte illa på nå vis

Pro_fxr jobbar påre
3 augusti 2009 · 751 Inlägg

de som är svårt å avgöra är att det är förbannat svårt å höra om en bas låter distad eller inte.... och steget lät ju lite klent.

antar att du har bryggat basarna då ligger du på 300watt RMS 2ohm.. och steget vet jainte om de är stabilt i 2ohm.är det inte de så brinner de ganska så snabbt...
vad de gäller effekten så antar ja att du menar 2x75wattRMS.. om de är 2x75wattMAX så är steget ALLDELES för klent..då ligger RMSen kring kanske 37wattRMS eller nånting.och jaa då får du kräma ur det rejält för att spela högt med ett par 150wattRMS basar..

hur stod din gain på? hur stod din delning på?

låter som att en eller båda högtalarutgångarna har gett upp..och då kan säkringen smälla.men oftaast så brukar de bara gå i protect..så de låter lite mysko..
även när steget blir varmt eller liknande..

tvivlar på att de är nå felkoppling.. för plus och minus går inte å kortsluta utan att stora säkringen ska brinna. och har du koppla ur högtalarkabeln ur steget så kan de inte heller kortsluta dära..

men vad som just har pajat i steget är svårt å säga...

Audi A5 (2008)
karlsson_1984
3 augusti 2009 · 671 Inlägg

Pro_fxr skrev:
de som är svårt å avgöra är att det är förbannat svårt å höra om en bas låter distad eller inte.... och steget lät ju lite klent.

antar att du har bryggat basarna då ligger du på 300watt RMS 2ohm.. och steget vet jainte om de är stabilt i 2ohm.är det inte de så brinner de ganska så snabbt...
vad de gäller effekten så antar ja att du menar 2x75wattRMS.. om de är 2x75wattMAX så är steget ALLDELES för klent..då ligger RMSen kring kanske 37wattRMS eller nånting.och jaa då får du kräma ur det rejält för att spela högt med ett par 150wattRMS basar..

hur stod din gain på? hur stod din delning på?

låter som att en eller båda högtalarutgångarna har gett upp..och då kan säkringen smälla.men oftaast så brukar de bara gå i protect..så de låter lite mysko..
även när steget blir varmt eller liknande..

tvivlar på att de är nå felkoppling.. för plus och minus går inte å kortsluta utan att stora säkringen ska brinna. och har du koppla ur högtalarkabeln ur steget så kan de inte heller kortsluta dära..

men vad som just har pajat i steget är svårt å säga...

gainen stod på fullt men ej bryggat  och jag antar att det var rms watt stod inte på steget hehe biltema steg minsta modellen dom har  och delningen hade jag som så att det var bas och röst i basen  lät bäst så lpf eller så

Snoogiloo
3 augusti 2009 · 685 Inlägg

gainen på fullt på ett biltema steg som också skall driva mer än vad dom klarar av... jadu. det blir nog ett nytt slutsteg tongue

ett tips är att inte köra gainen på fullt nån gång alls då det sliter som fan på steget och blir lätt distad signal. antagligen därför din bas också har brännt, distad signal e inge skoj.

Pro_fxr jobbar påre
4 augusti 2009 · 751 Inlägg

blir nog ett nytt steg..ett råd är å köpa ett GAS steg istället.lägg till nåra hundringar och få ett förbannat mkt bättre steg:)

Audi A5 (2008)
karlsson_1984
4 augusti 2009 · 671 Inlägg

ok förhoppningsvis har jag lärt mig nåt till nästa gång då om hur jag ska göra... såg att brl har ett baspaket med 2st 12or rockford och steg till det för ca 4.ooo tror det duger rätt bra

kalle_kalle
4 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

karlsson_1984 skrev:

kalle_kalle skrev:
går säkringen om du har alla kablar frånkopplade förutom om du har i plus och minus???

japp stämmer bra. behöver inte slå på stereon heller föränn det smäller

¨kortis???

Pro_fxr jobbar påre
5 augusti 2009 · 751 Inlägg

dem kommer nog spela bra skulle ja tro=) kom ihåg att lyssna så de låter BRA:)

Audi A5 (2008)
karlsson_1984
5 augusti 2009 · 671 Inlägg

jodå det ska jag göra.. anledningen till hög gain var att framsystemet spelade högre och högre men basen låg kvar på samma låga nivå hur mycket jag än höjde volymen på stereon så att säga..

tack för all hjälp så länge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang